Aké autá najrýchlejšie strácajú hodnotu? Neobstáli luxusné značky ani obľúbenec Slovákov
- Spoločnosť carVertical sa rozhodla vypracovať štúdiu
- Jej cieľom bolo zistiť, ktoré značky vozidiel strácajú najväčšiu časť svojej hodnoty
- Spoločnosť carVertical sa rozhodla vypracovať štúdiu
- Jej cieľom bolo zistiť, ktoré značky vozidiel strácajú najväčšiu časť svojej hodnoty
Spoločnosť carVertical sa rozhodla vypracovať štúdiu, ktorej cieľom bolo zistiť, ktoré značky vozidiel strácajú najväčšiu časť svojej hodnoty. Analyzovali viac ako 72 miliónov dátových jednotiek v rokoch 2019 až 2022 v Európe, USA a Austrálii.
Po tom, ako nové vozidlo opustí predajňu, okamžite stratí významné percento svojej maloobchodnej ceny. Zatiaľ čo hodnota vozidla sa v priebehu času znižuje, niektoré značky amortizujú viac ako ostatné.
Dopyt prevyšuje ponuku
Na trhu sú podľa prieskumu 3 značky, ktoré majú najmenšiu amortizáciu, a to aj po odpočítaní najnižšej trhovej hodnoty vozidla od jeho pôvodnej ceny.
Ide o Porsche (-64,4 %), Jeep (-84,4 %) a MINI (-85,5 %). Napríklad vozidlo značky Porsche stratí v priebehu rokov celkovo iba 64,4 % svojej hodnoty, zatiaľ čo Lexus stratí až 89,9 % svojej hodnoty.
„Značka Porsche síce vyrába športové vozidlá, ale jej modely sú dostatočne praktické na každodennú jazdu. Model 911 je pravdepodobne jedným z najikonickejších vozidiel v histórii automobilového priemyslu a má obrovskú základňu fanúšikov. Niet divu, že dopyt po ňom prevyšuje ponuku. Vozidlá Porsche sú spoľahlivé, odolné a majú výrazný vzhľad, ktorý priťahuje zákazníkov,“ vysvetľuje Matas Buzelis zo spoločnosti carVertical.
K vozidlám s vyššou zostatkovou hodnotou sa radia aj tradičnejšie značky ako Toyota či Hyundai. Ide o cenovo dostupnejšie vozidlá, ktoré majú zvyčajne nižšie náklady na údržbu. Ide o faktor, ktorý zvyšuje ich atraktívnosť na trhu medzi kupujúcimi ojazdených vozidiel.
Aj keď niektoré z prvotriednych značiek ako Land Rover, Lexus či Jaguar majú menšiu tendenciu amortizovať, vždy to tak nie je.
Ojazdené vozidlá verzus prémiové značky
Ako ukazuje graf nižšie, medzi značky vozidiel, ktoré v priebehu rokov najviac amortizujú, sú Chrysler, Audi a Seat. Napríklad maximálna amortizácia nového vozidla značky Chrysler nakoniec klesne na úroveň -96,8 % (v priemere za 25 rokov), čo z neho robí značku strácajúcu najväčšiu časť svojej hodnoty na trhu.
Väčšina vozidiel, ktoré sa umiestnili na nepriaznivom konci tohto grafu amortizácie, sa radí medzi prémiové značky. Aj keď sú tieto typy ako Volvo, Infiniti či BMW obľúbené, ich hodnota sa postupom času výrazne znižuje.
Ako sa uvádza v tlačovej správe, vozidlá značky Toyota dosahujú svoju najnižšiu hodnotu po 19 rokoch, zatiaľ čo vozidlá značky BMW po 21 rokoch. Vozidlá značky Toyota však strácajú približne 88,7 % svojej hodnoty, zatiaľ čo BMW 93,8 %. Aké faktory spôsobujú tieto rozdiely uviedol Buzelis.
„BMW a ostatné značky luxusných vozidiel ponúkajú zvyčajne vlastnosti a technologické vylepšenia, ktoré si kupujúci ojazdených vozidiel nevážia. Ak si môžete dovoliť nové vozidlo značky BMW, Mercedes-Benz alebo Land Rover, pravdepodobne budete chcieť všetok luxus a inovácie, ktoré spolu s ním môžete získať,“ hovorí Buzelis
„Osoba, ktorá hľadá ojazdené vozidlo, uprednostňuje priaznivú cenu a náklady na údržbu pred všetkými nepotrebnými funkciami. Preto je ojazdené vozidlo značky Toyota pre mnohých zákazníkov atraktívnejšie ako BMW,“ doplnil.
Tí, ktorí vlastnia vozidlá značky Audi (-96,2 %), Seat (-95,8 %) a Škoda (-95 %), by tiež nemali mať pri predaji svojich starých ojazdených vozidiel veľké očakávania.
Priemerný vek vozidiel
Priemerný vek najviac amortizovaných vozidiel je podľa výskumníkov zo spoločnosti carVertical 20 až 23 rokov. Avšak rôzne značky dosahujú svoju najnižšiu hodnotu v rozdielnych štádiách.
Ako informujú v tlačovej správe, vozidlá značky Porsche a MINI majú najnižšiu cenu celkovo po 15 rokoch. Ak dosiahnu tento míľnik, ich hodnota začne potom znovu rásť, a tak zachované modely v dobrom stave môžu byť veľmi cennou investíciou. Suzuki, Isuzu, Dacia či Kia sú však na opačnej strane spektra, pretože po 30 rokoch ich hodnota postupne klesne na úplné dno.
V prípade, že je model považovaný za vzácny, jeho hodnota postupom času môže výrazne narásť. Ako informujú odborníci carVertical, v 90. rokoch vyrobila spoločnosť BMW iba 891 kusov modelu M5 E34 Touring. 20 z nich malo špeciálny názov – Elekta – a boli vyrobené pre taliansky trh.
Spomínané modely sú poháňané 3,8-litrovým motorom s výkonom 335 koní. Okrem toho ponúkali aj špeciálny farebný lak a štýl interiéru. V súčasnosti je však veľmi ťažké nájsť ojazdené vozidlo Elekta. Avšak tí, ktorí napriek tomu po ňom túžia, si musia pripraviť najmenej približne 100-tisíc amerických dolárov.
Vozidlá Porsche či Jaguar sa však s bezchybnou históriou a dokumentovanou servisnou knihou môžu postupom času stať oveľa cennejšími, pričom bežné vozidlo sa po 20 až 30 rokoch pravdepodobne ocitne na skládke.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: TS, carVertical