Nápad za milión: Výroba unikátnych bicyklov šetrných k prírode prekvitá, za biznisom sa skrýva krásna myšlienka
- Waleská firma našla spôsob, ako ušetriť prírodu aj pri výrobe bicyklov
- Drevený rám veľmi dobre absorbuje vibrácie
- Každý kus je originál
- Waleská firma našla spôsob, ako ušetriť prírodu aj pri výrobe bicyklov
- Drevený rám veľmi dobre absorbuje vibrácie
- Každý kus je originál
Od veľkého odrážadla, dedka súčasného bicykla, navrhnutého Karlom von Draisom v roku 1816, pôvodne bez pedálov a reťazového prevodu. Cez dnešné najmodernejšie elektrobicykle ako ekologickú alternatíva na dlhšie každodenné presúvanie. Až naspäť k drevenému bicyklu v duchu udržateľnosti.
Mnohí ekologicky cítiaci ľudia po celom svete čoraz častejšie používajú na krátky presun bicykle namiesto áut. Znižujú tým uhlíkovú stopu. Dá sa však ušetriť životné prostredie aj pri výrobe bicyklov?
Drevené bicykle sú odolné, ľahké a citlivé
Aj výroba hliníkového bicykla zanecháva, nie úplne zanedbateľné, množstvo CO2, a navyše tretina materiálu využitá na výrobu bicykla sa vyhodí počas jeho výroby, uvádza portál Positive.News.
Nápad vyrobiť bicyklový rám z dreva poháňala ekologická myšlienka. Avšak pri testovacích jazdách prišli na skvelú výhodu oproti klasickým bicyklom: drevo veľmi dobre absorbuje vibrácie. Preto je vhodný nielen na cesty, ale aj do ľahkého terénu, hoci s odskakujúcimi kamienkami na nespevnených poľných cestách.
Andy Dix, zakladateľ spoločnosti Twmpa Cycles, sa zamyslel aj nad novým životom mŕtveho dreva, ide o pekný cyklus stromu – najskôr ho vysadíme, počas života na zemi pohlcuje oxid uhličitý, a na konci života stromu prichádza jeho dlhé a ušľachtilé využitie.
Návrat k trvácnemu drevu
Veruže, strom je živý organizmus a nepretrvá večne ako skala, no dlhovekosť dreva si uvedomili naši prapredkovia: keď sa dobre dívame, toto poznanie je zvečnené v stavbách domov či stodôl, ale aj v železničných podvaloch, no i v nábytku.
Mimochodom, staré nábytky z masívneho dreva pretrvali desaťročia i storočia, ale mnohé súčasné nábytky sú len zlepencami pilín so syntetickým náterom a obmieňame ich po pár rokoch.
Návrat k trvácnemu drevu nebude asi masový, ale nápad využiť ho pre výrobu bicykla je pozoruhodný.
Na výrobu rámu sa najčastejšie používa drevo z jaseňa, duba a orecha alebo i bambusu. Na ostatné súčasti bicykla sa, samozrejme, využívajú štandardné a ľahké materiály – hliník, karbón, kevlar, to zostáva bez debát.
Každý model je jedinečný
A cena, tá je vyššia. Pripravte si aspoň 3-tisíc eur, ale cena niektorých sa vyšplhá až na 10-tisíc eur. Tí, čo podnikajú v tomto segmente, hovoria, že to nie je bežné podnikanie, ale pomalý biznis. Nielen preto, že čísla predaja sú nízke, naopak, je to remeselná výroba.
Gregor Cuzak zo spoločnosti Woodster Bikes so svojím spoločníkom Izatokom Mohoricom zo Slovinska obrazne povedal pre BBC: „Zasiali sme semienko a teraz čakáme, kým strom vyrastie. Verím, že nakoniec vyrastie.“
Výrobcov drevených bicyklov je v Európe i na Severoamerickom kontinente už viac. V našej blízkosti ich objavíme nielen v Holandsku, ale vo Francúzsku, Slovinsku. A každý z nich na svojich modeloch zanecháva pečať svojho dizajnu. Zároveň však musia spĺňať technické nároky, aby získali certifikáty.
Navyše konštruktéri prispôsobia rám individuálnym parametrom a požiadavkám používateľa. Pridanou hodnotou je aj výsadba nových stromov za tie, ktoré vyrezali na výrobu takýchto bicyklov.
Zdroje: Twmpa Cycles, BBC, Positive.News, Rouleur