Na Slovensko doniesli prémiové módne značky: Korona nás len posilnila, do 5 rokov budeme jednotkou na trhu
- Manželia Baloghoví na Slovensko priniesli prémiové módne značky, predtým ich tu takmer nikto nepoznal
- Slováci siahajú po kvalite a udržateľnosti, cena už pre nich nie je prioritou. Za lepší produkt si radi priplatia
- V Bratislave si značku Superdry chodia kupovať turisti ako suvenír, tvrdí majiteľka. V hlavnom meste sa na cenovky príliš nepozerá
- Manželia Baloghoví na Slovensko priniesli prémiové módne značky, predtým ich tu takmer nikto nepoznal
- Slováci siahajú po kvalite a udržateľnosti, cena už pre nich nie je prioritou. Za lepší produkt si radi priplatia
- V Bratislave si značku Superdry chodia kupovať turisti ako suvenír, tvrdí majiteľka. V hlavnom meste sa na cenovky príliš nepozerá
Slováci radi investujú do prémiovej módy, čoraz viac myslíme aj na udržateľnosť. Lepšie a drahšie značky tak postupne ukrajujú z koláča lacnej a rýchlej móde, myslí si Alexandra Balogh.
Spolu s manželom Marekom už 12 rokov stoja na čele firmy Marc Plus, ktorá na Slovensko dováža plejádu zahraničných značiek, medzi nimi napríklad dobre známy brand Superdry.
Ten pred rokmi však známy vôbec nebol, na Slovensku ho museli popularizovať práve Baloghovci, ktorí sa spočiatku báli, že Slovákov odradia ázijské znaky či nápisy, ktorým nebudú rozumieť.
Opak bol však pravdou, manželský pár za roky vybudoval silný módny brand so 6 kamennými prevádzkami v áčkových obchodných centrách a nezľakol sa ani pandémie – ako jedna z mála značiek vtedy posilnila a na nasledujúce roky majú ešte ambicióznejšie plány.
- Ako ovplyvnila pandémia módny priemysel?
- Koľko dnes tvorí online predaj a koľko predaj v kamenných prevádzkach?
- Ako manželský pár podnikateľov na Slovensku vybudoval silné značky ako Superdry?
- Na cenu si Slováci stále potrpia, no majú aj iné priority. Ako vyzerá dokonalá kamenná prevádzka?
Čo sa vo vašom podnikaní zmenilo počas pandémie?
Módny priemysel počas pandémie narazil na problém. Kamenné prevádzky sa zatvorili a ľudia nakupovali len cez e-shop. My sme e-shop mali, takže sa nám celkom darilo.
Pritom vidíme, ako to veľa podnikateľov počas pandémie vzdalo, a to nielen na Slovensku, no aj v iných štátoch. Ale nás, ako Marc Plus, pandémia len posilnila.
Nie je to však jediný trend, ktorý počas pandémie vidíme. Na otáčkach nabrali aj udržateľnosť, ekológia a zero waste. Ľudia začínajú túto problematiku čoraz viac registrovať, a to vidím aj na našich zákazníkoch.
Preto sa na to sústredíme aj my, napríklad naše kolekcie Superdry sú prioritne z organickej bavlny a recyklovaného materiálu.
Jedni krachovali, iní zatvárali. Vám sa ale darilo, aký je recept na úspech?
Je to veľa tvrdej práce, skrátka sme museli makať a hľadať riešenia. Začali sme viac tlačiť online, neustále sme komunikovali so všetkými zákazníkmi.
Registrovali sme ich, posielali sme newslettre, intenzívne sme komunikovali cez sociálne siete. Všetky spektrá online marketingu sme využívali na sto percent.
Značka, ktorá nemá na Slovensku konkurenciu
Manželia Baloghoví sú na módnej scéne už 12 rokov. Podnikať začali s 5-tisícami eur vo vrecku, tie po rokoch premenili na 6 veľkých prevádzok po celom Slovensku, kde predávajú kúsky prémiových značiek.
Na Slovensko priniesli prémiové značky Superdry či Devergo, ktoré podľa Baloghovcov nemajú vo svojom segmente na Slovensku konkurenciu.
„Bola to pre nás výzva, chceli sme vyskúšať niečo nové. Začínali sme v malých mestách, až sme napokon prišli do Bratislavy,“ spomína pre Startitup s úsmevom Marek Balogh. Práve prevádzka v Auparku je pre manželský pár najväčším úspechom a hrdosťou – ide o najväčšiu a najkrajšiu z prevádzok a hlavne poriadne reprezentuje hodnoty značky Superdry.
„Superdry je globálna značka, ktorá musí byť vo všetkých štátoch v hlavnom meste. To je samotná požiadavka zakladateľa a s tým sa viaže určitý štandard,“ vysvetľuje majiteľka Alexandra Balogh, ktorá podnikanie začínala so svojím manželom. Dnes však vedú takmer 30-členný tím ľudí.
Ich 6 prevádzok sa nachádza v Bratislave, Trnave, Trenčíne, Komárne, Dun. Strede a B. Bystrici. Za posledné roky rozbehli sociálne siete aj spolupráce s influencermi.
Od pandémie máme teraz minimálne prestávku, ak sa s ňou definitívne nelúčime. E-shopy sú stále taký trend?
Už menej. E-shopy zažili hype počas pandémie, no dnes dajú ľudia prednosť kamennej prevádzke. Aktuálne je e-shop len 30 % našich predajov, zvyšných 70 % je kamenná prevádzka.
Ale na druhú stranu, počet ľudí v kamenných prevádzkach klesol – jednu dnes navštívi okolo 50 ľudí, kedysi to bolo 200.
No treba dodať, že tržby zostali rovnaké. Ľudia akoby do kamenných prevádzok chodia s jasnejším cieľom. Chodí ich menej, no nakupujú častejšie.
Prevádzky máte v Bratislave, Banskej Bystrici, Trnave, Dunajskej Strede, Trenčíne či v Komárne. Odlišuje sa nákupná mentalita Slovákov v týchto mestách?
Áno, odlišuje sa veľmi. Najjednoduchší predaj je v Bratislave, tam nie je problém. Väčšina ľudí tam na cenovky nepozerá, za pár minút sme schopní utŕžiť aj tisíc eur.
V menších mestách je to o čosi ťažšie. Ľudia viac zvažujú ceny a aj naše kamenné predajne Superdry a Devergo sú na to prispôsobené.
Kedysi mali Slováci problém investovať do drahšieho oblečenia. Ako je to dnes? Kúpia si napríklad Superdry alebo zháňajú skôr fast fashion značky?
Prekvapím vás, ale Slováci veľmi radi investujú do prémiovej módy a kvalitného oblečenia. Čoraz viac sa zameriavajú na to, že chcú oblečenie, ktoré vydrží aj niekoľko rokov.
Jedným z dôvodov bude aj to, že fast fashion móda má negatívnu reklamu. Veľkú výhodu nám dáva to, že spolupracujeme so značkami, ktoré sa sami hýbu dopredu k udržateľným trendom. Veľké značky, ako napríklad Superdry, chcú byť do roku 2024 lídrom vo výrobe recyklovaného oblečenia.
Superdry je medzinárodná a multikultúrna značka oblečenia a obuvi charakteristická kombináciou vintage amerického štýlu, japonských grafických prvkov a britskej elegancie. „Práve japonských písmen sme sa báli. Slováci si mysleli, že ide o čínsku značku. Museli sme ich presvedčiť, že to tak nie je, ale nebol s tým taký problém,“ smeje sa majiteľka.
Spoločnosť sídli v britskom Cheltenhame od roku 1985 a od tohto času si celkom podmanila európsky módny svet.
Aký je nakupujúci Slovák? Sleduje niečo iné okrem ceny produktu?
Zákazníkom ide o zážitok, ktorý v nich vyvoláva daná prevádzka.
Chcem zdôrazniť, že práve preto dávame do zariadenia a dizajnu prevádzok obrovské množstvo energie. Je to o maličkostiach, a je ich veľmi veľa. Dobrá vôňa, pohodová hudba a všetky detaily, ktoré dohromady tvoria príjemnú atmosféru. Potom sa ľuďom lepšie vyberajú veci a cítia sa u nás dobre, čo je náš hlavný cieľ.
Podľa akého receptu budujete úspešné prevádzky?
Úspešná prevádzka je štandardne lokalizovaná v lepšom nákupnom centre najlepšieho mesta – v tomto prípade je to teda bratislavský Aupark.
Ak by sme boli v Bratislave, ale boli by sme v druhotriednom obchodnom centre, znehodnocovali by sme tak hodnotu značky. Záleží teda aj na výbere obchodného centra, ale ešte aj na polohe v ňom – byť v centrálnej zóne, kde sa zdržuje najviac ľudí. To sa ale samozrejme prejaví aj na cene nájmu.
Nesmie sa zabúdať na vhodný výber kolekcií. Každý deň sledujeme, čo sa Slovákom páči a čo nie, čo nosia oblečené, a podľa toho neustále meníme prevádzku.
A potrebný je aj manažérsky dohľad. Každú prevádzku, čo máme, navštevujeme aj 4-krát za týždeň, čiže precestujeme toho naozaj veľa (smiech). Ľudia by mali z prevádzky odchádzať so zážitkom, ktorý si však neuvedomia hneď, ale až keď prídu domov – to je pre nás absolútnou prioritou a robíme pre to maximum.
Poďme priamo k móde. Posledné roky sa nesú v znamení divokých kolaborácií, vidíme napríklad Virgila Abloha spolupracovať so značkou IKEA. Ako hodnotíte takéto presahy?
Hodnotím to asi tak, že každý podnikateľ robí maximum pre to, aby čo najlepšie predal svoj výrobok.
Ale takáto kolaborácia Virgilovi Ablohovi a aj všetkým značkám, s ktorými má alebo mal do činenia, či už je to Off-White alebo Louis Vuitton, uškodí. Nič proti IKEI, no je to značka, ktorá všeobecne cieli na široké spektrum. Kým Virgil a jeho kúsky sú spájané s prémiovým luxusom – a spájať sa so štandardným nábytkom znehodnocuje brand ako taký.
Značky by si mali hľadať partnera v rovnakej kategórii.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Módou sa obaja živíte už roky. Ako hodnotíte tú dnešnú?
Nám sa dnešná móda veľmi páči. Áno, niektoré veci sú očividne prestrelené, no celkovo v tomto smere vôbec nie sme konzervatívni. Je úplne prirodzené, že aj značky, aj ľudia ako takí, sa chcú odlíšiť a presadiť. A ak si niekto myslí, že na Slovensku to začína byť zaujímavé, nech sa ide pozrieť napríklad do Amsterdamu, kde sú o niekoľko rokov popredu.
Veľmi sa nám tiež páči, že si väčšina ľudí začína uvedomovať potrebu udržateľnosti, no pritom si stále dokážu zachovať vlastnú individualitu. Obliekajú sa s dôrazom na ekológiu, no stále si zachovávajú svoj vlastný štýl.
V každom prípade platí, že módny priemysel sa mení rok čo rok, nabudúce vám možno povieme niečo iné (smiech). A mení sa napríklad aj vďaka influencerom, ktorí dnes na módu majú obrovský vplyv.
Čoraz viac mladých ľudí zakladá vlastné značky oblečenia, medzi nimi aj veľa influencerov. Ako to hodnotíte, majú šancu na úspech?
Asi nie, je to skôr krátkodobé podnikanie. My sme si touto cestou prešli a tomuto treba venovať tak veľa času a energie, že by ste neverili. Potrebujete riešiť kamennú prevádzku, dodávateľov, zamestnancov, distribúciu, veľkoobchod a ešte k tomu veľký a kvalitný e-shop, ktorý treba neustále aktualizovať. Potom marketing, trendy, komunikáciu či predaj.
Mladí ľudia potrebujú do svojich značiek investovať násobne viac času, aby uspeli, inak nemajú šancu vybudovať väčšiu firmu či nebodaj módnu korporáciu.
V móde navyše veľmi záleží na kamenných prevádzkach – a ani do toho Auparku nepustia každého. Aj vy musíte byť áčková značka, ktorá je úspešná a rozpoznateľná.
Mať dnes pekný Instagram a e-shop nestačí, ľudia si síce na internete popozerajú jednotlivé kúsky a kolekcie, ale mnoho z nich si ich stále chodí vyskúšať do prevádzky. Ak ju nemám, tak prichádzam o kriticky veľkú časť zákazníkov.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Prémiové značky ako Superdry už v portfóliu máte, kde sa vidíte o 5 rokov?
Máme plán, ako o 5 rokov budeme lídrami v prémiovom retaile na Slovensku. Chýbajú nám k tomu ešte nejaké slovenské mestá, na ktorých aktuálne pracujeme. Radi by sme pridali aj ďalšie značky, vďaka čomu budeme vedieť efektívnejšie škálovať.