Náborový príspevok 3 000 eur, chváli sa ZSSK. Čelí však kritickému stavu železníc aj nedostatku rušňovodičov
- Chcú zvýšiť počet rušňovodičov. Ponúkajú kurzy, vyššie mzdy aj iné benefity
- Nejde o nový problém, konštatuje Doležal
- Súčasné vedenie sa snaží situáciu zvrátiť
- Chcú zvýšiť počet rušňovodičov. Ponúkajú kurzy, vyššie mzdy aj iné benefity
- Nejde o nový problém, konštatuje Doležal
- Súčasné vedenie sa snaží situáciu zvrátiť
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) v rámci novej kampane zvyšuje náborový príspevok pre nových rušňovodičov s osvedčením z doterajších 1 200 eur na 3 000 eur.
Predseda predstavenstva národného vlakového dopravcu Roman Koreň o tom informoval v utorok s tým, že spoločnosť poskytne mesačný príspevok na ubytovanie vo výške 400 eur pre rušňovodičov, ktorí prídu zo vzdialenosti viac ako 150 kilometrov.
Narážajú na limity rozpočtu
„Zároveň ponúkame aj pre našich súčasných zamestnancov rušňovodičov a tým, ktorí nastúpia a podpíšu zmluvu, 500-eurový príspevok, pokiaľ nájdu ďalšieho kandidáta, ktorý podpíše zmluvu,“ povedal Koreň s tým, že tieto opatrenia museli urobiť vzhľadom na zodpovednosť profesie.
„Budeme ešte hľadať zdroje na to, ako zatraktívniť túto pracovnú pozíciu, avšak narážame na určité limity štátneho rozpočtu,“ uviedol šéf ZSSK. Počet rušňovodičov chcú zvýšiť aj bežiacimi kurzami, pričom od začiatku tohto roka zvýšili aj mzdy.
Spoločnosti, ktorá má približne 1 200 rušňovodičov, aktuálne chýba približne 170 zamestnancov v tejto profesii. Podľa Koreňa je ich nedostatok hlavne v bratislavskom regióne a okolí Nových Zámkov, no situácia sa zhoršuje aj v iných častiach krajiny.
Problémov je hneď niekoľko
Nedostatok rušňovodičov podľa ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nom. Sme rodina) nie je témou len posledných dvoch rokov.
„Nedostatočné vzdelávanie, nedostatočná príprava, prestarnutý vek rušňovodičov je fakt, pravidelne odchádzajú do dôchodku,“ povedal v utorok šéf rezortu dopravy s tým, že súčasný manažment Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s., (ZSSK) sa snaží túto situáciu zvrátiť.
Doležal považuje za potrebné naštartovať proces vzdelávania, aby sa problém s chýbajúcimi rušňovodičmi a odriekaním vlakov v budúcnosti neopakoval.
„Veľký problém je aj to, že my si rušňovodičov častokrát aj vychováme, ale potom nám ich ukradnú do súkromných spoločností dopravcov. Preto je veľmi dôležité, aby si benefitmi, príspevkami na presťahovanie alebo rastom mzdy železničná spoločnosť dokázala udržať rušňovodičov,“ uviedol minister.
Dobre na tom nie sú ani slovenské trate
Pripomenul, že viac ako tretina železničných tratí na Slovensku je v nevyhovujúcom stave, s trvalými alebo dočasnými obmedzeniami traťovej rýchlosti, čo má vplyv aj na osobnú dopravu.
„Stav infraštruktúry je jeden z mnohých faktorov, ktoré vplývajú na dostupnosť spojov, alebo vlakov. Železničná spoločnosť Slovensko denne vypraví viac ako 1 500 vlakov, to je mesačne viac ako 45-tisíc spojov,“ upozornil Doležal.
Z toho niekoľko sto spojov má meškanie, alebo sú odrieknuté. Jeden z najvýznamnejších faktorov dostupnosti vlakov je podľa ministra stav infraštruktúry, ale patria k nim aj nehodové udalosti, zrážky so zverou, samovrahovia či poveternostné vplyvy, ale aj chýbajúci rušňovodiči a lokomotívy.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: SITA, TASR