Tu si môžeš dať najlepšiu tresku v meste a zažiješ pritom atmosféru nedávnej minulosti
- Ak sa povie Škodovka, hádam všetci si predstavia starú Škodovku, ktorú ešte aj dnes môžeme vidieť brázdiť slovenské cesty. V tomto článku však bude reč o úplne inej škodovke, podniku, ktorý vyrástol priamo v Bratislave. Ide o veľmi zaujímavý koncept, ktorého slogan znie: “Naštartovaná šálka kávy”. Už samotný slogan prezrádza, že Škodovka je gastro podnik, ktorý ponúka kávu, čaj, ale aj veľmi zaujímavé a netradičné produkty ako termix, či treska v rožku. Rozhovor ti prezradí viac o zaujímavom novootvorenom podniku Škodovka.
- Ak sa povie Škodovka, hádam všetci si predstavia starú Škodovku, ktorú ešte aj dnes môžeme vidieť brázdiť slovenské cesty. V tomto článku však bude reč o úplne inej škodovke, podniku, ktorý vyrástol priamo v Bratislave. Ide o veľmi zaujímavý koncept, ktorého slogan znie: “Naštartovaná šálka kávy”. Už samotný slogan prezrádza, že Škodovka je gastro podnik, ktorý ponúka kávu, čaj, ale aj veľmi zaujímavé a netradičné produkty ako termix, či treska v rožku. Rozhovor ti prezradí viac o zaujímavom novootvorenom podniku Škodovka.
Môžeš nám na úvod povedať viac o vašom podniku Škodovka? Kde a ako vznikla myšlienka na takýto podnik?
Náš príbeh sa začal spontánne, ale o to koncepčnejšie. Keďže centrum Bratislavy začalo v posledných rokoch nekontrolovane chrliť rôzne špecifické komerčné priestory na využívanie voľného času, radi sme postupne skúšali dostupné možnosti a častokrát ich po čase opätovne navštevovali.
Úroveň servisu v mnohých z nich kolísala, a zariadenie postupne vykazovalo známky značného opotrebovania. Až bolo pre nás úplne bežné povedať si: “Nabudúce už pôjdeme radšej inam.” Jedného dňa nám život naservíroval nečakane zaujímavú rovnicu – Sme traja chalani, kamaráti, máme radi kávu, autá sú pre nás hobby… Vytvorme miesto, kde to bude ako doma a zároveň obsiahne všetky tieto prvky. Tak a potom sme sa rozhodli pustiť sa do vôd pre nás podnikateľsky neprebádaných.
Škodovka je skutočne zaujímavý názov pre podnik v oblasti gastronómie. Ako si prišiel k takémuto názvu? Čo má ľuďom evokovať?
Je potrebné vysvetliť, že ŠKODOVKA nie je kaviareň. Je to špecializovaná predajňa kávy s degustárňou. V rámci nemalého priestoru sme chceli nechať kávu dýchať a žiť svoj príbeh a zároveň vytvoriť domácke prostredie pre našich kamarátov, rodinu, známych, obchodných partnerov a v neposlednom rade aj širokú verejnosť. Sú to práve náhodní okoloidúci, či ľudia, ktorí sa o nás dozvedia cez Facebook alebo prostredníctvom referencií a tí nám denne dávajú pocítiť, ako ich otvorenie našich brán príjemne potešilo a často ďakujú za netradične tradičnú atmosféru, ktorú u nás nachádzajú.
Názov stelesňuje našu chlapčenskú vášeň k autám, moje prvé auto bola práve Škoda Favorit, a zároveň vťahuje do minulosti, nakoľko nielen škodovka vystavená u nás v ŠKODOVKE má silný nádych minulosti. Dobrý obchodný názov musí byť jasný a výstižný, tak sme ku slovu ŠKODOVKA doplnili aj slogan “Naštartovaná šálka kávy”, vďaka čomu si nás nik nebude môcť pomýliť s predajňou náhradných dielov.
Úvodné investície pri zakladaní podniku bývajú nákladné. Ako ste financovali celý projekt? Mnohí mladí ľudia aj majú nápad, ale chýba im dostatok financií. Čo by si poradil takýmto ľuďom?
Takmer každé podnikanie potrebuje vstupný kapitál, to je fakt. Aj v prípade ŠKODOVKY to nebolo inak. No našou výhodou bolo, že sme doma pochytali trochu zručností, a tak sme mohli značný objem financií ušetriť práve vlastnou prácou pri úpravách a zariaďovaní priestoru. V otázke financovania som skôr konzervatívny, a preto by som poradil držať sa ľudovej múdrosti – Prikrývaj sa takou perinou, na akú máš.
Čo sa týka sortimentu, ponúkate najmä kávu, čaje, slovenskú čokoládu. Zaujímavé je, že u vás nájdeme aj vtipné vychytávky, ako treska s rožkom či termix. Ako ťa to napadlo? Odkiaľ dovážaš tieto produkty?
Až na pár žiarivých výnimiek, v centre Bratislavy komerčné prevádzky zamerané na vytváranie zázemia pre strávenie voľného času, majú ponuky typu copy-paste. Z dôvodu odlíšiť sa a zaujať bolo jasnou voľbou zostaviť ponuku sčasti klasickú a sčasti kontroverznú. Káva a treska sú ideálna kombinácia, no záleží, že v akom poradí… :)
Čím je podnik výnimočný? Prečo by mali ľudia prísť do Škodovky, ak o nej len prvýkrát čítajú v tomto článku?
ŠKODOVKA nie je žiadna hipsterina, aktuálny trend a ani komerčný projekt. Skôr ju prezentujeme ako spomienku časom minulým spojenú s kvalitnou ponukou dneška. Táto melódia atmosféry je umocnená výberom československej hudby 70. a 80. rokov minulého storočia. Verím, že týmto jednoduchým modelom zaujmeme mnohých, a s pokorou môžem konštatovať, že zatiaľ sa nám to darí. Dôkazom sú deti nalepené na výklade obzerajúce si vystavenú ŠKODU 100 v krásnom žltom novom laku, neveriacky vchádzajúci okoloidúci vypytujúci sa na čerstvú tresku, či susedia z okolitých ulíc, pre ktorých sa snažíme plniť úlohu vzdialenej obývačky.
Na akú cieľovú skupinu zákazníkov sa orientuješ? Sú to ľudia, ktorí si pamätajú tradičnú “Škodovku” alebo skôr chceš priblížiť mladým ľuďom minulú dobu?
ŠKODOVKA je tu pre všetkých. Našou víziou je byť každodennou oázou pokoja uprostred rušného života či pre milovníkov kávy alebo tých čo hľadajú niečo neštandardné a zároveň klasické.
Všimla som si, že so zákazníkmi komunikujete prostredníctvom Facebooku. Je to momentálne jediná forma vytvárania kontaktu so zákazníkmi? Prečo si sa rozhodol práve pre takúto formu komunikácie?
Keďže sme sa od otvorenia najviac sústredili na ľudí a dolaďovanie detailov, Facebook bol pre nás jednoznačne prvá voľba. Časom pridáme aj iné sociálne siete, Google, Tripadvisor a iné pre náš projekt špecifickejšie formy marketingovej komunikácie.
Ako sa plánujete venovať marketingu v budúcnosti? Ktoré aktivity vnímaš za vhodné pre váš podnik z hľadiska komunikácie, riadenia značky, reklamy a podobne?
Pre nás je úplne jasné, že voľba tých najvhodnejších komponentov marketingu je naozaj dôležitá. Sme otvorení len niečo vyše mesiaca, takže marketingovú stratégiu práve finišujeme. Viac by som teraz neprezrádzal, ale verím, že o nás ešte bude počuť.
Čo ťa viedlo k tomu, stať sa podnikateľom? Myslíš si, že je náročné na Slovensku, rozbehnúť svoj vlastný biznis v mladom veku?
Podľa môjho názoru je podnikanie pre tých, ktorí sa vedia popasovať s tým, že nebudú pracovne aktívni len od 8,00 do 16,30 ako je to bežné, ako žijú ich kamaráti či známi z okolia. Odmenou je flexibilná pracovná doba a silný vplyv na výsledky vlastného projektu. Pre mňa je práve tento aspekt najväčším motivátorom. Každý projekt, ktorý má byť úspešný dlhodobo, okrem iného vyžaduje veľmi veľa energie. Snažím sa v ŠKODOVKE, pri iných projektoch ale aj v osobnom živote držať teórie Malcolma Gladwella, ktorá hovorí, že trvá približne 10,000 hodín úsilia pre dosiahnutie “majstrovstva” alebo úspechu v danej oblasti. Nech je to čokoľvek. Naozaj odporúčam. :)
V našej krajine je dosť vysoká administratívna záťaž, či už pri začínaní podnikania alebo počas neho samého. Vek podnikateľa rozhodujúci určite nie je. Avšak som presvedčený, že svitá na lepšie časy vďaka postupnej aj keď pomalej digitalizácii služieb štátnej správy. Občiansky preukaz s čipom spolu s osobným certifikátom pre podpisovanie dokumentov dokáže podnikateľovi ušetriť čas aj peniaze.
Vedenie vlastného podniku je okrem iného spojené aj s rôznymi problémami. Spomínaš si na niektoré z nich, s ktorými ste sa museli doteraz popasovať?
Priznám sa, že mám v živote veľké šťastie a tým je, že ma rodičia vychovali v láske a porozumení. Vďaka tejto skutočnosti mi veľmi rýchlo z hlavy miznú negatívne spomienky, a preto si naozaj na nič závažné, čo sa týka vedenia podniku nespomínam. Každý problém je skrytá príležitosť, tak sme sa určite snažili vyťažiť aj z ťažších situácií niečo, čo nás posilní.
Škodovka má netradičný interiér, aký bežne nenájdeme. Ako to vnímajú zákazníci? Stretol si sa aj s negatívnymi ohlasmi?
Interiér ŠKODOVKY prináša ľuďom zväčša pozitívnu emóciu, úsmevy, spomienky. Avšak spomínam si na náš prvý víkend, keď išli okolo našich dverí asi 18-roční zaľúbenci, pozreli dnu a so zamračenými čelami zahlásili: “Fuj, tu oslavujú socializmus!”. No príležitosť, na vysvetlenie, že ŠKODOVKA rozhodne oslavou minulého režimu nie je, sme nedostali.
Je Škodovka tvoj job, ktorý ťa živí alebo to máš len ako hobby?
ŠKODOVKA mala byť už od prvotnej myšlienky koníček a urobím všetko pre to, aby to tak aj ostalo. Myslím na to obzvlášť pri servírovaní voňavej tresky.
Aké máš plány do budúcna?
Veľmi by som si prial zotrvať dennodennou súčasťou škodováckeho tímu a časom tento tím rozšíriť aj o vlastných potomkov. :)
Posledná rýchla otázka. Ako si predstavuješ ideálny večer? Posedenie s kamošmi doma alebo vyraziť niekam do mesta do podniku či klubu?
Ideálny večer je predsa každý večer. Ja som presvedčený, že nie je rozhodujúce, či človek strávi čas presne podľa svojich predstáv, ale či má čistú a pozitívnu myseľ. Ale zase môj večer môže byť aj ideálnejší ako tie ideálne, a to vtedy, keď môžem v ŠKODOVKE očistiť a vydezinfikovať toalety. Na čistote toaliet pre našich hostí si dávame denne naozaj záležať.
Čítajte viac z kategórie: Rozhovory