Influenceri nie sú médiá, nevyhýbajú sa cenzúre a nie sú objektívni. Nečítajme hoaxy (KOMENTÁR)
- Influenceri už v minulosti šírili klamstvá za peniaze
- V Číne sa stali prostriedkami na šírenie propagandy
- Dávajme si pozor odkiaľ čerpáme informácie
- Influenceri už v minulosti šírili klamstvá za peniaze
- V Číne sa stali prostriedkami na šírenie propagandy
- Dávajme si pozor odkiaľ čerpáme informácie
Počas minuloročnej vlny pandémie Covid-19 zohrali influenceri veľkú rolu v kampani na očkovanie proti tomuto ochoreniu. Tucet internetových kráľov šíril až 65 percent dezinformácií ohľadom vakcinácie a svoje cieľové skupiny presvedčil o nezmysloch.
Ľudí, ktorí tieto internetové celebrity považovali za relevantné a dôveryhodné zdroje, tak vystavili zdravotnému riziku. Každý človek by mal mať prinajmenšom právo urobiť dané rozhodnutie na základe pravdivých informácií, no táto dvanástka im ich neposkytla.
Práve naopak, ponúkli im zavádzajúce fakty a za ich šírenie si od sprostredkovateľov sociálnych sietí vyslúžili zrušenie účtov, uvádza npr.
Podobný problém sa vyskytuje v prípade vojny na Ukrajine. Influencerom, alebo v preklade „tým, kto ovplyvňuje“, sa môže stať prakticky ktokoľvek, koho väčšia skupina ľudí vníma ako zaujímavú osobu.
Vďaka príjmom z reklám či spoluprác spoločnosť považuje influencera za skutočné zamestnanie či profesiu, avšak nie za relevantný zdroj informácií. Najmä, keď ide o tému, v ktorej je daná osoba len nováčik. Keď títo laici dostali zaplatené za šírenie klamstiev ohľadom vakcinácie, prečo by to tak nemohlo byť aj v prípade ruskej invázie na Ukrajinu?
Výborným príkladom pre podporovanie šíriteľov klamstiev prostredníctvom online priestoru sa stala Čína. Podľa portálu infosecurity.sk sa internetoví králi stávajú prostriedkom pre šírenie propagandy najľudnatejšej krajiny sveta. Čínska vláda vytvorila sieť influencerov, ktorí šíria pozitívne informácie o svojej krajine prostredníctvom Facebooku, Instagramu Twitteru, YouTubu a TikToku.
Nedajme sa obalamutiť
Na šírenie proruskej propagandy či dezinformácií ohľadom vojny sa upozorňuje od začiatku konfliktu na Ukrajine. Ľudia však napriek tomu sledujú facebookove účty, ktoré šíria správy z neoverených zdrojov a zavádzajú.
V súvislosti s týmto konaním má Národný bezpečnostný úrad právo blokovať takéto weby, lenže osoby ako také stále fungujú na sieťach ako napríklad Telegram.
Ľudia, ktorí nesúhlasia s novou právomocou NBÚ, sú neprekvapivo práve nasledovateľmi týchto webov či osôb. Ide aj napríklad o politikov Ľuboša Blahu a Roberta Fica. Títo páni sa už stihli zapliesť do problémov so zákonom, Blaha dokonca dostal príkaz skoncovať s útokmi na prezidentku Čaputovú, no vo svojom konaní pokračuje.
Prečo teda influenceri nie sú relevantnejšími a dôveryhodnejšími zdrojmi než médiá a spravodajské portály? Osoby a celebrity sa nemusia držať pravidiel, zatiaľ čo novinári majú svoje vlastné etické kódexy a zákony.
V prípade celebritných influencerov na dezinformačnej scéne, ide o osoby čerpajúce zo zdrojov, ktoré sa nedajú nezávisle overiť. Svoju dôveryhodnosť si vybudovali na svojom imidži a nie na rokoch praxe v danom odbore.
Opoziční politici neustále menia svoje názory. Tí, ktorí teraz protestujú proti pomoci Ukrajine, proti prítomnosti jednotiek NATO na Slovensku či proti sankciám, ktoré Západ uvaľuje na Rusko, sú tí istí ľudia, ktorí nás počas svojej vlády do Severoatlantickej aliancie či dokonca Európskej únie dostali.
To však nespomínajú a ani sa za to svojim momentálnym nasledovníkom neospravedlnia. Ľudia nie sú médiá. Nemusia sa vyhýbať cenzúre, nemusia byť objektívni, nejde im o pravdu, ale o osobný zisk, a v prípade politikov o percentá.
Samozrejme, hádzať všetky osobnosti do jedného vreca nie je správne. Mnohí slovenskí influenceri a mnohé celebrity prejavujú na sociálnych sieťach solidaritu s Ukrajinou, citujú a zdieľajú seriózne portály a správy.
Slovo ovplyvniť má niekoľko významov, pozitívnych aj negatívnych. Vplyv môže byť pomocou pre ľudí na vážkach, no taktiež môže byť ranou do smerovania jedinca, ba až celej spoločnosti.
Žijeme vo svete médií a sociálnych sietí. Je na našom rozhodnutí, čím nasýtime prirodzenú ľudskú potrebu po informáciách.
Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti
Zdroje: npr, infosecurity.sk