Konkrétny kľúč k peniazom: Elon Musk a Jeff Bezos, toto sú veci, vďaka ktorým zbohatli

  • Slováci sa čoraz viac púšťajú do podnikania
  • Aká je tajná prísada Elona Muska, vďaka ktorej dosahuje výnimočné výsledky?
  • Prečítaj si, ako sa stať najlepším
Elon Musk
SITA/Patrick Pleul/dpa via AP
  • Slováci sa čoraz viac púšťajú do podnikania
  • Aká je tajná prísada Elona Muska, vďaka ktorej dosahuje výnimočné výsledky?
  • Prečítaj si, ako sa stať najlepším

Viete si predstaviť, že by sa vo svete objavila nejaká nová choroba, ktorej pravdepodobnosť úmrtnosti by bola 90 %? Lekári by sa určite okamžite snažili nájsť liek a my by sme istotne nestáli v rade, aby sme túto chorobu chytili.

Napriek tomu si podľa entrepreneur aj pri desať percentnej šanci na úspech zakladá vlastné podniky viac ľudí ako kedykoľvek predtým.

V roku 2021 na Slovensku podalo žiadosť o začatie vlastného podnikania najviac ľudí za posledných desať rokov. V porovnaní s rokom 2020 ide o osemnásťpercentný nárast. Na druhej strane, smutnou pravdou je, že počet zaniknutých podnikateľských činností tvoril medziročne podľa finstatu takmer jedenásť percent. 

Ako teda začať a nezlyhať? 

Aby si aj ty nepatril k tým smutným jedenástim percentám a nestal si sa obeťou neúspechu, mal by si sa inšpirovať radami tých najlepších a skúsených podnikateľov. Je zbytočné, aby si kráčal rovnakou cestou pokusov a omylov, akú predtým absolvovali iní. Základom je neutápať sa v jednom neúspechu, ale skôr sa bližšie pozrieť na to, čo fungovalo. 

Okamžite uvidíš, že víťazstvo nie je len výsledkom náhody, ale skôr výsledkom organizovaného prístupu a presne stanovených krokov. Zadefinuj si svoju víziu, stanov si svoje ciele a vytrvalo na nich pracuj nech sa deje čokoľvek. To je jedna z ciest, ktorou sa, v prípade, ak začínaš s podnikaním, musíš vydať, ak chceš uspieť. 

Kľúč k úspechu alebo aká je cesta k najlepším?

Ako uvádza enterepreneur, dôležitou súčasťou každého úspešného podnikateľa je dokázať správne identifikovať problém a následne navrhnúť jeho riešenie. Presne na tom sú postavené všetky budúce rozhodnutia. Ak niečo nie je v súlade s tvojou víziou, jednoducho sa toho zbav. 

Elon Musk
zdroj: flickr/Daniel Oberhaus

Sám Elon Musk aplikuje túto stratégiu vo svojom podnikaní. Na prednáške pre TED sa miliardársky podnikateľ vyjadril, aká je jeho tajná prísada, vďaka ktorej dosahuje výnimočné výsledky. 

Je to stratégia, pri ktorej sa veci zhrnú na základné pravdy a z nich sa potom vychádza. Ako sa vyjadril, najskôr treba pochopiť kmeň a veľké konáre a až potom sa pustiť do listov. Inak sa tie listy nebudú mať čoho držať. 

Naplánuj si svoje ďalšie kroky 

Každý veľký cieľ je potrebné si rozložiť na menšie, čiastkové ciele, radí ďalej enterepreneur. Takto rozdelené ciele si zapíš a urči ich poradie, aby si vedel, s ktorými chceš začať ako s prvými. Jasne si zadefinuj procesy a kroky, ktoré potrebuješ k tomu, aby si ich naplnil. Vyhneš sa tak odchýlkam a problémom, ktoré by mohli nastať. 

Sám Richard Branson sa riadi týmto pravidlom a tvrdí, že vďaka tomu dokáže dopredu identifikovať oblasti, na ktoré sa treba zamerať. Za dôležité považuje práve zvyk všetko si zapisovať, pretože ako povedal na svojom twitteri: „Myšlienka, ktorá nie je zapísaná, je stratená. Keď sa ozve inšpirácia, musíte ju zachytiť.“

Nový podnik, ktorý nemá jasne napísanú stratégiu, v ktorej sú uvedené ciele, rozsah a konkurenčná výhoda, môže ľahko stratiť svoj potenciál. V takom prípade by sa veľmi rýchlo mohlo stať, že sa nielen vzdáš svojej vízie, ale staneš sa aj pasívnejším pri napĺňaní svojich úloh. 

Aj Jeff Bezos tvrdí, že svojmu úspechu so spoločnosťou Amazon vďačí najmä jasne sformulovanému firemnému cieľu a filozofii. Touto sa riadia pri rozhodovaní tisíce jeho zamestnancov.

Ako sa sám vyjadril pre Forbes, najlepšie je založiť stratégiu na veciach, ktoré sa nemenia. Ak ju založíte na tom, kto sú vaši konkurenti a aké technológie sú k dispozícii, tak budete musieť veľmi rýchlo meniť aj svoju stratégiu. Toto sú totižto veci, ktoré sa neustále menia a niekedy aj zo dňa na deň.  

Amazon
zdroj: TARS/AP/Reed Saxon

A nakoniec, nikam sa neponáhľaj… 

Nesnaž sa o to dosiahnuť všetko hneď a čo najrýchlejšie. Nemôžeš chcieť zázraky, pokiaľ si najskôr nevybudoval pevné základy a neotestoval si ich.

Viem, že sa hovorí, že máme myslieť vo veľkom, ale v tomto prípade by to mohlo byť cestou k zániku. Začni myslieť v malom, a to sa začne pomaly nabaľovať ako snehová guľa.

Urob každý jeden krok na dosiahnutie svojho cieľa, zdokonaľuj procesy a až potom, keď budeš vidieť, že všetko funguje, pusti sa do niečoho väčšieho. 

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: TED, twitter, entrepreneur, forbes, finstat

Najnovšie videá

Trendové videá