Slováci do gastra chodia menej ako pred pandémiou. Prieskum ukázal, na čo sa ľudia najviac tešili
- Okrem nedostatku zákazníkov čelí gastro aj ďalším výzvam
- Slováci sa počas pandémie a obmedzenej prevádzky podnikov najviac tešili na čapované pivo
- Okrem nedostatku zákazníkov čelí gastro aj ďalším výzvam
- Slováci sa počas pandémie a obmedzenej prevádzky podnikov najviac tešili na čapované pivo
Takmer polovica Slovákov stále nenavštevuje gastro prevádzky rovnako často ako pred pandémiou. Mnohí to však majú v pláne zmeniť. Zvyklosti Slovákov týkajúce sa návštevy reštaurácií, pohostinstiev, kaviarní sa vracajú do stavu pred pandémiou iba postupne.
Vyplýva to z prieskumu pre Slovenské združenie výrobcov piva a sladu (SZVPS), ktorý na vzorke 1 004 respondentov uskutočnila spoločnosť 2muse v máji tohto roka.
Necelá tretina opýtaných v prieskume uviedla, že podniky navštevujú rovnako často ako pred pandémiou. Až 27 percent respondentov do podnikov chodí menej ako predtým a neplánujú to zmeniť. Pätina opýtaných takisto aktuálne jedlo a nápoje konzumuje doma, svoje zvyky však chcú čoskoro vrátiť „do normálu“.
Slováci sa počas pandémie a obmedzenej prevádzky podnikov najviac tešili na čapované pivo, vyjadrila sa tak takmer polovica opýtaných. Nasledovali čapované nealko nápoje, sýtené nealko nápoje a radlery.
Slovenské gastro čelí výzvam
Kvalita a chuť čapovaného piva zároveň patrí medzi najčastejšie uvádzané dôvody, prečo si tento nápoj Slováci vychutnávajú radšej v podniku. Tento dôvod uviedlo 48 percent respondentov, ktorí si na pivo zájdu aj mimo domu. Ďalšou motiváciou je možnosť vychutnať si pivo v spoločnosti priateľov a atmosféra podniku.
Otvorené podniky zatiaľ Slováci objavujú iba postupne. Svoju rolu podľa SZVPS pravdepodobne zohráva aj psychologický aspekt – pandémia nás naučila väčšej opatrnosti a stali sme sa aj o niečo uzavretejšími.
„Gastro sektor na Slovensku čelí mnohým výzvam od nedostatku personálu až po aktuálny rast cien potravín a energií. Letná sezóna však prinesie gastru napriek meniacim sa zvyklostiam Slovákov i cenovým výzvam pozitívny impulz. Dúfame však, že vláda čo najskôr podporí gastro sektor znížením DPH na stravovacie služby na 10 %, tak ako sľúbila,“ uviedol výkonný riaditeľ SZVPS Vladimír Machalík.
Slovenské združenie výrobcov piva a sladu je dobrovoľnou profesijnou stavovskou organizáciou, ktorá združuje právnické osoby podnikajúce vo výrobe sladu a piva.
Okrem pivovarov a sladovní združuje i servisné a obchodné organizácie, ktoré spolupracujú s výrobcami piva. Od roku 2008 je riadnym členom európskeho pivovarníckeho združenia The Brewers of Europe.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroj: SITA