Extrémne zdražovanie, kríza pre automobilky. Slovensko čaká ťažké obdobie, dôvodom je vojna (ANALÝZA)
- Rusko-ukrajinský konflikt prinesie stagfláciu
- Ohrozené budú najmä európske ekonomiky
- Rusko-ukrajinský konflikt prinesie stagfláciu
- Ohrozené budú najmä európske ekonomiky
Napadnutie Ukrajiny Ruskom ohrozilo oživenie svetovej ekonomiky a rastúce ceny komodít zosilňujú hrozbu dlhodobej inflácie, ktorá zvyšuje riziko stagflácie – vysokej inflácie spojenej so stagnáciou hospodárskeho rastu – a sociálnych nepokojov.
Vyplýva to z aktuálnej analýzy poradenskej a poisťovacej spoločnosti Coface, podľa ktorej dôjde v tomto roku v ruskej ekonomike k hlbokej recesii vo výške 7,5 %, no zasiahnuté budú aj ostatné štáty. Najviac ohrozené sú odvetvia automobilového priemyslu, dopravy a chemického priemyslu.
„Vojnovým konfliktom na Ukrajine budú najviac postihnuté európske ekonomiky,“ očakáva generálny riaditeľ Coface pre Slovenskú republiku a Česko Ján Čarný.
V tomto roku by podľa neho mala inflácia v týchto krajinách vzrásť o dodatočného minimálne 1,5 percentuálneho bodu, kým rast hrubého domáceho produktu (HDP) by sa mohol znížiť o jeden percentuálny bod.
„Pokiaľ by došlo k úplnému prerušeniu dodávok ruského zemného plynu, mohlo by to stáť najmenej štyri percentuálne body HDP, čím by sa rast v krajinách EÚ v roku 2022 priblížil nule – pravdepodobnejšie by sa však prepadol do záporných hodnôt,“ zhodnotil Čarný.
Rusko je tretím najväčším svetovým producentom ropy, druhým najväčším producentom zemného plynu a patrí medzi päť najväčších výrobcov ocele, niklu a hliníka. S takmer pätinovým podielom na trhu je tiež najväčším vývozcom pšenice na svete.
Ukrajina je zasa šiestym najväčším producentom kukurice, siedme miesto jej patrí vo vývoze pšenice, a patrí k desiatke najväčších producentom cukrovej repy, jačmeňa, sóje a repky.
Slovenským automobilkám budú chýbať komponenty z Ukrajiny
Kríza výrazne vplýva na sektor automobilovej výroby, ktorý mal už pred konfliktom na Ukrajine problémy s nedostatkom čipov, rôznych surovín a komodít a s ich vysokými cenami. Automobilkám tak budú najnovšie chýbať aj dodávky komponentov z ukrajinských automobilových prevádzok, upozorňuje Coface.
Vyššími cenami pohonných hmôt budú podľa analýzy tiež trpieť letecké a námorné prepravné spoločnosti, pričom najviac ohrozené sú letecké spoločnosti. Tie sa musia vyrovnať aj so zákazom preletov cez ruské územie a hľadať nové a dlhšie trasy obchádzajúce Rusko.
Kríza bude mať dopad aj na železničnú nákladnú dopravu. Európske spoločnosti majú zakázané obchodovať s ruskými železnicami, čo pravdepodobne naruší nákladnú dopravu medzi Áziou a Európou, ktorá sa uskutočňovala cez Rusko.
„Očakávame, že suroviny pre petrochemický priemysel budú drahšie a prudký nárast cien zemného plynu ovplyvní trhy s hnojivami, a tým aj celý poľnohospodársko-potravinársky priemysel,“ konštatuje Čarný.
Vo zvyšku sveta budú rásť ceny komodít
Vo zvyšku sveta sa ekonomické dôsledky prejavia predovšetkým rastom cien komodít, ktorý podporí už existujúce inflačné tlaky. To bude najviac vplývať najmä na dovozcov energií a potravín, pričom v prípade ešte väčšej eskalácie konfliktu hrozí veľké narušenie dodávok. Pokles dopytu z Európy bude tiež brzdiť globálny obchod.
V ázijsko-pacifickom regióne sa vplyv konfliktu prejaví takmer okamžite prostredníctvom vyšších dovozných cien, najmä cien energií. Mnoho ekonomík v regióne sú ich čistými dovozcami, na čele s Čínou, Japonskom, Indiou, Južnou Kóreou, Taiwanom a Thajskom.
Vzhľadom na to, že obchodné a finančné väzby Severnej Ameriky s Ruskom a Ukrajinou sú pomerne obmedzené, neočakáva sa, že by geopolitické udalosti v tejto fáze zasiahli menovú politiku v Severnej Amerike.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroj: TASR