Slovensko má problém priblížiť sa zahraničnému prístupu. Zmeniť to má nový špičkový gastro projekt
- Do Banskej Bystrice mieria významní šéfkuchári
- Cieľom je pozdvihnúť gastronómiu na level zážitku
- Do Banskej Bystrice mieria významní šéfkuchári
- Cieľom je pozdvihnúť gastronómiu na level zážitku
Uplynulé dva roky slovenskej gastronómii vôbec neprospeli. Prevádzky boli nútené čeliť existenčným problémom, a tak na akýkoľvek rozvoj či kreatívu nebol žiadny priestor.
S ústupom Covidu však slovenské gastro pomaly ale isto ožíva. Poriadne spestrenie v podobe degustačnej večere prišlo aj do Banskej Bystrice. Navštívil ho totiž známy slovenský šéfkuchár Anton Meszároš, ktorého môžeš poznať aj z podcastu Peklo v papuli.
Slovenské gastro je, takpovediac, ešte stále v plienkach. Mnohí z nás ho vnímajú len účelovo, ako nevyhnutný nástroj na zasýtenie hladu. O tom však pravá gastronómia ani zďaleka nie je, upozorňuje Viliam Pavlovský, spolumajiteľ reštaurácie Sympl. v Banskej Bystrici.
„Za posledné roky vzniklo na Slovensku viacero zaujímavých gastro konceptov, napriek tomu však máme problém priblížiť sa prístupu, aký panuje v zahraničí. Na Slovensku sme sa totiž stále nenaučili vnímať gastro ako zážitok. Na túto úroveň ešte musíme vyrásť,” hodnotí situáciu slovenskej gastro scény skúsený podnikateľ.
Jedným z formátov, ktoré môžu povýšiť súčasné vnímanie gastronómie, sú práve degustačné večere, a práve tie aktuálne spustilo aj spomínané Sympl. Každý druhý mesiac tak Banskú Bystricu navštívi iná významná osobnosť slovenskej gastronómie, vďaka čomu si zákazníci budú môcť vychutnať gastro tak, ako nikdy predtým.
„Gastro na Slovensku potrebujeme jednoznačne oživiť a najlepším spôsobom, ako to dosiahnuť, je vzájomná spolupráca aj na úrovni prevádzok a gastro osobností. Prehlbovanie vzťahov, upevňovanie spoluprác a vzájomné odovzdávanie si skúseností je veľkým prínosom pre podnik, no tiež obrovským zdrojom zážitkov pre samotného zákazníka,” hovorí o význame spolupráce v gastre Ondrej Baláž, šéfkuchár reštaurácie Sympl.
Prvá degustačná večera sa v Sympl sa tešila mimoriadnemu záujmu verejnosti. Hosťujúcim šéfkuchárom bol spomínaný Anton Meszároš. Anton je zero-waste kuchár a šéfkuchár farmárskej reštaurácie TERRA.
V spolupráci so šéfkuchárom Sympl. pripravili 6-chodové degustačné menu, ktoré someliér Jerguš Zibrin ešte umocnil vzorkami šiestich unikátnych vín spárovaných k jednotlivým chodom. “
„Teší ma, že mám možnosť byť súčasťou takýchto zaujímavých projektov. Po dlhom čase mám opäť pocit, že sa gastro slobodne nadýchlo. Covid nám všetkým dal poriadne zabrať a všetci už sme takýto impulz nevyhnutne potrebovali. To platí nielen o zákazníkoch, ale aj o nás, kuchároch,” hovorí o zážitku z degustačnej večere Anton Meszároš.
Viac o degustačnej večeri, jej budúcom smerovaní ako aj o ďalších konceptoch z dielne reštaurácie Sympl. Nájdeš napríklad aj na ich Instagram.
Sympl.
Spolumajiteľ reštaurácie Sympl. Viliam Pavlovský svoju púť v gastro priemysle začal pred viac ako 10-timi rokmi v Londýne, kde začínal úplne od podlahy ako pomocná sila v kuchyni. Po roku a pol pôsobenia a zbierania skúsenosti na rôznych pozíciách sa vrátil do rodného mesta, kde v spolupráci s úspešným šéfkuchárom Petrom Kulhánym, spoločne budovali sieť troch reštaurácií.
Po šiestich rokoch sa ich cesty rozišli a v spolupráci s jeho investorom a gastro nadšencom začali budovať vlastnú značku Sympl. Prvá prevádzka foodcourtového charakteru je v meste Lučenec. Druhá reštauračná, obohatená o svoj obchodík s produktami vlastnej remeselnej pekárne a cukrárne, sa zrodila po jeden a pol ročnom kreovaní konceptu a stavebnom upravovaní jedinečného miesta.
„Naša najväčšia konkurenčná výhoda sú ľudia. Tím, ktorý je nosným kameňom a srdcom našej prevádzky. Pracujeme s množstvom kvalitných ľudí a hlavne s ľuďmi, ktorí sa chcú posúvať a napredovať. Sme len na začiatku našej cesty a snažíme sa ponaučiť z každého dňa, aby sme ten nasledujúci boli lepší,“ hovorí zakladateľ prevádzky.
Už pri začiatku kreovania tohto konceptu bola jeho základnou myšlienkou predovšetkým komplexnosť – nielen z pohľadu produktu a služby, ale aj z pohľadu polohy, priestoru či otváracej doby. Zákazníci však určite ocenia aj komfortu parkovania, prístupnosť či interiérovú jedinečnosť, ktorá je zjavná už na prvý pohľad.
Podnikať v gastro biznise zväčša nie je prechádzka ružovou záhradou a potvrdzuje to aj Viliam. „Najťažšie na tomto biznise je, že robíme s ľuďmi a pre ľudí. Teda na oboch stranách barikády je to o ľudskom faktore a uspokojovaní potrieb. To je náročné, ale na druhej strane, keď to funguje, tak je to to najväčšie zadosťučinenie a radosť.“
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroj: SYMPL.