Šialene sa báli, no uspeli nad očakávania. Maturanti prekvapili Gröhlinga
- Výsledky tohtoročných maturít prekonali aj výsledky z minulých rokov
- Študenti sa pritom usilovali o zrušenie skúšky, tvrdili, že nie sú pripravení
- Výsledky tohtoročných maturít prekonali aj výsledky z minulých rokov
- Študenti sa pritom usilovali o zrušenie skúšky, tvrdili, že nie sú pripravení
Tohtoroční maturanti sa skúšky dospelosti báli ako čert svätenej vody. Domáca online výučba ich na maturity podľa ich slov nepripravila. Ministra školstva petíciou žiadali o ich zrušenie, no keď už sa zmierili s tým, že k zeleným stolom pristúpia, dorazili ich ťažké testy z roku 2020. Kritizovali ich dokonca aj učitelia a vyhodnotili ich ako veľmi náročné.
Maturanti však prekvapili a podľa všetkého boli ich obavy prehnané. Podľa ministerstva školstva si maturanti v externej časti počínali mimoriadne dobre.
Maturanti dosiahli super výsledky
V štandardizovaných testoch externej časti maturitnej skúšky dosiahli maturanti v roku 2022 lepšie výsledky v slovenskom jazyku, matematike, ako aj vo všetkých úrovniach anglického jazyka než maturanti v roku 2019, keď sa naposledy písali externé testy. V tlačovej správe o tom informoval odbor komunikácie a marketingu ministerstva školstva.
Testy zo slovenského jazyka a literatúry písalo 35 803 maturantov, pričom priemerná úspešnosť bola 59,6 percenta. Oproti roku 2019 išlo o zlepšenie o 8,9 percenta. Testy z matematiky písalo 4 460 maturantov, pričom priemerná úspešnosť bola 54 percent, oproti roku 2019 tak išlo o zlepšenie o 2,4 percenta.
Prekonali výsledky spred troch rokov
„Vieme, že maturity vyvolávali obavy. Výsledky z roku 2022 však ukazujú, že maturanti externé testy nielenže zvládli mimoriadne dobre, ale dokonca prekonali výsledky maturantov z roku 2019,“ uviedol minister školstva Branislav Gröhling (SaS).
Testy z anglického jazyka na úrovni B1 písalo 17 756 žiakov s priemernou úspešnosťou 57,5 percenta, pričom ide o zlepšenie o 6,8 percenta oproti roku 2019. Na úrovni B2 bola priemerná úspešnosť 65,1 percenta (14 053 žiakov), pričom ide o zlepšenie o 3,4 percenta. Na úrovni C1 maturovalo 2 092 žiakov, priemerná úspešnosť bola 66,1 percenta, pričom oproti roku 2019 išlo o zlepšenie o 3,8 percenta.
„Myslím si, že aj tieto výsledky ukazujú, že stredoškoláci sa počas pandémie pripravovali zodpovedne a rovnako zodpovedne pracovali ich učitelia. Ďakujem, že toto náročné obdobie zvládli. Maturanti majú tú najťažšiu časť za sebou a teraz ich čakajú ústne skúšky. Som si istý, že učitelia budú pri ústnej skúške brať ohľad na uplynulé obdobie a som si istý, že maturanti zvládnu ústne a praktické maturity minimálne rovnako dobre, ako zvládli aj testy,“ dodal minister školstva.
Čítanie s porozumením sa zlepšilo
V testoch zo slovenského jazyka a literatúry boli žiaci najúspešnejší v úlohách zameraných na čítanie s porozumením. Nasledovali úlohy zamerané na jazykovú zložku a literárnu zložku. V slovenskom jazyku a literatúre a v matematike neboli zaznamenané výrazné rozdiely medzi maturantmi v jednotlivých krajoch.
V anglickom jazyku na úrovni B2 a C1 maturanti v Bratislavskom kraji dosiahli do istej miery lepšie výsledky oproti národnému priemeru. Vo všeobecnosti dosahovali v štandardizovaných testoch lepšie výsledky gymnazisti. Z hľadiska zriaďovateľa dosiahli štátne, súkromné aj cirkevné školy porovnateľné výsledky v matematike aj všetkých úrovniach anglického jazyka. V slovenskom jazyku a literatúre dosiahli lepší výsledok žiaci cirkevných škôl.
Študenti žiadali o zrušenie
V školskom roku 2021/2022 sa študenti učili takmer výlučne doma. Online vyučovanie je náročné a ochudobnené o osobný kontakt s vyučujúcimi a spolužiakmi. Maturanti preto spísali petíciu, ktorou žiadali zrušenie tohtoročných maturít. Nazbieralo sa v nej viac ako 23-tisíc podpisov.
Minister Branislav Gröhling však nemal zľutovanie a maturitné skúšky nezrušil. „Maturitné testy použité v roku 2022 boli pripravené s ohľadom na dištančné vzdelávanie. Testy zo slovenského jazyka a literatúry oproti predošlým rokom zostavovalo viac odborníkov a kontrolovalo ich 15 recenzentov, oproti bežnému počtu štyroch či piatich. Navyše testy posudzovali aj učitelia stredných škôl s ohľadom na dištančné vzdelávanie. Tí sa zhodli, že testy sú vhodné a môžu byť zadané maturantom v tomto školskom roku,“ objasnil vtedy Gröhling.
Podľa reakcií študentov však boli maturity mimoriadne náročné. V marci celý internet žil šialene ťažkým testom z angličtiny, či brutálnou skúškou zo slovenčiny.
Čítajte viac z kategórie: Politika
Zdroj: SITA