Slováci Juraj a Lenka dobyli barefootovými topánkami svet. Stačili im na to štyri roky, teraz predstavujú nové značky (ROZHOVOR)
- Firmu Be Lenka založila Lenka Cenigová a Juraj Fehervari spoločne v roku 2017 s odvážnym snom – zmeniť pohybové a obúvacie návyky ľudí po celom svete
- Spojenie sily, energie a chuti podnikať férovo a s úctou voči ľuďom a prírode priviedlo za 4 roky barefootovú značku medzi jedného zo svetových lídrov v barefootovej obuvi
- Zakladatelia značky majú šancu stať sa laureátmi Krištáľového krídla v kategórii Inovácie a startupy
- Firmu Be Lenka založila Lenka Cenigová a Juraj Fehervari spoločne v roku 2017 s odvážnym snom – zmeniť pohybové a obúvacie návyky ľudí po celom svete
- Spojenie sily, energie a chuti podnikať férovo a s úctou voči ľuďom a prírode priviedlo za 4 roky barefootovú značku medzi jedného zo svetových lídrov v barefootovej obuvi
- Zakladatelia značky majú šancu stať sa laureátmi Krištáľového krídla v kategórii Inovácie a startupy
Juraj dnes ťahá firmu ešte ďalej a spolu so svojím tímom sa púšťa do výziev, ktoré sú často v ľudských očiach nemožné. Lenka sa rozhodla naplno venovať svojim trom deťom a manželovi.
Lenka s Jurajom aktuálne spoločne zastávajú nomináciu na prestížne ocenenie Krištáľové krídlo 2021 v kategórii Inovácie a startupy, preto nám na otázky odpovedá Juraj a v jeho odpovediach ho dopĺňa aj Lenka.
- Do ktorých krajín posielajú svoje výrobky?
- Ovplyvnila pandémia ich biznis?
- Koľko párov obuvi predajú za rok?
- Aký je proces výroby ich topánok?
- Majú silnú konkurenciu na trhu?
- V čom barefoot topánky vylepšujú život?
Po štyroch rokoch fungovania sa vaša značka Be Lenka dostala k veľmi priaznivým hospodárskym výsledkom. V roku 2021 ste dosiahli obrat takmer 8 miliónov eur a zisk viac ako 1 milión eur. Aké čísla by ste chceli dosiahnuť v roku 2022?
Od začiatku podnikania sa nám darí rásť medziročne o viac ako 100 %. Dnes sme v štádiu, kedy máme viac vyladené procesy, máme väčší a skúsenejší tím a sme pripravení na ešte ambicióznejšie plány tento rok. Uvádzame na trh dve nové značky – Barebarics pre milovníkov tenisiek a „street style“ obuvi a Nuton pre outdoorových nadšencov.
Celkovo sme pripravení obrat zvýšiť o 200 až 300 %, na najmenej 17 miliónov eur.
Do koľkých krajín aktuálne posielate vaše výrobky? Ktorý trh je najsilnejší?
Aktuálne poznajú produkty Be Lenka vo viac ako 60 krajinách sveta. Be Lenka je dominantná na Slovensku a v Českej republike, minulý rok sa nám podarilo získať výrazný „market share“ aj v Nemecku. Silné sú škandinávske krajiny, kde je barefoot veľmi zaužívaný a obľúbený typ obuvi, alebo Severná Amerika.
Ako váš biznis ovplyvnila pandémia?
Máme za sebou úspešný rok, no napriek tomu nás pandémia ovplyvnila aj negatívne, čo sa týka hospodárskych výsledkov a dodacích termínov. Nevedeli sme, čo nás čaká. Museli sme hľadať nové spôsoby a spolupráce v iných krajinách, čo sa nám podarilo a výrazne nás to posunulo vpred.
Celý tím v Be Lenka je nastavený myslieť pozitívne, pozeráme sa teda na to, čo nám pandémia priniesla. Veľmi veľa sme sa naučili a verím tomu, že keď sa nám podarili skvelé výsledky v minulom roku počas situácie, aká bola, keď chýbali materiály, meškala výroba, tak pevne veríme, že tento rok, keď je situácia ideálnejšia, vieme vyletieť ku hviezdam.
Čomu podľa vás vďačíte za to, že topánky Be Lenka vo veľkom vyhľadáva aj zahraničná klientela?
Máme kvalitný produkt, to je našou silnou stránkou. Od začiatku sme investovali množstvo času a energie do produktového vývoja, robíme množstvo kvantitatívnych a kvalitatívnych testov. Darí sa nám vyrábať vysokokvalitné topánky za férovú cenu.
V porovnaní so zahraničím, napríklad v Škandinávii a v Nemecku, sme stále cenovo veľmi dostupnou barefootovou značkou, pričom dokážeme uspokojiť aj takých náročných zákazníkov ako práve v týchto krajinách s vysokou konkurenciou.
Akú rolu v tomto celom procese zohráva dobre nastavený marketing?
Dobre nastavený marketing je jedna vec. Ak však chcete dlhodobo rásť, tak to nie je iba o marketingu. Čaro je vo vývoji a v kvalitnom tíme ľudí, ktorý má medzinárodný presah, dokáže firmu potiahnuť za hranice Slovenska a ukázať benefity barefootu v rôznych iných krajinách.
Koľko párov obuvi ročne predáte?
Za minulý rok sa pohybujeme už v šesťciferných číslach.
Ešte v roku 2020 ste pre Startitup povedali, že vaše topánky sú unikátne v tom, že ich vyrábate len v lokálnych podmienkach na Slovensku a v Česku. Platí to stále?
Stále vyrábame čo najlokálnejšie, ako vieme. Slovensko a Česká republika sú našou srdcovou záležitosťou a sú pre nás stále dominantnými krajinami, ktoré tvoria významnú časť našej produkcie.
Štartom dvoch nových značiek sme časť výroby museli presunúť do Portugalska, a to kvôli technologickej náročnosti a inováciám, ktoré chceme svetovému barefootovému trhu ponúknuť. Stále je našou prioritou vyrábať čo najlokálnejšie a v rámci EÚ, žiaľ, už nie všetko je možné realizovať u nás.
Ako si môže zákazník predstaviť celý proces výroby topánok Be Lenka? Zrejme Vám už nestačí len pár šikovných šičiek.
Veru, pár šikovných šičiek nestačí. Celý proces výroby je veľmi zložitý. Začína sa vývojom kopyta, na ktoré sa obúva topánka. Toto je kľúčový krok a podlieha mu množstvo kvalitatívnych a kvantitatívnych skúšok, ktoré treba opakovať dookola na veľkej vzorke ľudí, tak aby topánka sadla čo najväčšiemu počtu z nich. Neskôr nasleduje v procese ideácia toho, ako bude topánka vyzerať.
Dizajnér ju vymyslí a nakreslí. Tieto dve časti sú často veľmi prepletené, keďže rôzne druhy obuvi potrebujú rôzne druhy kopýt, napr. používate iné kopyto na čižmu ako na sandále. Potom prichádza na rad vývoj podošvy, ktorá je vyrábaná na konkrétny typ/model obuvi.
Toto je tiež časť, ktorá si vyžaduje množstvo testov. Ak už vieme, o aký model pôjde, aké budeme používať kopyto a aká bude podošva, prichádza čas na doladenie dizajnu. Dizajnér pracuje na materiálovom prevedení, na farebnosti, určuje línie topánky, tiež to, akým spôsobom sa bude obúvať.
Pri tomto dizajnér spolupracuje s technológom a konštruktérom, aby sa doladilo, na ktorých miestach na nohe bude obuv držať, kde môže byť riziko kazovosti. Toto všetko sa vo vývoji niekoľkokrát opakuje a potom nasleduje tzv. nulová výroba, pri ktorej sa skúšajú rôzne materiálové prevedenia. Na materiáloch veľmi záleží – rôzne druhy topánok sa inak správajú v koženom prevedení, inak v textilnom.
Na toto všetko potrebujeme odpovede od veľkej vzorky ľudí predtým, ako príde prvovýroba. Vo fáze prvovýroby sa tiež obuv ešte testuje a dolaďujú sa posledné detaily, odstraňujú sa potenciálne chyby, prípadne sa optimalizujú výrobné procesy. Potom prichádza ostrá výrobná fáza, kedy sa spúšťa ostrá výroba produktov už v tisícoch.
Koľko máte aktuálne zamestnancov?
Momentálne sa na celom chode Be Lenka podieľa dennodenne viac ako 60 ľudí plus stovky ľudí vo výrobách a v externých spoluprácach.
Tvrdíte, že počas vašej cesty biznisom ste si prešli aj množstvom chýb. Z ktorej z nich ste sa najviac poučili?
Lenka: Naučila som sa vyberať si, komu budem dôverovať a kto si moju dôveru zaslúži. Svet som si predstavovala ako miesto, kde existujú iba dobrí ľudia a kde sú všetci rovnako hodnotovo naladení ako ja s Jurajom. Bolo pre mňa ťažké prijať, že svet v realite takto nefunguje, niekedy ani v tých bližších kruhoch.
Juraj: Vždy som vnímal kolektív ako veľmi dôležitý. Dnes má však pre mňa ešte väčšiu cenu ako kedykoľvek predtým. Pre mňa bolo zatiaľ najväčšou lekciou, že som sa veľmi pomaly lúčil s ľuďmi, ktorých som mal nechať ísť omnoho skôr. Dnes sa učím robiť aj tvrdé rozhodnutia a keď vnímam, že pre niekoho práca v Be Lenka nie je vhodná, prípadne nám daný človek nesedí do firemných hodnôt a kultúry, pristupujem k tomu omnoho racionálnejšie. Nechcem brzdiť firmu, rast ani ľudí, ktorí v nej pracujú, a chcem byť férový voči všetkým stranám, preto rozhodnutia neodďaľujem.
Máte podľa vás na trhu silnú konkurenciu?
Ťažko povedať, či silnú, no konkurenciu máme a tešíme sa z nej. Veríme, že to, čo robíme, je správne, a barefoot veľa ľuďom pomáha. Ak sa nájde viacero firiem s rovnakým zameraním, budeme im držať palce. Určite chceme, aby barefootový trend rástol.
Populárne značky sa často stretávajú s tým, že ich iné značky kopírujú, máte s niečím podobným skúsenosť aj vy?
Samozrejme. Nestalo sa nám to raz, ani dvakrát, ale niekoľkokrát počas nášho fungovania. No na druhú stranu, je to známka toho, že to, čo robíme, robíme dobre. Inak by nás nekopírovali.
Kedy by ste ľuďom odporúčali siahnuť po topánkach typu barefoot?
Vždy, ak ich v tom nelimituje zdravotný problém. Barefoot znamená slobodu pre chodidlá a neexistuje dôvod, prečo by každý človek nemohol mať aspoň jeden barefootový pár obuvi a využíval ho vtedy, keď si chce užívať chôdzu naboso, kontakt s prírodou a cítiť viac prítomnosť okamihu.
Ak človek nemá zdravotné komplikácie, z logického hľadiska je chôdza naboso pre chodidlá najzdravšia. Prečo by teda druhou najlepšou alternatívou mala byť topánka s tvrdou hrubou podrážkou a nie barefoot topánka?
V čom môžu ľuďom vylepšiť každodenný život?
Prvým každodenným benefitom je to, že pri barefoote sa netešíte na to, kedy prídete domov a vyzujete sa z topánok. Barefoot poskytuje pohodlie, ktoré má vplyv aj na psychiku človeka a na celkové držanie tela. Barefoot nemá žiaden podpätok alebo vystuženú podrážku. Keď v ňom začnete chodiť, zistíte, že máte svaly na nohách a na chodidlách, o ktorých ste doteraz ani len netušili.
Čo by ste odkázali ženám, ktoré nosia topánky na vysokom podpätku?
Určite topánky na vysokom podpätku vyzerajú veľmi elegantne a sexi. Chápeme, že množstvo žien sa s týmto nevie alebo nechce rozlúčiť. Práve barefoot je krásna alternatíva, s ktorou by to ženy mohli kombinovať, aby si nedeformovali chodidlá, ale dopriali im relax a regeneráciu.
Ako pristupujete k spoločenskej zodpovednosti?
Keď vstúpite k nám do firmy, na jednej z našich stien nájdete heslo: S láskou k prírode a k človeku samému. Myslím, že toto nás veľmi dobre vystihuje. Etické správanie, princíp fair-trade a slow-fashion máme hlboko v našich koreňoch. Chceme našich zákazníkov viesť k zníženiu uhlíkovej stopy, preto ich učíme, že je lepšie nakúpiť raz a kvalitne, ako často a nekvalitne.
My sami dbáme na to, aby sme vyrobili len toľko, koľko predáme a neprodukovali tak zbytočný odpad. Nepodporujeme akcie, ako je Black Friday, zapájame sa do množstva sociálnych a ekologických projektov a tento rok začíname budovať aj svoju vlastnú nadáciu, cez ktorú chceme svetu priniesť ešte viac dobra.
Naším najbližším míľnikom v rámci ekológie je kompostovateľná topánka, ktorú po jej donosení jednoducho hodíte do kompostu.
Aké je to pracovať v Be Lenka? Akú máte firemnú kultúru?
Be Lenka je miesto, kde robíme správne rozhodnutia – také, ktoré sú v súlade s našimi hodnotami, či už je to smerom k obchodným partnerom, klientom alebo k sebe navzájom. Podarilo sa nám do firmy prilákať najväčšie talenty aj mimo Žilinského kraja, preto si myslím, že sú ľudia u nás spokojní, môžu rásť a majú moju plnú podporu. V rámci firmy si tykáme, máme skôr familiárne vzťahy, založené na dôvere a na vzájomnom rešpekte.
Sme firma s vysokými očakávaniami a náročným tempom, pričom ale dbáme na to, aby ľudia nepodceňovali svoj osobný život, aby dbali na svoje zdravie, aby hľadali v živote rovnováhu medzi tým pracovným a osobným, čomu prispôsobujeme aj firemné benefity.
Tento rok sa výrazne zameriavame na vzdelávanie, máme vo firme príležitosť pre profesionálny coaching a vzájomne sa podporujeme, aby sme sa stali tou najlepšou verziou seba samých a naplno využili svoj potenciál. Plánujeme náš tím do konca roka zdvojnásobiť, stále je príležitosť si firemnú kultúru v Be Lenka vyskúšať na vlastnej koži.
Majú podľa vás Slováci voči barefootom predsudky? S akými názormi sa stretávate?
Stále sa nájdu ľudia, ktorí si myslia, že ich bude tlačiť každý kamienok na chodníku alebo že musia mať v každom prípade vystuženú klenbu. Na Slovensku je ešte priestor na edukáciu a osvetu, čo sa týka barefoot filozofie. Je ale skvelé, že si barefoot začína získavať čoraz väčšiu popularitu naprieč laickou aj odbornou verejnosťou.
Aké novinky plánujete v tomto roku predstaviť?
Be Lenka tento rok prináša viac ako 50 nových kolekcií, ktoré v sebe ukrývajú viac ako 170 modelov barefootovej obuvi. Onedlho tiež spúšťame dve nové značky – Barebarics, ktorý nadchne milovníkov sneakers a streetstylovej obuvi, a Nuton pre outdoorových nadšencov.
Viac ako 90 % našich objednávok tvorí online, preto sa chceme viac priblížiť našim zákazníkom a rozširujeme retailovú sieť. Nájsť nás môžete v OC Mirage v Žiline a onedlho aj v nákupnom centre Nivy v Bratislave. Pracujeme tiež na otvorení prvých predajní v Českej republike.
Dostali ste nomináciu na prestížnu cenu Krištáľové krídlo, v kategórii inovácie a startupy. Čo to pre vás znamená?
Lenka: Veľmi sa tešíme z toho, že naša snaha a námaha od začiatku podnikania prináša ovocie aj v takejto podobe. To, čo robíme, robíme srdcom, a som rada, že si Be Lenka pritiahla pozornosť aj v rámci Krištáľového krídla. Dáva nám to možnosť inšpirovať ešte viac ľudí.
Juraj: Lenka, ja aj celá firma prežívame veľkú vďačnosť a veľmi si nomináciu vážime. Je to pre nás zadosťučinenie, že posolstvo a filozofia, ktorú hlásame priniesla svoje ovocie aj na Slovensku. Dáva nám to energiu, ale aj zodpovednosť, ktorá nás posúva vpred, aby sme robili veci ešte lepšie ako doteraz. Je to pre nás ďalší vietor do plachiet.
Poslaním Krištáľového krídla je odmeňovať a dávať do pozornosti významné osobnosti, ktoré svojou prácou robia spoločnosť plnšou, krajšou a hodnotnejšou. Stotožňujete sa s týmto tvrdením?
Určite áno. Je skvelé, že takéto ocenenie existuje, a veľmi si vážime, že môžeme byť súčasťou. Sme presvedčení o tom, že pre mnohých ľudí, ktorí tvrdo pracujú na svojich miestach, je takéto ocenenie krásnou odmenou za ich prínos. A tak je to aj u nás.