Železničná spoločnosť nevypravila v januári takmer 800 vlakov. Dostane podporu vo výške 151 miliónov eur
- V januári 2022 sa ZSSK nepodarilo vypraviť až 800 vlakov
- Finančné prostriedky sú určené na podporu výstavby dvoch dielní ľahkej údržby pre osobné vlaky v Košiciach a Žiline
- Opatrenie prispeje ku koordinácii dopravy a uľahčí presun nákladnej dopravy z cestnej na železničnú v súlade s cieľmi politiky EÚ
- V januári 2022 sa ZSSK nepodarilo vypraviť až 800 vlakov
- Finančné prostriedky sú určené na podporu výstavby dvoch dielní ľahkej údržby pre osobné vlaky v Košiciach a Žiline
- Opatrenie prispeje ku koordinácii dopravy a uľahčí presun nákladnej dopravy z cestnej na železničnú v súlade s cieľmi politiky EÚ
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) v prvom mesiaci tohto roka odriekla z personálnych dôvodov pre nedostatok rušňovodičov 789 osobných vlakov. Najviac spojov, a to 405, zrušila v týždni od 10. do 16. januára. V nasledujúcich troch týždňoch vypadlo 190, 155 a 31 vlakov. Pre agentúru SITA to uviedol hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Nielen chýbajúci rušňovodiči
Pre iné dôvody nesúvisiace s chýbajúcimi rušňovodičmi musel národný osobný dopravca v januári odrieknuť 276 vlakov. V týchto prípadoch podľa železničiarov išlo hlavne o nehodové a mimoriadne udalosti pre nepriaznivé počasie, nehody s vozidlami na priecestiach, poruchy infraštruktúry či iné dôvody u susedného dopravcu. Spoločnosť v prvom mesiaci roka zároveň vypravila podľa grafikonu spolu vyše 46-tisíc spojov, denne vypravuje viac ako tisícpäťsto vlakov.
Výpadky pre nedostatok rušňovodičov sa naďalej týkajú najmä železničného úseku Bratislava – Trnava a späť, kde je tento týždeň denne odrieknutých 28 osobných vlakov. Na tejto trati je cez pracovné dni odriekaná ucelená linka vlakov premávajúcich medzi stanicou Bratislava-Nové Mesto a Trnavou. „Odrieknutie ucelenej linky je technologicky vzhľadom na obeh a použitie vlakových súprav, ako aj na turnus rušňovodičov a s prihliadnutím na využívanie vlakov cestujúcimi v súčasnosti najvhodnejším riešením,“ vysvetlil Kováč.
Na danej linke v rámci prímestskej dopravy fungujú osobné vlaky medzi Bratislavou Hlavnou stanicou a Trnavou, ktoré jazdia celodenne v hodinovom intervale, ako aj regionálne expresy Trenčín/Trnava – Bratislava Hlavná stanica, tie premávajú ráno a poobede, počas dopravných špičiek, tiež raz za hodinu. Vzhľadom na súčasnú pandemickú situáciu a využívanie vlakov cestujúcimi podľa dopravcu nie sú tieto vlakové spojenia preplnené pre odriekanie vlakov na linke Bratislava-Nové Mesto – Trnava.
Na najvyťaženejšom regionálnom úseku Bratislava – Dunajská Streda – Komárno je podľa železničiarov doprava už od 18. januára bez akýchkoľvek obmedzení a všetky vlaky jazdia podľa cestovného poriadku. „Navyše, od 1. februára sme opätovne spustili prevádzku všetkých desiatich osobných vlakov na úseku Bratislava-Petržalka – Rajka, miesto ktorých premávala od 9. januára náhradná autobusová doprava,“ dodal Kováč.
Podpora v sume 151 miliónov eur
Európska komisia schválila v rámci pravidiel Európskej únie o štátnej pomoci slovenskú schému pomoci vo výške 151 miliónov eur pre Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) na výstavbu dvoch dielní ľahkej údržby pre osobné vlaky v Košiciach a Žiline.
Komisia informovala, že toto opatrenie je nevyhnutné a primerané na podporu presunu osobnej dopravy z cestnej na železničnú, čím sa posilní ochrana životného prostredia a prispeje k odstráneniu preťaženia ciest. Takisto uviedla, že opatrenie má „stimulačný účinok“, keďže príjemca by v prípade neexistencie verejnej podpory investíciu nerealizoval.
Opatrenie má prispieť ku koordinácii dopravy
„V súlade s predchádzajúcou podporou výstavby troch dielní ľahkej údržby v Nových Zámkoch, vo Zvolene a v Humennom, ktorú Komisia schválila v roku 2017 podľa pravidiel EÚ o štátnej pomoci, Slovensko ponúklo záväzky, ktorými chce zabezpečiť, že uvedená pomoc nebude brániť rozvoju hospodárskej súťaže na slovenskom trhu železničnej dopravy, pokiaľ ide o prístup k zariadeniam na ľahkú údržbu,“ uviedla Európska komisia.
Dospela tak k záveru, že opatrenie prispeje ku koordinácii dopravy a uľahčí presun nákladnej dopravy z cestnej na železničnú v súlade s cieľmi politiky EÚ, vrátane cieľov stanovených v Európskej zelenej dohode bez toho, aby sa neprimerane narušila hospodárska súťaž na jednotnom trhu.
Ľahká údržba zahŕňa každodennú, resp. častú údržbu, ktorá si nevyžaduje odstavenie vozidla z prevádzky, ako je napríklad čistenie vozidiel, dopĺňanie vody alebo drobné opravy. Najmä po počiatočnej fáze výstavby sa vlastníctvo dielní prevedie na účelovo vytvorený podnik, ktorý zriadi ministerstvo dopravy a výstavby.
Prevádzku dielní bude spočiatku vykonávať ZSSK, ale v budúcnosti ju prevezmú železničné dopravné spoločnosti s najvyšším objemom služieb osobnej dopravy v rámci zmlúv o službách vo verejnom záujme. Slovensko sa okrem toho zaviazalo, že k dielňam zabezpečí rovnaký a nediskriminačný prístup. Tento záväzok sa bude vzťahovať na všetky železničné dopravné spoločnosti prevádzkujúce dielne.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroj: SITA