Azúrové more a snehobiele pláže. Cestovateľský expert radí, ktoré ostrovy sa oplatí navštíviť (ROZHOVOR)
- Pravidlá sa uvoľňujú a cestovanie zažíva boom. Slovenskí turisti sa ohliadajú po Grécku, Španielsku aj Taliansku
- Čo sa týka počtu rezervácií, jednoznačne vedie Turecko, tesne za ním nasleduje Cyprus. Benefitom krajín je dobrý pomer ceny a kvality
- Destinácie v blízkosti Stredozemného mora sú celosvetovo vyhľadávané, exotika je alternatíva pre zimné mesiace
- Pravidlá sa uvoľňujú a cestovanie zažíva boom. Slovenskí turisti sa ohliadajú po Grécku, Španielsku aj Taliansku
- Čo sa týka počtu rezervácií, jednoznačne vedie Turecko, tesne za ním nasleduje Cyprus. Benefitom krajín je dobrý pomer ceny a kvality
- Destinácie v blízkosti Stredozemného mora sú celosvetovo vyhľadávané, exotika je alternatíva pre zimné mesiace
Slováci na dovolenkách nešetria, radi si doprajú. Pri plánovaní letných dovoleniek preferujú drahšie dovolenky a 5-hviezdičkové hotely s all inclusive. Hitom tohtoročnej sezóny je Turecko a Cyprus. Oplatí sa však vycestovať na Krétu, Rodos, Korfu, Zakyntos aj Chalkidiki.
Nočným životom to žije na Malorke či v Barcelone. K obľúbeným dovolenkovým destináciám stále patrí aj Chorvátsko, prebúdzajú sa aj ďalšie balkánske krajiny ako Albánsko či Čierna Hora.
- Kam sa oplatí vycestovať počas letnej sezóny 2022? Tieto destinácie lákajú Slovákov najčastejšie
- Mladí ľudia skôr uprednostňujú lacné letenky a všetko si riešia na vlastnú päsť. Je to pre nich výhodné aj počas letnej sezóny?
- Ktorá krajina ponúka najzapamätateľnejší zážitok a kam sa oplatí vycestovať mladým ľuďom?
Kam sa oplatí vycestovať počas letnej sezóny 2022, nám prezradil Juraj Vitko z cestovnej kancelárie TIP travel.
Ktoré destinácie v roku 2022 Slováci vyhľadávajú najčastejšie? Ktorá krajina patrí medzi trendy tohto roka?
Trend pre letnú sezónu 2022 je jasný, jednoznačne vedie Turecko, nasleduje Cyprus. Lídri tejto sezóny tvoria polovicu aktuálnych rezervácií.
Slováci však prejavili veľký záujem o „klasiky“ ako Kréta, Rodos, Korfu, Zakyntos a Chalkidiki.
Vyhľadávané je aj Taliansko, konkrétne Sardínia, ktorá sa pýši krásnymi plážami, ktoré sú v rámci Stredomoria len veľmi ťažko nahraditeľné.
Turecko bolo už aj v minulosti top destináciou na dovolenku.
Áno, počet cestujúcich bol porovnateľný s Chorvátskom, čo je veľmi špecifická destinácia. Keďže Chorvátsko vyhľadávajú ľudia, ktorí radi cestujú individuálnou dopravou, a to z dôvodu, že nemajú radi lietanie, preferujú voľnosť, fakultatívne výlety, ktoré blízkosť danej destinácie poskytuje. Poprípade návštevu iných krajín počas cesty.
Benefitom Turecka je dobrý pomer ceny a kvality, ktorú človek dostane za nie priveľkú sumu peňazí. Napríklad v 5-hviezdičkovom hoteli all inclusive v Taliansku, Španielsku alebo v Grécku sú ceny výrazne vyššie.
Turecko cenovo súperí s Tuniskom či Egyptom, pričom letová vzdialenosť je kratšia. Tým je aj cena letenky nižšia.
Koľko sú Slováci ochotní investovať do letnej dovolenky?
Je to veľmi individuálne. Slováci však preferujú drahšie dovolenky, 4- a 5-hviezdičkové hotely a all inclusive.
Koľko je taký priemerný budget na jedného človeka?
Ťažko robiť priemerné budgety, pretože sezóna sa rozdeľuje na top first minute, keď sú zľavy v predpredaji až do 45 % z ceny zájazdu. V tomto období sú zľavy bežné do 25 %, maximálne 30 % v závislosti od hotela.
Trend je však taký, že pri aktuálnom predaji sa ceny nebudú znižovať a možno dokonca nebude ani dostatok kapacít na last minute, na ktoré boli ľudia zvyknutí.
Môže dokonca nastať situácia, že sa zájazdy budú predávať za plné katalógové ceny, respektíve za symbolickú 5 % zľavu. Ide však o veľmi zriedkavú situáciu.
Cestujú Slováci skôr za zážitkami alebo oddychom?
Jednoznačne preferujú oddych, ktorý ponúkajú takmer všetky destinácie. Vždy to však je o individuálnom vkuse a preferenciách. Jedna skupina ľudí uprednostňuje hotelové komplexy, ktoré prinášajú taký luxus, že človek vôbec nemusí týždeň opustiť rezort a stále tam má čo robiť.
Druhá skupina klientov hľadá poznávanie a pestrejšiu dovolenku aj mimo daného rezortu. Typické sú pre nich malé ostrovy ako Malorka či grécke ostrovy, kde má človek hneď po pár metroch iný typ pláže a je tam možnosť spoznávať historické pamiatky.
Samozrejme, každé mesto je iné, niekde je toho na poznávanie viac, inde naopak menej. Ak však niekto hľadá poznávanie, tak vieme vopred poradiť, ktoré miesta odporúčame.
Dovolenky v rezortoch využívajú prevažne rodiny s deťmi. Mladí ľudia skôr vychytávajú lacné letenky a všetko si riešia na vlastnú päsť. Je to pre nich výhodné aj počas letnej sezóny?
Ak chce ísť mladý človek v lete k moru, len veľmi ťažko to zoženie lacnejšie ako cez cestovku, pri porovnateľnej kvalite a rozsahu služieb. Na druhej strane mladý človek nie je až taký náročný na luxus, ktorý pokrývajú all inclusive rezorty.
Pre mladých ľudí máme alternatívy ako hotely, ktoré sú nižšej kategórie, napríklad 3-hviezdičkové a v lacnejších destináciách ako Čierna Hora, Albánsko a Bulharsko.
Ktorú destináciu odporúčate mladým ľuďom, ktorí vyhľadávajú nočnú zábavu? Zrejme to je nejaké veľké mesto pri mori.
Mladými ľuďmi sú vyhľadávané najmä Španielsko, konkrétne Malorka, kde je veľa klubov a žije to tam nočným životom. Ďalším mestom je Barcelona, ktorá okrem nočného života prináša aj architektonické skvosty – galérie a rôzne pamiatky.
Z Grécka to je napríklad Rodos, kde sú k dispozícii kluby, bary, staré mesto s hradbami a nádychom histórie.
Južnejšie od Rodosu sa nachádza Lindos – ideálne mesto na romantickú večeru pod akropolou, ktoré ponúka jedinečnú atmosféru. Na strechách starých domov sú reštaurácie, ide o pokojnejší koncept oproti Rodosu.
Ktorá krajina však dokáže mladému človeku ponúknuť najzapamätateľnejší zážitok?
To je napríklad let balónom v Turecku nad niektorými oblasťami – Pammukale, Kapadócia. Nie sú to však štandardné veci, ktoré si klienti objednávajú, keďže sú finančne aj časovo náročné.
Ak má však niekto vzťah k windsurfingu, odporúča sa Rodos. Nachádzajú sa tam veľké centrá, kde si človek môže požičať všetko, čo potrebuje. Je to tiež veľký zážitok aj pre ľudí, ktorí nesurfujú. Hneď po príchode do jedného z centier uvidia desiatky až stovky windsurferov a kiteboardistov, čo je zážitok sám osebe.
Dostupnejšie vodné športy ako paddlerboard ponúkajú perfektnú zábavu a zážitok z poznávania pobrežia. V Egypte to je potápanie alebo šnorchlovanie pri korálových útesov, čo je z tohto pohľadu najdostupnejšia exotika.
A čo Taliansko, kam sa oplatí vybrať toto leto?
Môj tip je jednoznačne Sardínia. Biele pláže, jemný piesok, rozsiahla členitosť ostrova a skvelé možnosti, keď človek môže v rámci jednej lokality meniť destinácie len pár kilometrov od hotela.
Zároveň ide o veľmi exkluzívnu destináciu. Ak si ju chce však v auguste človek riešiť sám, takmer všetko je vybookované, keďže Taliani majú prázdniny. Navyše je to niekoľkonásobne drahšie, ako keď si to kupuje cez cestovku.
Exkluzivita je aj v tom, že zájazdy na Sardíniu poskytuje zo Slovenka len málo cestoviek.
Veľký záujem bol kedysi aj o Španielsko a Portugalsko, stále to pretrváva?
Zo španielskych destinácií je jednoznačne najobľúbenejšia Malorka, ktorá zo všetkých španielskych oblastí nemá konkurenciu.
Portugalsko však v našej ponuke nie je. V minulosti sme ho mali, ale tam je trošku problém so studenými prúdmi Atlantického oceánu. Na Slovensku sa nestretol s veľkými ohlasmi. Preferujeme skôr Stredozemné more.
Portugalsko je skôr o párdňovom poznávacom výlete, napríklad do Porta či Lisabonu, ako o týždennom zájazde.
Populárna bola tiež Francúzska riviéra, je to ešte relevantné?
Francúzska riviéra je špecifická v tom, že tam človek nenájde bežný all inclusive koncept. Mestá ako Cannes, Nice a podobne ponúkajú len menšie hotely s raňajkami. Pláže sú tam len kamienkové, Slováci však uprednostňujú pieskové pláže.
Vstupné náklady do krajiny sú zároveň vyššie, keďže Francúzsko je samo osebe drahšia destinácia.
Zájazdy by boli cenovo výrazne drahšie oproti konkurenčným produktom. Preto na Slovensku ani nie sú charterové lety do Francúzka na pobrežie už dlhodobo a nemyslím si, že by sa to v najbližšom čase zmenilo.
Dlhodobo sú u Slovákov obľúbené destinácie ako Chorvátsko a Bulharsko. Prebúdzajú sa už aj iné balkánske krajiny, napríklad Albánsko či Čierna Hora?
Čierna Hora a Albánsko sú už viac rokov v našej ponuke, majú stálu klientelu, ktorá má v obľube Jadranské more a chce spoznať inú krajinu ako Chorvátsko.
Čo ľudia očakávajú od týchto krajín? Keďže väčšina Slovákov chodí do Chorvátska a voči Albánsku či Čiernej Hore má predsudky.
Medzi Chorvátskom a Albánskom či Čiernou Horou je zásadný kultúrny rozdiel. Čo sa týka samotnej krajiny, tak Čierna Hora má relatívne krátke pobrežie, je tam Boka Kotorska – krásny záliv, prírodný a kultúrno-historický región, ktorý je zapísaný aj v UNESCO.
Pokladám to za veľmi peknú destináciu, ktorá ponúka nádherné výhľady, ide o skutočne špecifickú destináciu. Výhodou je blízka vzdialenosť k Budve, kde je rušný nočný a plážový život. Nájdete tam aj to, čo je v Chorvátsku, a dokonca aj za menšie sumy. Keďže Chorvátsko je počas sezóny drahšie ako Čierna Hora.
Albánsko je pre našinca stále trochu neznáma dovolenková krajina. Sú tam však naozaj krásne miesta a nie je to v sezóne preľudnené ako Chorvátsko. Za posledné roky krajina prešla veľkým pokrokom a stojí za cestovateľský zážitok.
Mnohí Slováci si obľúbili Dubaj. Čo na to hovoríte, ide len aktuálny boom?
Dubaj je v obľube už viac rokov. Je to asi najkratšia letová destinácia vyhľadávaná v zimných mesiacoch, keď je oblasti Stredozemného mora chladnejšie.
Tento rok bola fenoménom výstava Expo, ktorá prilákala tisícky ľudí, ktorí sa zoznámili s mestom, a zistili, že mesto ponúka okrem dovolenky pri mori aj množstvo atrakcií, ktoré nikde inde nenájdete – od najvyššej budovy sveta až po najvyšší hotel na svete.
Chodia však dnes ešte ľudia na dovolenky za 5 000 eur napríklad do Kambodže či Thajska?
Tieto destinácie sú fenoménom zimnej sezóny. V lete sú skôr preferované destinácie v blízkosti Stredozemného mora, ktoré sú celosvetovo vyhľadávané. Exotika je však alternatíva pre zimné mesiace.
Je v súčasnosti bezpečné navštíviť Baltské more v Poľsku?
Destinácie v okolí Baltického mora nie sú ohrozenými destináciami, čo sa týka aktuálneho sporu medzi Ruskom a Ukrajinou. Skôr je tam problém s teplotou mora, ktoré je chladné aj v letných mesiacoch.
Tieto oblasti nie sú vyhľadávané z pohľadu letnej turistiky, chodí tam málo ľudí.
Predpokladám, že ako cestovná kancelária, ak beriete niekde 50 ľudí, napríklad do Turecka, dokážete zatlačiť na cenu leteniek.
Väčšina našich letov je charterová, teda cestovná kancelária zmluvne dohodne celú kapacitu lietadla na konkrétne letové dni. Kapacita jedného lietadla v závislosti od typu a konfigurácie je napríklad 186 miest a pri Turecku lietame od začiatku júna do konca septembra. Aktuálne máme až 13 lietadiel týždenne.
Cena letov je dohodnutá vopred, pri určitých podmienkach. Tie sa však veľmi zmenili napríklad pri výške leteckého paliva. Zatiaľ čo pri uzatváraní kontraktov a uzatváraní cenníkov bola cena okolo 460 eur za tonu, počas júna cena prekonala úroveň 1 200 eur a letecké spoločnosti v takýchto prípadoch rozdiel dopočítavajú. Vzniká tak palivový príplatok, ktorý žiaľ zvýšil ceny letných zájazdov.
Mnohí ľudia cestujú dnes sami, preferujú individuálne cestovanie.
Čo však cestovné kancelárie ponúkajú?
Cestovná kanceláriu ponúka komplex služieb. To znamená, že si človek zakúpi pobyt v jednom z ponúkaných hotelov za daných podmienok, napríklad all inclusive.
Má tam plnú penziu (okrem hlavných jedál aj ďalšie jedlá), drinky (nealko, alko, podľa štandardov daného hotela či krajiny).
Ďalej sú tam často animácie, buď hotelové, alebo ich poskytujú samotné cestovné kancelárie cez vlastných animátorov.
Okrem letenky tam je zabezpečený transfer, služby delegáta, ktorý na prvom stretnutí vysvetlí, aké sú možnosti hotela samotného a aké sú možnosti fakultatívnych výletov, ktoré si človek môže zakúpiť priamo na mieste.
Delegát poskytuje aj asistenčné služby priamo v danej destinácii v prípade, že sa vyžaduje nejaká pomoc či už zdravotná alebo akákoľvek iná.
Dovolenka na vlastnú päsť počas letnej sezóny vie byť poriadne drahá
Podľa Juraja Vitka z TIP travel je individuálna dovolenka fajn a tiež sa dá cenovo spraviť atraktívne, napríklad mimo sezónnych mesiacov (máj, jún).
„Keď si však teraz pozriete letenky na august, napríklad na Malorku, tak sotva sa dostanete na cenu 250 eur, bez batožiny. K tomu si musíte zabezpečiť požičanie auta alebo individuálny transfer. Napríklad prenájom auta je v auguste aj okolo 400 eur a k tomu si treba pripočítať cenu hotela. Šanca na naozaj výhodnejšie individuálne poskladanie si dovolenky je len s veľkým časovým predstihom pri využívaní akcií na letenky a ubytovanie,“ ozrejmuje pre Startitup.
Keď si človek napokon naráta balík služieb, tak sa sotva dostane na sumu, ktorá je nižšia ako cez cestovnú kanceláriu, respektíve, môže byť pri podobnej, ale má starosti a je to pracnejšie.
V čom je najväčšia výhoda vašej cestovnej kancelárie?
Viac ako 98 % kapacít je kontrahovaných garančnými kontraktmi. To znamená, že vo vybraných hoteloch si takmer až rok dopredu zarezervujeme určitý počet izieb, ktoré zaplatíme, bez ohľadom na to či ich obsadíme alebo nie. K tomu rovnako dopredu kontrahujeme primeraný počet leteniek na našich letoch.
To je naše riziko, ktoré si na seba berieme a na druhej strane garantujeme, že tie izby nám hotel nepredá a minimalizuje sa tak počet prípadov, kedy musíme klientom ponúknuť alternatívu. A to čo máme v systéme, tak to človek aj dostane.
Potom je druhý systém na vyžiadanie – niekto predá zájazd, ale až následne vyžaduje potvrdenie od hotela. V sezóne sa však často stáva, že sú rezervácie zamietnuté, lebo dopytu z celého sveta má desiatky až stovky denne a tie kapacity sú obmedzené.
Následne sa o deň, dva klient dozvedá, že to nie je voľné a budeme hľadať novú alternatívu. To sa však u nás prakticky nedeje.
98 % letov u nás je charterových. Nie je tam teda riziko, že by niekto nedostal letenku po zaplatení a podobne.
Od čoho závisí plánovanie vašej ponuky, ktorú prinášate zákazníkom?
Vždy je to trochu o odhade a riziku. Keďže plánovať rok dopredu vzhľadom na vonkajšie faktory je niekedy mágia.
Nemali sme rok, keby sa niečo niekde nestalo. Teraz okrem pandémie bol pre nás v plánovaní, že jednotlivé destinácie nevedeli, aké budú podmienky vstupu o mesiac. Museli sme rýchlo reagovať na zmeny, ktoré boli časté.
Aktuálne je konflikt na Ukrajine, ktorý môže niektoré destinácie ovplyvňovať, respektíve ovplyvňuje. Našťastie, nie je to výrazne, napätie neeskaluje do vysokej miery.
Skôr sa to však týka cien nárastu prepravných nákladov, respektíve aj ďalších, ktoré sa neprejavia ešte dnes, ako napríklad zdražovanie potravín.
Nakupujeme rok dopredu, čiže balíčky zájazdov nebudú rásť, ale pre budúci rok tlak na zvyšovanie cien budeme cítiť všade.
Ako teda samotný koronavírus ovplyvnil to cestovanie?
V posledných dvoch rokoch ho ovplyvnil zásadne. Veľa ľudí zrušilo či presunulo svoje dovolenky s obavami o vlastné zdravie. Vynahradiť si to však chcú túto letnú sezónu, ukazuje to rekordný záujem o dovolenky.
Minulý rok, keď sa dennodenne menili opatrenia, ľudia preferovali skôr kúpu last minutov zájazdov. Dnes sú už takmer do všetkých krajín podmienky vstupu len formálnou záležitosťou.
Maximálna prekážka, ktorá je dnes už len v niektorých prípadoch potrebná, je PCR alebo antigénový test. Dnes už pandémia neovplyvňuje dopyt. Opatrenia sú uvoľnené a ľudia nemajú strach.
Ako firmu vás čaká dobrý rok?
Nebude to rekordný rok, čo sa týka počtu klientov, ako bol naposledy, teda posledná „predpandemická“ sezóna 2019. Záujem ľudí však signalizuje, že to bude dobrý rok, záujem o letné dovolenky je skutočne veľký a niektoré termíny máme dokonca vypredané
TIP travel pocítil počas pandémie rapídny prepad tržieb aj zisku. Ako ste sa k danej situácii postavili? Zmenili ste biznis plán?
Prvý rok počas koronakrízy bol prepad viac ako 90 %, ovplyvnili to najmä zatvorené letiská takmer do konca júla. Z letnej sezóny sme fungovali len august a časť septembra.
Prežili sme len vďaka finančným rezervám a dotáciám, ktoré bolo možné čerpať. Prvá pomoc od štátu zabránila ďalšiemu prepúšťaniu po nástupe pandémie.
Ako vidíte budúcnosť cestovania po koronavíruse? Myslíte si, že môžu vzrásť predsudky alebo strach ľudí ohľadom cestovania?
Pandémie a epidémie boli aj v minulosti, táto však bola extrémom, čo sa týka svetového zásahu a dĺžky trvania. Adaptácia však postupne prebiehala a cestovanie úplne ustalo len na pár mesiacov.
Následne sa nastavovali pravidlá ako bezpečnejšie fungovať a výsledky potvrdili, že sa to dá. Boli obdobia, že prekážkou nebol strach z cestovania, ale informačný chaos, neustále zmeny pravidiel a podmienok.
Do budúcna však vlády, rôzne organizácie aj ľudia, budú pripravenejší a efektívnejšie sa postavia k danej situácii. Vždy však ešte rátame s rizikami, pandémia sa ešte neskončila. Vďaka očkovaniu sa znížila pozitivita. Počas letných mesiacov je situácia prirodzene lepšia a v krátkodobom horizonte nemáme obavu o záujem. Sme pripravení na rôzne rizikové scenáre.