Hanba, klamstvo a zrada. Maturanti sa búria, test aj slohy označujú za prepadák
- Maturanti majú za sebou testy a slohové práce zo slovenského jazyka
- Ľahších zadaní sa údajne nedočkali
- Učitelia aj maturanti kritizujú aj témy slohových prác
- Maturanti majú za sebou testy a slohové práce zo slovenského jazyka
- Ľahších zadaní sa údajne nedočkali
- Učitelia aj maturanti kritizujú aj témy slohových prác
Ako to už bolo zvykom z predpandemických rokov, týždeň písomných maturít dnes otvoril externý test a slohová práca zo slovenského jazyka a literatúry. Podľa TASR ho malo písať približne 37-tisíc žiakov.
Bola to rana pod pás
Maturanti si napísali testy, ktoré boli pripravené pre Maturitu 2020, ktorá bola v dôsledku pandémie zrušená. Minister školstva Branislav Gröhling však prisľúbil, že testy budú zohľadňovať dištančné vzdelávanie.
„Testy zo slovenského jazyka a literatúry oproti predošlým rokom kontrolovalo až 15 recenzentov, oproti bežnému počtu štyroch či piatich. Navyše testy posudzovali aj učitelia stredných škôl s ohľadom na dištančné vzdelávanie,“ uviedol minister školstva Branislav Gröhling (SaS).
Po dopísaní testov však učitelia názorovo jednotní neboli. Mnohí z nich zastávajú názor, že nezodpovedali prísľubu, ktorý hovoril o zohľadnení dĺžky dištančného vzdelávania.
„Vzhľadom na fakt, že tohtoroční maturanti boli najviac ukrátení o klasické vyučovanie, myslím si, že témy slohov boli dosť náročné. Študenti nemali veľa priestoru na to, aby cvičné slohy písali v škole, ako predchádzajúce ročníky,“ hovorí pre Startitup Magdaléna Rajtová zo Strednej odbornej školy masmediálnych a informačných štúdií.
Dodáva, že beletrizovaný životopis či diskusný príspevok v kombinácii so zadanou témou je náročné napísať priamo, respektíve s časovým obmedzením. „Osobne si myslím, že drvivá väčšina študentov si vybrala úvahu. Verím, že to všetci úspešne zvládli,“ uzatvára.
Nejednotné názory panovali aj diskusnej skupine Spoločenstvo slovenčinárov, priateľov školy a vyučovania slovenčiny. „Otrasné témy… Predpokladám, že u nás zo 105 prác bude 103 (klišéovitých) úvah… Hrozné. Akokoľvek na ne pozerám, ani jedna nie je dobrá,“ píše jedna z komentujúcich učiteliek.
Za ranu pod pás to považuje aj učiteľka technického odboru. „Učím na technickej škole, kde študujú prevažne chlapci. A rozprávanie im určite veľmi chýbalo. Predpokladám, že všetci písali úvahu. Smutné veru,“ hovorí. „Ak sú toto tie zmenené a prispôsobené témy, zaujímali by ma tie pôvodné,“ uvádza sa v skupine.
Podľa študentov sľuby nedodržali
Na názory sme sa pýtali aj samotných maturantov. „Podľa mojej subjektívnej skúsenosti, sa na tohtoročnom maturitnom teste a na minuloročných nič nemenilo. Ak sľubovali, že zohľadnia online štúdium, tak podľa mňa, ani mojich spolužiakov, to ten test, ani témy na sloh neodrážali,“ hovorí pre Startitup Sofia.
Okrem toho mladá maturantka uvádza, že čakala otvorenejšie témy slohov, keďže počas online štúdia sa k ich efektívnemu písaniu nedostali. „Bola tam napríklad téma čaro roviny. Absolútne som nerozumela tomu, o čom by som mala písať, nie to ešte k tomu reálne niečo napísať. Neviem, či chceli, aby som umelecky opísala rovinné matematické útvary,“ hovorí nám.
Dodáva, že témy neodrážali súčasnú situáciu, a tak pôsobili veľmi neaktuálne.
Maturantka Romana uviedla, že podľa jej názoru bol test zvládnuteľný. Jedným dychom však dodáva, že k prisľúbenému zohľadneniu otázok nedošlo.
„To, že nám sľubovali uľahčené formy testov bez zavádzajúcich otázok a väčšieho výskytu literatúry, sa ukázalo ako absolútne klamstvo. Nepostrehla som žiadnu zmenu v porovnaní s minulými rokmi. Kde som ale zmenu postrehla, boli témy na sloh. Ale k horšiemu. Témy boli nejednoznačné. Polovici som nerozumela nie len ja, ale ani moji spolužiaci. Stalo sa preto, že sme skoro všetci písali jednu a tú istú tému,“ uzatvára maturantka Romana.
„Povedal by som v prvom rade, že sme boli oklamaní zo strany ministerstva školstva, nakoľko sľúbili zjednodušenie testov. Vyzerá to, akoby sa do nich ani len nepozreli. Nechali tam dátumy z roku 2020,“ hovorí nám maturant Oliver.
„Ku témam na sloh zo slovenčiny ani nemám slov. Reálne sa priamo z miesta dala písať asi len úvaha na tému – Kde je naozaj náš domov,“ uzatvára.
Témy slohov tohtoročnej maturity:
1. Čaro roviny (umelecký opis)
2. „Príroda je stále nekonečne populárnejšia ako dejiny.“ Karel Čapek (diskusný príspevok)
3. Kde je vlastne náš domov? (úvaha)
4. Som Ofélia (beletrizovaný životopis literárnej postavy z diela Hamlet od Williama Shakespeara)
Čítajte viac z kategórie: Politika
Zdroj: TASR