Spomedzi médií Slováci označili Instagram Startitupu ako hlavný zdroj informácií na sociálnych sieťach (PRIESKUM)
- Drvivá väčšina Slovenska prejavila v súvislosti s vojnou na Ukrajine záujem
- Slováci čerpajú informácie zväčšia prostredníctvom televízie či sociálnych sietí
- V rámci sociálnej siete Instagram dominoval instagramový profil Startitup
- Desatina respondentov pred vypnutím Hlavných správ uviedla, že ide o ich zdroj informácií
- Respondenti prieskumu spomenuli, že sa na vojnový konflikt sami pripravujú – majú plnú nádrž, zbalenú batožinu aj doklady
- Drvivá väčšina Slovenska prejavila v súvislosti s vojnou na Ukrajine záujem
- Slováci čerpajú informácie zväčšia prostredníctvom televízie či sociálnych sietí
- V rámci sociálnej siete Instagram dominoval instagramový profil Startitup
- Desatina respondentov pred vypnutím Hlavných správ uviedla, že ide o ich zdroj informácií
- Respondenti prieskumu spomenuli, že sa na vojnový konflikt sami pripravujú – majú plnú nádrž, zbalenú batožinu aj doklady
Ruské vojská vo štvrtok, 24.2., zaútočili na susednú Ukrajinu. Ide o najväčší vojnový konflikt v Európe od 2. svetovej vojny.
Dni pred prepuknutím vojny boli na hraniciach Ruska a Ukrajiny intenzívne. Vojna bola „na spadnutie“ a opatrne sme sledovali každý krok prezidenta Vladimira Putina.
Vo štvrtok nad ránom sa mnohí ľudia v Kyjeve zobudili na výbuchy. Zvyšok sveta na správu, že sa vojna oficiálne začala. „Odvtedy je otvorený vojnový konflikt na Ukrajine hlavnou politickou, mediálnou aj spoločenskou témou nielen na Slovensku,“ píše v tlačovej správe jedna z najväčších prieskumných agentúr na Slovensku, agentúra Ipsos.
https://www.instagram.com/p/CaWa_XDt8tS/?utm_medium=copy_link&fbclid=IwAR2OZh3l-al_nqi41J4uUoi6jXL-WsJOvTF2wFdEfPX8bdUjiVppmrqJatk
Hrozba hybridnej vojny
„Zvýraznili sa tak aj témy hybridnej vojny, dôležitosti overovania informácií či téma propagandy a cielených dezinformačných kampaní,“ uvádza Ipsos v tlačovej správe.
Postoje verejnosti závisia do veľkej miery od toho, z akých zdrojov ľudia čerpajú informácie. Ipsos preto v priebehu dní 28.2. a 1.3. zrealizoval reprezentatívny kvantitatívny prieskum, v ktorom zisťovali, z akých zdrojov Slováci čerpajú informácie o vojne na Ukrajine, a tiež, čo konkrétne v súvislosti s vojnou podnikli. Prieskumu sa zúčastnilo 1 050 respondentov vo veku od 18 do 65 rokov.
Drvivá väčšina opýtaných (96 %) sa o vojnu zaujíma. Informácie berú respondenti prieskumu prevažne z televízie a z webu.
Až 80 % ľudí vo vekovej skupine od 45 do 65 rokov uviedlo, že informácie o vojne na Ukrajine berú prevažne z televízie. Z celej vzorky šlo o 73 % respondentov. Odpovedajúci najčastejšie uvádzali televíziu TA3 a Markízu. RTVS a TV JOJ nasledovali v tesnom závese.
Z prieskumu tiež vyplýva, že sa Slováci často obracajú aj na české televízne médiá a tiež vyhľadávajú správy v anglickom jazyku.
https://www.instagram.com/tv/CaZT1ogAPMU/?utm_medium=copy_link&fbclid=IwAR0Ai9k66-VwhST5GjG0MGQxhESNwkaJSO4ftA0rsz4h1GOH5WvngZ80_sg
Desatina čerpala informácie z Hlavných správ
67 % účastníkov prieskumu uviedlo, že informácie čerpajú prostredníctvom internetového spravodajstva. Najčastejšie išlo o vekovú skupinu od 27 do 44 rokov. Podľa záverov prieskumu je najsledovanejším zdrojom portál Aktuality.sk.
10 % opýtaných v prieskume uviedlo, že hlavným zdrojom ich informácií sú Hlavné správy. Vo vekovej kategórii nad 54 rokov odtiaľ novinky čerpalo až 18 % respondentov. „Nezanedbateľné množstvo respondentov (5,4 resp. 3,7%) čerpá informácie aj z portálov infovojna.sk a slobodnyvysielac.sk,“ uvádza tlačová správa Ipsos.
Hlavné správy však budeš teraz zadávať do hľadáčika márne, štát konšpiračný web zablokoval. Národný bezpečnostný úrad môže po novom rozhodnúť o blokovaní škodlivého obsahu alebo škodlivej aktivity na internete. Znamená to, že môže blokovať aj rôzne dezinformačné weby.
https://www.instagram.com/p/Camu2TeNupK/?utm_medium=copy_link&fbclid=IwAR02hmxd-vEupvcWTyeYxkkk15G9MTMYTwMUU-qkf8u3Ktem-bh_OcQ8BOs
Dominuje Instagram Startitupu
Takmer polovica (49 %) respondentov v prieskume uviedla, že informácie berú zo sociálnych sietí. Pre Slovákov je dôležitý obsah, ktorý zdieľajú priatelia a známi, najmä na sociálnej sieti Facebook. Ipsos podotýka, že sa počet ľudí, ktorí čerpajú práve z tohto zdroja, zvyšuje s vekom. V prípade najstarších respondentov v kategórii nad 54 rokov ide až o 55 %.
Mladých ľudí zaujímajú príspevky ľudí, ktorých osobne poznajú, o čosi menej. V kategórii respondentov do 26 rokov mal najvyššiu popularitu (26 % v tejto vekovej skupine) z profilov na Facebooku profil našej prezidentky Zuzany Čaputovej. Z celkovej vzorky šlo o 19 % respondentov.
Na sociálnej sieti Instagram výrazne dominuje náš instagramový profil Startitup, ktorý sleduje vo vekovej skupine do 26 rokov až 44,4 % respondentov. Z celkovej vzorky odpovedajúcich ide o 17 %.
https://www.instagram.com/p/CaoDyP4ND8w/?utm_medium=copy_link&fbclid=IwAR2OZh3l-al_nqi41J4uUoi6jXL-WsJOvTF2wFdEfPX8bdUjiVppmrqJatk
16 % respondentov sleduje na Instagrame profil portálu Refresher. Slováci často tiež sledujú účty konkrétnych novinárov (8 %), ale aj iné slovenské či zahraničné profily na rôznych sociálnych sieťach. Okrem Instagramu či Facebooku je populárny napríklad Twitter či TikTok.
Tlač a podcasty
Ľudia po prepuknutí vojny začali sledovať profily ľudí, ktorí na Ukrajine žijú a o situácii prostredníctvom ich profilu informujú. „Viacerí respondenti doplnili, že informácie o vojne na Ukrajine čerpajú od známych a kamarátov, ktorí na Ukrajine žijú,“ uvádza tlačová správa Ipsos.
Takmer tretina (32 %) opýtaných uviedla, že informácie o vojne čerpajú z rozhlasového spravodajstva. Najobľúbenejším je Rádio Slovensko, za ktorým nasleduje Rádio Expres.
Tlač a podcasty sú podobne frekventovaným zdrojom informácií, pričom z tlače čerpajú informácie najmä respondenti vo veku 45 rokov a starší, pričom podcasty sú najobľúbenejšie v kategórii 27 – 35 rokov (15,1 %).
„Z tlače preferujeme Nový čas (51 %), najčastejšie starší respondenti s nižším dosiahnutým vzdelaním a z obcí do 1 000 obyvateľov.“ V obciach pod 1 000 obyvateľov ho uviedlo ako zdroj informácií o vojne na Ukrajine až 91,7 % respondentov, ktorí čerpajú informácie z tlače.
Nasledujú denníky SME a Pravda. Pravda je obľúbenejšia v najstaršej kategórii respondentov.
https://www.instagram.com/p/Cabv4CuA3vj/?utm_medium=copy_link&fbclid=IwAR0C9yVPlT4jmcycOMeU6x7aWEhIiW0kWN1rBRpXWNNDWDHGMNRRFBvZRmE
Mladí respondenti, z vekovej skupiny do 35 rokov, najčastejšie čerpajú z podcastu Dobré ráno. Ľudia vo veku od 36 do 44 rokov uvádzali najčastejšie podcast Braňo Závodský naživo. Najstarší respondenti, z vekovej skupiny nad 54 rokov, uvádzali najčastejšie podcast Aktuality nahlas a V redakcii Denníka N.
Slováci sa na konflikt sami pripravujú
Na otázku, čo v súvislosti s vojnou neďaleko slovenských hraníc Slováci podnikli, odpovedali, že sa o tému aktívne zaujímajú (60 %). 16 % opýtaných vyjadrilo na sociálnych sieťach solidaritu, napísali podporný status alebo majú na profilovej fotke ukrajinskú vlajku.
11 % opýtaných prispelo finančne, pričom ide najmä o respondentov s vyššími príjmami. 12,5 % prispelo materiálnej organizácii, ktorá pomáha na Ukrajine. S materiálnymi vecami pomáhajú najčastejšie obyvatelia východného Slovenska.
7 % respondentov, najviac v Bratislave, aktívne nahlasuje profily či weby, ktoré šíria dezinformačný obsah a 13 % respondentov pomáha rodine, priateľom a známym zorientovať sa pri hľadaní relevantných zdrojov informácií. Najčastejšie ide o mladých ľudí do 26 rokov (21,1%).
Viacerí respondenti spomenuli, že sa sami pripravujú na možný vojnový konflikt – jazdia s plnou nádržou, majú zbalenú základnú batožinu a doklady.
Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti
Zdroj: TS/Ipsos