Nový „ruský McDonald’s“ otvoril svoje brány. Rady ľudí čakali na hamburgery ako pred 30 rokmi
- Dnes v Moskve po prvýkrát otvorili fastfoodový reťazec z bývalých predajní McDonald’s
- Burgre a ďalšie produkty majú pripomínať overenú klasiku
- Dnes v Moskve po prvýkrát otvorili fastfoodový reťazec z bývalých predajní McDonald’s
- Burgre a ďalšie produkty majú pripomínať overenú klasiku
A je to tu! Z Ruska sa síce po agresii na Ukrajine stiahol reťazec fastfoodových reštaurácií McDonald’s, no netrvalo dlho a došlo k masívnemu „rebrandingu“. Podobný krok na ruskom trhu bol ohlásený už dlhšie a donedávna médiami preletela správa o novom logu „staronových“ reštaurácií.
Práve dnes sa totiž v Moskve otvorili prvé prevádzky reštaurácií, no namiesto overených klasík ako Big Mac či tradičný Cheeseburger sa zákazníci musia uspokojiť s akousi kópiou ikonických produktov.
Vitajte vo „Vkusno i Tochka“
Reštauračná sieť ponesie názov „Vkusno i Tochka“, čo v preklade znamená: „Je to chutné, a tak to je.“ Klasické „emkové“ logo by si taktiež hľadal márne, to nové totiž ponúka niečo, čo vyzerá ako dve graficky štylizované hranolky s oranžovou bodkou, ktorá ma predstavovať burger.
Ako pripomína portál spravodajskej televízie BBC, otvárací ceremoniál „novej“ značky sa uskutočnil v starej predajni McDonald’s na moskovskom Puškinovom námestí.
Paradoxne práve tu pred 32 rokmi otvorili prvý podnik patriaci pod americký „brand“ známych fastfoodov. Aj dnes čakali na občerstvenie rady ľudí, tak ako pred 30 rokmi, ukazujú fotografie.
Vráťte nám „Big Mac“
Aj slová CEO reťazca „Vkusno i Tochka“ Olega Parojeva majú zákazníkov uistiť, že môžu očakávať klasický štandard, na ktorý boli zvyknutí.
„Naším cieľom je, aby zákazníci nepostrehli rozdiel ani v kvalite, ani v atmosfére,“ citovalo BBC vyjadrenie šéfa reťazca. V rámci reštaurácie sa objavil taktiež slogan, ktorý síce priznáva, že: „meno sa zmenilo, ale láska zostala“.
Autor článku na portáli BBC taktiež prezradil, že počas otváracej ceremónie niekto v dave zakričal veľavravné: „Prineste nám späť Big Mac.“
Novinár BBC Francis Scarr informoval na sociálnej sieti Twitter o otvorení reštaurácie vo viacerých „tweetoch“. Taktiež v jednom poukázal na kuriózny detail. Na fotografii zverejnil omáčku v klasickom tégliku americkej fastfoodovej franšízy. Emko na ňu odkazujúce, malo byť ale podľa obrázku zaškrtané fixkou.
„Dima máš fixku? Tvojou úlohou dnes bude popreškrtávať všetky M na omáčkach, ktoré nám zostali,“ žartuje o otváracom ceremoniáli novinár.
Burgre s názvom Kremeľ či Kaťuša
Zaujímavosťou je, že médiá len nedávno informovali o podniku s podobným portfóliom ako klasický McDonald’s, a ten taktiež otvorili v Rusku. Tentokrát podnik ponúkol svoje gastro služby v ruskom meste Syktyvkar.
Nový podnik nesie názov Z-burger, ako si si všimol, vlastníci reštaurácie sa inšpirovali symbolom ruskej agresie na Ukrajine, písmenom Z. Na bizarnú reštauráciu na sociálnej sieti Twitter upozornil spomínaný novinár BBC.
Ten taktiež prízvukuje, že samotné burgre z „menučka“ nesú názvy, pri ktorých musí väčšina ľudí prekvapením nadvihnúť obočie. Rusi si tak po odchode reštaurácií McDonald’s môžu zahryznúť do burgerov nesúcich názvy ako Kremeľ, Za Krym či Moskva. Iné názvy zase kopírujú mená ruskej vojenskej techniky ako: T-34, Topol-M či Kaťuša.
Koniec McDonald’s
Pôvodný McDonald’s bol v Rusku významnou značkou aj z iného dôvodu. Išlo totiž o jednu z prvých západných značiek, ktoré sa v Rusku objavili, keď sa blížil pád Železnej opony a Sovietskeho zväzu. V deň otvorenia v Moskve sa pred reštauráciou tvorili dlhé rady. Zatvorili tak po vyše 30 rokoch, opisuje BBC.
V máji spoločnosť oznámila, že Rusku „zamáva“ nadobro a opustí miestny trh. Dôvodom bola humanitárna kríza a nepredvídateľné prevádzkové prostredie spôsobené vojnou, uviedli. V Rusku zamestnávali približne 62-tisíc ľudí.
Americká spoločnosť sa zaviazala, že bude aj naďalej financovať existujúce záväzky voči dodávateľom, prenajímateľom a verejným službám. McDonald’s tiež uviedol, že si na základe dohody v Rusku ponechá svoju ochrannú známku. Súčasťou zmluvy je, že majú možnosť svoje reštaurácie do 15 rokov odkúpiť späť.
Zdroje: BBC, Startitup, Twitter