Kedysi bez problémov kopírovali európske autá. Dnes má svetoznáma značka na stole žalobu, že kopíruje Číňanov
- Svetové automobilky pred rokmi ignorovali kopírovanie a napodobňovanie ich áut Číňanmi
- Očividne to neznamená, že sa niečoho podobného môžu dočkať aj z čínskej strany
- Svetové automobilky pred rokmi ignorovali kopírovanie a napodobňovanie ich áut Číňanmi
- Očividne to neznamená, že sa niečoho podobného môžu dočkať aj z čínskej strany
Nazvať túto situáciu iróniou osudu je celkom trefné.
Dnes sa už možno pozerá na Číňanov ako na jednu z automobilových (presnejšie elektromobilových) mocností, ktorá vypúšťa do sveta jeden elektromobil za druhým. O niektorých z nich, ktoré sa snažia presadiť aj v Európe, sme párkrát písali aj my.
Pred 20 rokmi sa ale na Čínu ako krajinu technológií a automobilov nepozeral takmer nikto, pre mnohých to bola krajina, ktorá len kopírovala ostatných a prinášala na trh lacné „šmejdy“.
„Made in China“ rozhodne nebolo vnímané ako známka kvality, dodnes ju mnohí vnímajú negatívne, a vetu, že keď niekto niečo vymyslí, tak Čína to skopíruje a vyrobí lacnejšie, poznal snáď každý.
„Ako sa prekradnúť na výslnie,“ tak kedysi opísal čínsky automobilový sen a jeho vzostup známy automobilový portál Autoforum.cz. V článku sa venuje aj tomu, ako to mohlo Číňanom prechádzať, že viditeľne kopírovali a napodobňovali iné automobilky a ich vozidlá.
Prvým a zrejme kľúčovým dôvodom je, že si spoločnosti nechceli pohnevať Čínu a prísť tak o veľký a veľmi perspektívny trh.
Druhým dôvodom je, že to v samotnej Číne vlastne nikomu nevadilo, dokonca si mnohí otvorene myslia, že to tamojšia vláda a úrady podporovali.
V praxi to teda znamenalo, že si sa mohol sťažovať v listoch, e-mailoch, dožadovať sa súdu, za čínskym múrom im to bolo akoby úplne jedno – tam sa ťa nemal kto zastať.
Časy sa ale zmenili a dnes už nehovoríme len o kopirantoch, ale skutočne o jednej z mocností v mnohých smeroch, ako sú spomínané technológie či autá, kde krajina ide vpred, možno svojskými, no zato rýchlymi krokmi.
Zdá sa však, že kým boli ostatné automobilky zhovievavé k Číňanom a ich kopírovaniu, opačne to platiť nemusí a nebude.
Spoločnosť Renault má na stole žalobu od čínskej automobilky Human Horizons za „kopírovanie a zneužitie duševného vlastníctva“.
Môžeme dodať, že ich vozidlo HiPhi X s netradičným otváraním dverí slávilo úspech na domácom trhu, prekonalo zahraničných rivalov a nie je žiadnym tajomstvom, že ho zaujíma aj Starý kontinent (Európa).
Ako píše nemecký Auto Motor Sport, hlavným dôvodom žaloby sa stalo nové logo Renaultu Mobilize – podznačka Renaultu, pod ktorou sa vyrábajú a predávajú niektoré jeho automobily.
„Čínsky start-up Human Horizons vidí príliš veľkú podobnosť medzi logom svojej dcérskej spoločnosti pre elektromobily HiPhi a odnože Renaultu Mobilize. V dôsledku toho podľa správ médií podnikli Číňania právne kroky vo viacerých krajinách. Renault Deutschland AG bol požiadaný, aby prestal používať logo Mobilize,“ informoval nemecký portál.
Napriek tomu, že Číňania mali svoje logo zaregistrované o niekoľko rokov skôr a iba vlani zaregistrované logo Renaultu Mobilize sa naň skutočne podobá, francúzska automobilka verí, že sa im nové logo podarí obhájiť a ponechať.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: archív Startitup, Autoforum.cz, Auto Motor Sport