Ľudí vytočilo, ako sa Instagram opičil po TikToku. Firma priznala prešľap
- Instagram stiahol kontroverzný update po vlne kritiky
- Budúcnosťou sociálnych sietí však ostáva video
- Pozadie zmien priblížil aj odborník na soc. siete
- Instagram stiahol kontroverzný update po vlne kritiky
- Budúcnosťou sociálnych sietí však ostáva video
- Pozadie zmien priblížil aj odborník na soc. siete
Ak nežiješ pod kameňom, pravdepodobne si minimálne počul o experimentálnych zmenách, ktoré zavádza Instagram v tele svojej aplikácie. Možno si túto novú verziu dokonca držal v rukách.
Ak áno, možno si súčasťou väčšiny, ktorej sa tento update príliš nepozdáva. Nový Instagram predsa len až príliš nápadne pripomínal svojho rivala, TikTok, a pre používateľov bolo toto drastické prestavanie aplikácie dosť veľkou a tak trochu nepríjemnou zmenou.
Keď značka a verejnosť bojujú
Vo štvrtok odporcov nového updatu zastihla dobrá správa. Instagram niektoré zo zmien sťahuje, po obrovskom nápore zo strany používateľov, informovalo CNN. Tomuto rozhodnutiu predchádzalo niekoľko udalostí.
Všetko sa to začalo petíciou, ktorú si možno zahliadol aj niekde medzi svojimi príbehmi. Na stránke change.org vyzbierala takmer 300 000 podpisov a príspevok, ktorý ju na Instagrame propagoval mal na konte okolo 2 miliónov likov.
K jej šíreniu prispeli aj tisícky zdieľaní. Za petíciu sa postavili desiatky influencerov a vo svojom príbehu ju spomenuli aj Kylie Jenner, spoločne s Kim Kardashian, ktoré vlastnia jedny z najsledovanejších profilov vôbec. Obidve z nich sa pýšia počtami followerov, ktoré bez mála dosahujú 350 miliónov.
Avšak, aj napriek obrovskému nátlaku od instagramovej verejnosti, sa zdalo, že spoločnosť sa jednoducho nehne a kontroverzným updatom si je stopercentne istá.
Nevyhnutná zmena
To tvrdil aj výkonný riaditeľ Instagramu, Adam Mosseri. „Ak na svojom zariadení práve vidíte novú verziu aplikácie, alebo ste o nej počuli, vedzte, že ide iba o test,“ začal svoj monológ v príspevku, ktorým sa snažil obhájiť neobľúbené zmeny.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Tento test sa týkal len obmedzeného množstva ľudí a bol spustený s cieľom, aby Instagram mohol zozbierať dáta, spätnú väzbu a tým pádom dotiahnuť finálnu verziu „k dokonalosti“. Aspoň v rámci možností. „Táto verzia zatiaľ nie je dobrá,“ priznáva ďalej.
„Počujem veľa sťažností ohľadom fotografií, a ohľadom toho, ako sa postupne presúvame z obrázkov na video,“ adresuje v príspevku výkonný riaditeľ najväčšiu sťažnosť zo strany používateľov. Tvrdí však, že na obrázky rozhodne nemajú v úmysle zabudnúť, keďže stále ide o veľkú časť platformy a súčasť „tradície“ Instagramu.
Týmto tvrdením však Mosseri trochu protirečil reálnemu stavu aplikácie. Mnoho používateľov, medzi ktorých s veľkou pravdepodobnosťou patríš aj ty, sa totižto sťažovalo na domovskú stránku Instagramu, na ktorej sa po novom vo veľkom zobrazovali videá z účtov, ktoré daný používateľ ani nesledoval. Práve z tohto faktoru pochádza prirovnanie k svetoznámemu gigantovi s názvom TikTok.
Tieto videá, alebo v slovníku Instagramu nazývané aj „reels“, naopak pochádzali z účtov, ktoré všemocný algoritmus aplikácie vyhodnotil ako vhodné pre daný účet. „Myslíme si, že je to dobrý spôsob ako našim používateľom pomôcť objaviť zaujímavé účty, o ktorých by inak ani nevedeli, že existujú,“ obhajoval sa vo videu Mosseri.
Aby sme však zostali voči obľúbenej aplikácii féroví, musíme dodať, že používatelia mali k dispozícii v nastaveniach možnosť, ktorou sa dali spomínané odporúčania kompletne stlmiť. Odporúčané príspevky sa taktiež priamo na domovskej obrazovke dali označiť za nezaujímavé, čo by algoritmus naučilo ďalej nezobrazovať ďalšie obdobné príspevky.
Každopádne, aj napriek všeobecnej nespokojnosti s novým updatom, Instagram nekonal len tak z rozmaru. Video formát je totiž naprieč všetkými sociálnymi sieťami stále viac a viac populárny, čo spomína vo svojej reakcii aj Mosseri.
„Ani keby sme nespravili absolútne žiadne zmeny, stále by ste na Instagrame videli čoraz viac videí,“ tvrdí riaditeľ, odvolávajúci sa na dáta spoločnosti. „Svet sa vyvíja a my sa musíme vyvíjať s ním,“ zakončuje svoju obhajobu Mosseri.
Naspäť k plánovaniu
Avšak, len zopár dní po zverejnení videa, v ktorom bola značne implikovaná istota v zmeny zo strany Instagramu, online svet prekvapila správa, podľa ktorej aplikácia ruší zmeny zavedené v najnovšom update.
„Na základe našich zistení a odozvy komunity, pozastavujeme náš test, aby sme mohli preskúmať iné možnosti,“ cituje hovorkyňu spoločnosti Meta portál CNN. „Taktiež dočasne znižujeme množstvo odporúčaných príspevkov, aby sme našim používateľom dopriali čo najlepší zážitok.“
Kým táto správa zrejme potešila všetkých, ktorí proti kontroverzným zmenám bojovali, samotný tón správy naznačuje, že Instagram so zmenami kompletne nekončí a pravdepodobne ich v budúcnosti ešte znova v nejakej inej forme uvidíme.
Táto teória by dávala zmysel aj v kontexte vyjadrenia už spomínaného Adama Mosseriho, ktorý tvrdí, že „spoločnosť potrebuje spraviť veľký krok späť a nechať si čas na premyslenie,“ no zároveň musí v budúcnosti prísť s „nejakým novým nápadom, či inou verziou pôvodného nápadu“.
Zároveň sa nedajú ignorovať tvrdenia z predošlého videa. Svet sa skutočne mení a aspoň čiastočné preorientovanie sa na video formát bude skôr či neskôr pre Instagram potrebným krokom. To si myslí aj Tony Dúbravec, slovenský podcaster a social media konzultant s bohatými skúsenosťami v tejto oblasti.
Kontroverzné, no zmysluplné
„Z pohľadu používateľov sú tieto kritické reakcie pochopiteľné,“ uznáva Dúbravec. „Druhá strana mince je však tá, že Instagram je jedna z najväčších sociálnych sietí na svete a jednoducho si nemôže dovoliť ignorovať to, že ľudia tzv. „tiktok obsah“ konzumujú v masívnom merítku a trávia pri ňom oveľa viac času,“ pokračuje.
Ďalej vysvetľuje: „Všetok čas v aplikácii získaný navyše je v tejto „attention economy“ obrovskou hodnotou. Takže áno, Instagram by mohol zostať foto aplikáciou a tým sa odlíšiť. Ale celkovo by mu to uškodilo. Tak to vo svete trhových lídrov fungovať nemôže. Lídri nemôžu ignorovať trendy a ten trend je v tomto prípade jednoznačný – krátke videá.“
Kým majú bežní používatelia možno pocit, že video obsah je im zo strany Instagramu nepríjemne vnucovaný a pretláčaný, podľa Tonyho to tak v skutočnosti nie je. „Nemyslím si, že je to pretláčanie. Raketový úspech TikToku, ale aj dáta Instagramu a iných platforiem hovoria jasne. Video obsah v ľahko konzumovateľnej podobe aktuálne kraľuje z pohľadu času, ktorý pri ňom trávime. A čas strávený v aplikácií je priamo úmerný ziskom, ktoré dokáže platforma vygenerovať,“ tvrdí.
Je síce pravdou, že fotografie a obrázky v súčasnosti ostávajú oproti videám v pozadí, čo má mnoho používateľov, ktorí sa snažia na Instagrame propagovať svoj obsah, takpovediac, v zuboch. Pridávanie takzvaných „reels“ nie je pre používateľov nijakým spôsobom povinné, avšak, aplikácia ich v súčasnosti preferuje, čo nezmenilo ani pozastavenie spomínaného updatu.
Podľa Dúbravca však ide pre tvorcov na Instagrame o zaujímavú príležitosť, ako aj z praktického, tak aj z kreatívneho hľadiska. „Podľa mňa je to zaujímavý signál k tomu, aby skúsili niečo nové. Okrem toho, influenceri aj značky si veľmi zakladajú na tom, aké čísla dosahujú, aké majú dosahy a interakcie. A práve Reels, ktoré dnes evidentne algoritmus preferuje, môžu byť pre nich cestou k rastu,“ objasňuje.
Rozhodnú čísla
Pre bežného používateľa zmeny boli, a zrejme aj v budúcnosti budú, trochu väčším sústom, no Dúbravec upozorňuje, že „fotky, carousely a stories z Instagramu nezmiznú“. „Aktuálne sú Reels algoritmom preferované, to je prirodzené, ide o nový formát, ktorý má potenciál udržať používateľov v aplikácií,“ dodáva.
Osobitnou kategóriou sú však účty, ktoré Instagram sčasti živí, alebo pre aspoň predstavuje možnosť zviditeľnenia sa a propagácie. Práve pre nich ponúka Tony zopár cenných rád.
„Osobne by som odporúčal sústrediť sa na svoju cestu, na svoj obsah, hľadať rôzne spôsoby, ako komunikovať so zákazníkmi, alebo oslovovať nových,“ radí konzultant. Týmito spôsobmi môžu byť napríklad podcasty, newslettery, blogy, iné sociálne siete, spolupráce, či OOH.
„Ale najmä, a to hovorím už veľmi dlho, začať s Instagramom pracovať ako s reklamnou platformou a nie nástrojom, na ktorom si vybudujete biznis bez investície do reklamy,“ apeluje. „Keď ste na platforme, kde bojujete o pozornosť s obrovským množstvom iného obsahu, jednoducho si musíte zaplatiť, aby ste práve vy boli na očiach publika.“
Príbeh kontroverzných zmien sa nateraz končí, no je dosť možné, že v nasledujúcom období príde aj jeho pokračovanie. Petícia pre tentokrát splnila svoj účel, čo Dúbravec pripisuje komunikačným zručnostiam spoločnosti.
„Instagram sa oveľa zlepšil v komunikácii navonok a aj ich CEO, Adam Mosseri, prehlásil, že vnímajú všetky znejúce hlasy a berú ich v úvahu pri rozhodovaní o zmenách,“ objasnil. Svoje vyjadrenie však zakončuje azda pre túto tému najdôležitejšou myšlienkou. „Na konci určite rozhodnú dáta.“
Zdroje: CNN, Instagram, Change.org