Startupisti budujú slovenský „Netflix“. Európu chcú ovládnuť ultraľahkými detskými bicyklami na spôsob mesačného predplatného
- Slovenskí startupisti sa púšťajú do niche segmentu – prichádzajú s digitálnym predplatným na bicykle
- Rodičom chcú uľahčiť proces nakupovania a ušetriť ich peniaze. Za mesačné fee-čko dostanú ultraľahké bajky, ktoré môžu podľa uváženia po pár mesiacoch vrátiť či vymeniť
- Zakladatelia spoločnosti nie sú vo svete biznisu žiadni nováčikovia. Postupne chcú v rámci detských bicyklov ovládnuť celú Európu
- Slovenskí startupisti sa púšťajú do niche segmentu – prichádzajú s digitálnym predplatným na bicykle
- Rodičom chcú uľahčiť proces nakupovania a ušetriť ich peniaze. Za mesačné fee-čko dostanú ultraľahké bajky, ktoré môžu podľa uváženia po pár mesiacoch vrátiť či vymeniť
- Zakladatelia spoločnosti nie sú vo svete biznisu žiadni nováčikovia. Postupne chcú v rámci detských bicyklov ovládnuť celú Európu
Prísť s nápadom na zaujímavý biznis si zvyčajne vyžaduje expertízu v určitej oblasti, v niektorých prípadoch však stačí počúvať svoje okolie. Denis Sedlák s priateľmi sa takto dostali k diere na trhu s nevšedným produktom – detskými bicyklami na báze predplatného, ktoré sa inšpiruje napríklad americkým Netflixom. K dispozícii sú už začiatkom septembra tohto roka.
Hoci sami na svojom webe zdôrazňujú, že sú v prvom rade „tatkovia a strýkovia, ktorí veria, že každý malý bajker si zaslúži mať v detstve pekný bajk“, za týmto na prvý pohľad jednoduchým nápadom stoja ostrieľaní startupisti. Sám Denis má bohatú skúsenosť s rozbiehaním biznisu ako projektový manažér, investičný analytik a v súčasnosti pôsobí ako manažér pre rozvoj sektora v Slovak Space Office.
Profesionálny tím chce svoj nápad najprv rozvinúť na česko-slovenskej pôde, no ich ambície siahajú oveľa ďalej. Finálnym cieľom startupu BikeUP je ovládnuť v rámci detských bicyklov na štýl Netflixu celý európsky trh.
Podľa prieskumov, focusových skupín a Q&A, ktoré si dali poctivo vypracovať, má prenájom detských bicyklov namiesto ich kupovania obrovský potenciál na úspech. Rovnako tak podľa ďalších prieskumov v rámci Európy zatiaľ evidujú len veľmi obmedzenú priamu konkurenciu.
Celý biznis startupu BikeUP sme podrobne rozobrali s Denisom Sedlákom.
Máte ambície vybudovať bajkerský Netflix: Ako bude fungovať?
Náš biznis je primárne založený na prenájme bicyklov na modele mesačného predplatného. Rovnako ako keď si niekto platí mesačne za Netflix, u nás si môže prenajať detský bicykel a používať ho až dovtedy, kým ho nevráti.
Máme však aj možnosť, že ak má niekto záujem, alebo si jeho dieťa obľúbi náš bicykel, oblepený našimi nálepkami, môže si ho po 36 mesiacoch prenájmu nechať.
Je to rýchle, pohodlné, ako každý iný online nákup. Za minútku si predobjednávku vyklikáš v mobile, zaplatíš kartou a potom ti nový bajk naši kuriéri prinesú priamo na zvolenú adresu.
Čo sa týka ceny, prenájom ťa bude stáť v priemere 11 eur mesačne. Ako som už spomínal, nový bajk porovnateľnej kvality ťa vyjde aj na vyše 400 eur.
Podľa príbehu na webe vás k založeniu BikeUP inšpirovala vlastná skúsenosť – ste sami vášniví cyklisti?
Áno, sme športovo založení, aj keď to na nás nevidno… (smiech) Bicykle sú pre nás srdcovka, každý z nás mal v útlom veku svoju BMX-ku a chcel byť pánom svojho sídliska. Tento pocit by sme chceli dopriať aj mladej generácii, vytiahnuť ju od počítačov na ihriská.
Samotný projekt vzišiel z problému, ktorý riešil kolega. Dlhý čas nevedel nájsť kvalitný, ultraľahký detský bicykel, ktorý by bol za rozumné peniaze.
Naozaj kvalitné kúsky sa pohybovali okolo 350 – 450 eur, čo je na jedenapolročný úsek života dieťaťa veľký peniaz. Plus, keď za ten čas dieťa z toho bicykla vyrastie, musíš riešiť, čo s ním, skúšať ho napríklad predať na Bazoši a iných portáloch a kupovať si zasa nový.
Z toho vznikol aj nápad na BikeUp – prečo bicykle kupovať a predávať, keď by sme ich mohli ľuďom poskytnúť na nejakom rozumnom „subscription“ modele a prenajímať ich dlhodobo? A keď deti vyrastú, môžu nám ich poslať naspäť a využije ich niekto ďalší.
Dá sa predplatné riešiť aj prerušovane? Jeden mesiac používam, druhý nie?
Tomu sa, samozrejme, chceme vyhnúť, lebo je to logisticky veľmi náročné. Aj z hľadiska užívateľa v tom veľmi nevidím zmysel, maximálne v rámci sezónnosti. Ale aj z našej skúsenosti viem, že najmä deti, ktoré si svoj bajk obľúbia, s ním chcú jazdiť aspoň rok.
Zároveň na tom vôbec nič neušetríš. Máme to ošetrené tak, že ak bicykel vráti do roka a pol, treba za to zaplatiť určitý manipulačný poplatok. Tým sa chceme vyhnúť zbytočným špekuláciám, ktoré nedávajú veľmi zmysel ani z používateľského hľadiska a súčasne zaťažujú firmu.
A čo sa týka výberu bicyklov, ktoré máte uvedené na webe?
Čo sa týka farby, počas prieskumov trhu sme hľadali ideálnu unisex farbu a vyšla nám z toho oranžová metalíza. V rámci nášho webu je sekcia, kde si vieš vyskladať akoby finálny produkt. Samolepkami v rôznych kolekciách si deti bajk vedia personalizovať a ak sa veľmi bojíš o bajk, je možné prihodiť aj poistenie (v podmienkach na webe sa dozvieš, na čo sa vzťahuje).
Ako funguje prenájom detských bicyklov
BikeUP je mladý startup zo Slovenska, ktorý má veľké ambície v rámci európskeho trhu s detskými bicyklami. Na prvý pohľad jednoduchý nápad nemá skoro žiadnu priamu konkurenciu.
V pozadí stoja skúsení startupisti a investori, ktorí sú podľa svojich slov pripravení pretaviť originálny nápad do úspešného biznisu. Okrem Denisa Sedláka sú to spoluzakladateľ/podnikateľ Pepo Macák, IT konzultant/biker Marek Vrábel a programátor Peter Prieboj.
Prenájom detských bicyklov bude ponúkať:
- ultraľahký kvalitný detský bicykel,
- pohodlný a rýchly online nákup,
- pohodlnú a rýchlu výmenu za väčší bajk, keď dieťa podrastie,
- pripoistenie,
- možnosť personalizácie svojho bajku nálepkami s rozprávkovými motívmi pre deti.
Vraveli ste, že sa považujete za startup. Ako ste začínali s biznisom? V rámci modelov bicyklov máte teraz len MVP?
Ja mám istý backround zo startupového sveta, pracoval som pre Venutre Capitalový fond ako analytik a už sme sa o nejaký menší projekt samostatne pokúšali. Áno, je to v štádiu MVP. Posledné mesiace sme strávili hľadaním výrobcu a prototypovaním samotného bicykla a vylaďovania detailov na ňom.
Sme startup, lebo sme zobrali ľahko uchopiteľný produkt a snažili sme sa namiesto e-šopového predaja urobiť službu – poskytovanie detských bicyklov na modele predplatného. V tom sme inovatívni a ekologickí.
Ako sa vám darí so zabezpečením investícií pre projekt?
V rámci tímu máme aj podnikateľa s kapitálom, takže na prototypovanie a prvé rozbehové kolo biznisu peniaze máme. Vieme si to potiahnuť z vlastného vrecka. Keď už budeme mať prvé čísla (track record), tak si myslím, že nebude až taký problém získať ďalšie financovanie – či už cez Venture Capitalové fondy alebo bankové financovanie.
S akými ambíciami do projektu idete? Ako skúsení investori a startupisti možno nebudete chcieť zostať iba pri detských bajkoch a na česko-slovenskom trhu?
Samozrejme, je skvelé mať ďalekosiahle ambície, ale my si najprv chceme podchytiť česko-slovenský trh. Potom sa aj zahraniční investori budú inak pozerať na náš projekt, keď uvidia, čo sme dokázali na lokálnom trhu.
Plán B – keby Slovensko neprijalo túto myšlienku prenájmu bicyklov –, vieme tento model ľahko duplikovať na iné trhy s vynechaním Slovenska, čo by sme samozrejme veľmi neradi.
Našou víziou je urobiť európsku platformu pre prenájom detských bicyklov. Rozšíriť sa do čo najviac krajín. V princípe nás obmedzuje len kuriér a jeho schopnosť dovážať bicykle čo najďalej a čo najefektívnejšie, lebo chceme mať na úvod jeden centrálny sklad.
Prečo ste sa v rámci biznis modelu nevybrali skôr cestou marketplace?
Chceme byť vlastníkmi týchto bicyklov, lebo sme uvážili, že inak by sme len veľmi ťažko mohli zabezpečiť ich kvalitu a bezpečnosť. Keď však máme naše interné procesy optimalizované, sami si vieme prekontrolovať, v akom stave sú a ak treba, vymeníme gumy, kryty, jednoducho, čo treba.
Tak vieme zaručiť, že bicykle sú vhodné na ďalšie používanie. Plus, keď sa niečo stane, vieme sa postaviť za to, že od nás prišiel ten bicykel v tip-top stave.
Nie je to z korporátneho hľadiska trochu brzda pre biznis? Chcete svoje bicykle skladovať, no nebolo by lepšie predávať?
Ak by sme si vybrali ísť cestou marketplace, bolo by to nešťastné aj pre našich investorov. Museli by sme takpovediac „bojovať“ na dvoch frontoch – zháňať zdroj bicyklov a potom aj samotných nájomcov. Takto odstránime jednu časť problému.
Naše bajky sú unifikované, budú ľahko rozpoznateľné, to je ďalší dôvod. Chceme si brand a kvalitu vybudovať od začiatku pod svojou réžiou. Sám som videl niekoľko pádov marketplaceov aj pri dobrých nápadoch, takže to chceme držať za opraty aspoň v úvode.
My nechceme svoje bicykle predávať. Chceme sa práve odlíšiť tým, že bicykle budeme reálne prenajímať a keď sa naozaj vyjazdia, ešte ich poslednýkrát poriadne repasujeme a pošleme do detských domovov a celkovo deťom, ktoré si ich nemôžu dovoliť, čím sa uzavrie ich cyklus.
Myslíte si, že je naozaj tak slabo pokrytý trh požičiavania detských bicyklov?
Na česko-slovenskom trhu, ani v rámci strednej Európy, sme nenašli žiadneho priameho konkurenta, ktorý robí vyslovene tento model s vlastnou značkou. S podobným modelom funguje len jedna firma v Británii, ktorá veľmi rýchlo a úspešne pokryla tamojší trh. To nás tiež povzbudilo, považujeme to za istú validáciu nášho nápadu.
Tiež ide o dobré načasovanie, keďže počas korony značne narástol trh s bicyklami a zároveň bol problém s dodávkou ich súčiastok, takže na nový bajk sa čakalo aj 3 mesiace. Čo znamená, že s našou firmou máte možnosť mať rovnako kvalitný bicykel doma už do týždňa.
Ako ľuďom, ktorí radi bicyklujú – čo za vás na Slovensku najviac chýba v rámci cyklistiky?
Západ má pred nami veľký náskok, čo sa týka cyklotrás, tých by sa zišlo mať čo najviac aj u nás. To je základ. Sám sa stretávam s tým, že keď sa napríklad presúvam z Trnávky do centra, je tam veľká pasáž, kde človek musí čeliť kolónam áut a je v takom tom polonebezpečenstve na cestách.
Keby tých cyklotrás bolo viac, ako je to v súčasnosti v Petržalke, ľudia by mali aj menej výhovoriek, respektíve už by to pre ľudí uvažujúcich o bicyklovaní bola asi iba lenivosť. Nedávno som čítal knihu o Hyge a jedným z faktorov spokojného života je podľa inštitútu šťastia aj bicyklovanie.
Myslíte si, že tento boom cyklistiky bude pokračovať?
Čo sa týka trendu bicyklovania, myslíme si, že sa udrží. Veľmi veľa ľudí sa začalo aktívne zaujímať o cyklistiku, zároveň aj s miernym nátlakom na magistrát sa podpora týchto aktivít stáva trendom – a to nielen v Bratislave. Či už vyznačovaním cyklotrás alebo určitými legislatívnymi zmenami.
Keď k tomu všetkému ešte prirátame externé faktory, ako ekologickú krízu alebo napríklad parkovaciu politiku v Bratislave – keď stále viac áut má obmedzené parkovacie možnosti –, bude to podľa nás ľudí ďalej ťahať k používaniu alternatívnych prostriedkov, vrátane bicyklov.
Viac informácií o tom, ako funguje prenájom detských bicyklov, nájdeš na webe BikeUP.