Rytmus verzus Moloch: Profesionálov v boxe nahrádzajú youtuberi a raperi, zarábajú milióny

  • Divácka popularita boxu je opäť na vzostupe. Môžu za to influencer boxeri
  • V zahraničí sa proti sebe v ringu stavajú rôzni youtuberi a iné celebrity. Tento trend je vidieť aj na Slovensku
  • Stále viac divákov má možnosť sledovať zápasy so slovenskými rapermi či influencermi, zaujímajú sa o ne aj stávkové kancelárie
fortuna
  • Divácka popularita boxu je opäť na vzostupe. Môžu za to influencer boxeri
  • V zahraničí sa proti sebe v ringu stavajú rôzni youtuberi a iné celebrity. Tento trend je vidieť aj na Slovensku
  • Stále viac divákov má možnosť sledovať zápasy so slovenskými rapermi či influencermi, zaujímajú sa o ne aj stávkové kancelárie

Profesionálny box bol od začiatku plný peňazí a priťahoval obrovskú pozornosť, niektoré zápasy vygenerovali aj stovky miliónov eur. Za jeden z najsledovanejších zápasov sa považuje stretnutie Georga Foremana a Muhammada Aliho v roku 1974, ktorý v priamom prenose sledovala vyše miliarda divákov.

Celková sledovanosť tohto športu v celosvetovom meradle však posledných 50 rokov klesala a stávala sa viac okrajovou záležitosťou. Do popredia sa dostávali zápasy MMA a rôzne iné formáty bojových stretnutí. Dôvody pre boxerské zápasy sa tiež zmenili z obhajoby cti a poukazovania na rôzne sociálne problémy (napríklad rasizmus, segregácia) skôr na čistý zisk.

Posledné roky však popularita boxu opäť stúpa – najmä medzi mladými ľuďmi (19 – 28 rokov) – a vzájomné pästné súboje v ringu opäť dosahujú miliónové zárobky. Za tento trend môže takzvaný „influencer boxing“.

Dôležité sú hype a promo

Čím väčšie boxerské esá (najmä v prepočte na vyhraté/prehraté zápasy) sa stretnú navzájom v ringu, tým má tento duel vyššiu cenu. Jednak priláka viac platiacich divákov, reklamných sponzorov, no taktiež tých, čo stávkujú na svojho víťaza.

No dôležitou biznis stránkou v boxe (a v bojových športoch celkovo) sú nielen samotné zápasy, ale aj „hype“ okolo nich. Promo sa robí aj niekoľko mesiacov pred súbojom, promotéri a tréneri sa hádajú v diskusných reláciách, snažia sa „očierniť“ súperovho zverenca aj vymyslenými historkami zo zákulisia či tréningov.

Na strane bojovníkov sú časté vzájomné urážky a „hecovanie sa“ cez sociálne siete, ktoré zvyčajne vrcholia pri predzápasovom vážení a ich „staredowne“. Niektoré z týchto stretnutí končia okrem urážok aj vzájomnou fyzickou potýčkou.

Hoci nie je jasné, nakoľko sú niektoré z týchto momentov takpovediac hrané, odmenou pre divákov je v deň zápasu perfektná technika profíkov a celkovo výkon, na ktorý sa je pre športových fajnšmekrov radosť pozerať.

V posledných rokoch však na boxerskú scénu prichádzajú aj amatéri vo forme influencerov či youtuberov. To vyvoláva medzi športovými fanúšikmi rôzne vášne, no pravdou je, že vďaka nim znova stúpa sledovanosť boxu ako takého.

Známi influencer boxeri

V súčasnosti nie je nezvyčajné vidieť v ringu boxovať influencerov a rôzne celebrity. Diverzifikujú tak svoj príjem a zároveň zbierajú ďalšie body svojej popularity medzi fanúšikmi. Niektorí z nich sa dokonca dali na dráhu profesionálneho boxu, o koho napríklad ide?

  • Logan Paul (27) – Po úspechu na platforme Vine sa presadil aj na YouTube, s aktuálne 23,4 milióna sledovateľov. Svoje šťastie skúša aj ako herec v menej známych filmoch (napríklad The Thinning) a v boxerskom ringu.
  • Jake Paul (25) – Mladší z dvojice bratov taktiež začínal na Vine, je známym youtuberom (20,4 milíona sledovateľov), má zárezy ako herec a influencer boxer. Jeho súkromný život však prevádza veľa káuz, vrátane obvinenia zo znásilnenia.
  • KSI (28)– Populárny youtuber a raper z Veľkej Británie. Svoju online popularitu získal tvorbou herných videí s komentárom, je spolumajiteľom značiek Prime Hydratation, XIX Vodka a siete reštaurácií Sides.
  • JustaMinx (25) – Populárna influencerka a streamerka na platforme Twitch s 1,8 milióna sledovateľov, pôvodom z Írska. Jej nedávny súboj v ringu s tiktokovou hviezdou Yodeling Haley sa zapísal do histórie ako prvý ženský „influencer“ boxerský zápas.

Miliónoví amatéri – z YouTube do ringu

S „influencer boxingom“ začali Joe Weller, Theo Baker a KSI, no v rámci mainstreamovej popularity ho naštartovali kontroverzný Jake Paul s jeho bratom Loganom. Títo mladí Američania, YouTube celebrity a influenceri sa dostali do mediálneho konfliktu práve s youtuberom KSI a jeho bratom Dejim Olatunjim.

Po vzájomných urážkach a disstrackoch sa rozhodli vyriešiť konflikt päsťami v ringu. Tak 25. augusta proti sebe nastúpili v dvoch zápasoch. KSI porazil Logana na body a Paul technickým K. O. Dejiho v piatom kole. Jake Paul odvtedy odboxoval v ringu ďalšie 4 úspešné zápasy, už ako ašpirant na profesionálneho boxera dokonca vyzval na súboj aj Mikea Tysona.

Hoci nešlo o vyslovene prvú udalosť tohto druhu, novinkou boli platené lístky a nakoniec značný biznisový úspech podujatia. Možnosť pozerať priamy prenos bola spoplatnená sumou 9,30 eur, možnosť prezentovať sa využili aj lukratívni sponzori a podľa odhadov celé podujatie vygenerovalo zisk v hrubom okolo 46,7 milióna eur.

Vysoká sledovanosť a hlavne komerčný úspech, samozrejme, inšpirovali iných influencerov a aj promotérov bojových športov k podobným aktivitám:

  • KSI vs. Logan Paul II (2019) – 1,8 milióna eur
  • YouTubers vs. TikTokers (2021) – 10 miliónov eur
  • Creator Clash (2022) – 12 miliónov eur

Rovnako akcia pritiahla pozornosť ľudí k boxu ako takému, v čase, keď jeho popularita pomaly upadala – za to si Jake s bratom Loganom vyslúžili pochvalu aj od známeho britského promotéra Isaaca „Pitbull“ Cruza. „Boxeri by im mali dať víťazný opasok, pretože priviedli box späť k životu,“ vyhlásil pre médiá Mike Tyson.

Boxing Fortuna
zdroj: Unsplash – Vysoká sledovanosť a hlavne komerčný úspech, samozrejme, inšpirovali iných influencerov a aj promotérov bojových športov k podobným aktivitám.

Pozadu nezostáva ani Slovensko

Vidieť v ringu domáce celebrity a influencerov je možné aj na Slovensku či v Česku. V najbližších dňoch sa napríklad uskutoční už druhý turnaj Fight Night Challenge, kde sa proti sebe opäť postavia najmä slovenskí raperi, ale aj profesionálni bojovníci. Práve tí by mali byť highlightom večera, konkrétne pôjde o zápas Végh vs. Newton.

Ale lákadlom pre fanúšikov ochotných si zaplatiť za priamy vstup či možnosť sledovať zápas cez streamovaciu platformu, sú podľa promotérov aj súboje Separ vs. Majk Spirit či Rytmus proti Molochovi Vlavo.

Tento trend, rovnako ako v zahraničí, rozdeľuje divákov na dve skupiny – nadšencov a skeptikov, ktorí zostávajú verní tradičnému boxu profesionálov. Niektoré vypredané zápasy však jasne naznačujú, že hoci výkony influencerov môžu byť v ringu o niečo slabšie, ľudia v nich vidia pridanú hodnotu.

Boxovanie influencerov sledujú aj stávkové kancelárie

Záujem divákov o boxerské zápasy ľudí zo šoubiznisu jednoznačne vidia aj stávkové kancelárie. Napríklad stávková spoločnosť Fortuna nielen ponúka možnosť staviť si na jednotlivé zápasy FNC, ale sama je sponzorom tohto podujatia.

Fortuna FNC II

Ako vidieť z tabuľky, Rytmus je značným favoritom v zápase s Molochom, rovnako tak Vlastislav Čepo v dueli oproti Patrikovi Jevickému. Zaujímavým je len slabšie favorizovanie Jany Landla, ktorý má oproti svojmu súperovi Yaelovi výhodu v tom, že sa roky živí ako fitness tréner.

Fortuna zároveň prináša všetkým tipérom na Slovensku možnosť využiť stávku bez rizika až do 100 € s jednoduchým princípom – keď človek nevyhrá, vrátia mu vklad.

Chcem si pozrieť kurzovú ponuku →

Hazardné hry predstavujú riziko vysokých finančných strát a vzniku závislosti. Zákaz hrania hazardných hier osobám mladším ako 18 rokov.

 

Prečo ľudia sledujú influencerov v ringu

Nové tváre v ringu patria medzi najväčšie lákadlá pre divákov.

Uzavretie či otvorenie diskusie dvoch znepriatelených strán a starých rivalov. Mnohé zápasy totiž vznikajú aj ako určité vyjednanie si starých účtov či rapových beefov. Po zápase aj pred ním sa tak môže otvoriť debata, kde sa tento problém urovná či posunie novým smerom, súperi si vzdajú rešpekt.

Predzápasová zábava je pri bojových zápasoch influencerov často pekne vyhrotená. Títo ľudia totiž pôsobia v šoubiznise a vedia, ako rozpútať poriadny hype. Niekedy stačia ich egá a divák teda môže sledovať predzápasovú „drámu“.

Inšpirácia do každodenného života. V konečnom dôsledku pri celebritnom boxe proti sebe nastúpia dvaja amatéri, ktorí začali s tvrdou prípravou len pár mesiacom pred zápasom – to je opäť zaujímavá inšpirácia aj pre ostatných ľudí (napr. Moloch prestal kvôli zápasom fajčiť).

Úspech slovenských profesionálov

Box má svojich stúpencov aj na Slovensku, či už v rámci oficiálnej Slovenskej Boxerskej Federácie alebo iných súkromných klubov. Slovenský profesionálny box zažíva aj úspechy, prednedávnom sa slovenská reprezentantka v boxe Miroslava Jedináková stala majsterkou Európy do 22 rokov v hmotnostnej kategórii do 63 kg.

Miroslava Jedinakova
zdroj: TASR/Henrich Mišovič Prednedávnom sa slovenská reprezentantka v boxe Miroslava Jedináková stala majsterkou Európy do 22 rokov v hmotnostnej kategórii do 63 kg.

Svojím úspechom sa môžu pochváliť aj slovenskí influencer boxeri, ktorí majú aj tento rok celkom nabitý program. Najbližšie sa väčšina z nich predstaví práve na druhom turnaji Fight Night Challenge.

Chcem si pozrieť stávkový lístok →

Zdroje: Worldsportweekly, sportujeme.sk, Rookieroad, Worldsportweekly, IdubbbzTv, BolaVIP, sport.aktuality.sk, independent.com, FightLiveCZ

Najnovšie videá

Trendové videá