Slovensko je pozadu: Zabúda na mladé talenty, tie míňajú desaťtisíce eur ročne. Športovec musí byť influencer

  • Začínajúci športovci to nemajú jednoduché. Bez podpory sa z mladého človeka stane úspešný športovec len veľmi ťažko
  • Musí im prispievať rodina alebo sponzori. Sponzori mnohokrát spolupracujú len so známymi tvárami
  • Koľko mladá jazdkyňa na BMX a Pump Track minie na preteky či tréningy počas sezóny?
Kristína Nováková
Kristína Nováková
  • Začínajúci športovci to nemajú jednoduché. Bez podpory sa z mladého človeka stane úspešný športovec len veľmi ťažko
  • Musí im prispievať rodina alebo sponzori. Sponzori mnohokrát spolupracujú len so známymi tvárami
  • Koľko mladá jazdkyňa na BMX a Pump Track minie na preteky či tréningy počas sezóny?

Pohľad do života začínajúcich športovcov na Slovensku nie je ideálny. Mladí športovci popri štúdiu a tréningoch nestíhajú pracovať, keďže mnohí študujú. Sponzori sú väčšinou rodičia, ale pomocnú ruku mladým talentom podávajú aj slovenské firmy.

S pribúdajúcimi úspechmi sa náklady navyšujú. Športovec musí byť stále aktívny, počas sezóny a po jej skončení nasleduje regenerácia a príprava na ďalšiu sezónu.

Kristína Nováková sa aktívne venuje cyklistike, v disciplíne a BMX racing, sezóna ju stojí niekoľko tisíc eur, plus výdavky súvisiace so zimnou prípravou. Suma za celý rok sa tak vyšplhá aj na desaťtisíc eur.

Paradox: „Mnohí sponzori však podporujú len známe tváre, ide im ide o vizibilitu.“ Začínajúci športovci tak majú väčšinou problém dostať sa k sponzorským peniazom, tie sú totiž marketingovou investíciou, ktorá sa pri menších menách nevypláca.

„Sú však aj firmy, ktoré iným môžu ísť príkladom, pretože podporujú mladé talenty“ tvrdí Kristína Nováková.

IM5_5276
zdroj: Kristína Nováková - Kristina Nováková začala jazdiť BMX aj Pump Track pred 3 rokmi. Patrí medzi 5 Sloveniek, ktoré sa tomuto športu venujú aj súťažne.

Žien v tomto športe je málo

Kristína je jedna z niekoľkých Sloveniek, ktoré sa venujú jazdeniu na BMX a bikros aj súťažne. „Mnohí Slováci sú z toho prekvapení. Pýtajú sa ma, kde som na to nabrala odvahu,“ dopĺňa Kristína.

Prekvapenosť Slovákov vzniká z jednoduchého dôvodu – akákoľvek cyklistika okrem cestnej je na Slovensku málo rozvinutá a propagovaná. Bikeparkami, Pump Trackmi, či bikrosovými traťami sa môže pochváliť len málo lokalít. Slováci tak do kontaktu s týmito športmi takmer vôbec neprichádzajú.

„S pribúdajúcimi výsledkami sa športovec musí zlepšovať a pracovať na sebe, aby uspel v medzinárodnej konkurencii. Podmienky na Slovensku nie sú úplne ideálne na prípravu počas celého roka,“ skonštatovala mladá Slovenka.

„Outdoorové športy, kam patria bikros či Pump Track, nie je možné v našich podmienkach realizovať celoročne. Zatiaľ nemáme na Slovensku vybudované trate vyhovujúce medzinárodným štandardom, na ktorých sa konajú medzinárodné preteky,“ dodáva a verí, že situácia sa postupne zlepší aj na Slovensku.

Väčšina slovenských bikeparkov, Pump Trackov je vybudovaná nadšencami a občianskymi združeniami – dobrým príkladom je napríklad Pump Tracku Petržalka OZ Pedal, kde sama trénuje. Tento rok sa tam dokonca konali Majstrovská SR V Pump Tracku, kde sa mladá jazdkyňa umiestnila na 2.mieste.

Konkurencia v zahraničí je veľká, na Slovensku je žien v tomto športe málo

V roku 2021 sa Kristína Nováková zúčastnila kvalifikácie Red Bull UCI Pump Track World Championship v Taliansku, kde sa kvalifikovala zo štvrtého miesta.

Následne sa zúčastnila ďalšej kvalifikácie v Rakúsku, kde postúpila z tretieho miesta na Majstrovstvá sveta v Lisabone. Tu sa jej podarilo obsadiť 24. miesto vo svetovej konkurencii v ženskej kategórii.

„V zahraničí je dosť veľká konkurencia, na Slovensku je nás približne 5 žien, ktoré sa tomuto športu venujú súťažne. Napriek tomu je to náročné, lebo mnohé z nich jazdia omnoho dlhšie ako ja. Rivalky však nie sme, no každá chce byť najlepšia,“ objasňuje Kristína s tým, že muži sa v tomto športe presadzujú ešte ťažšie, nakoľko tento šport uprednostňujú viac muži ako ženy aj u nás na Slovensku.

Plánom mladej športovkyne je v budúcnosti viac jazdiť s medzinárodnou konkurenciou a zúčastňovať sa na pretekoch v zahraničí. Málokto vie, že bikros je už aj olympijskou disciplínou, takže Kristína toho môže ešte veľa dosiahnuť.

Po kvalifikácii v Taliansku sa dokonca stala členkou reprezentácie SR a začal ju podporovať Slovenský zväz cyklistiky. Podpora sa týka najmä účasti na zahraničných pretekoch, za čo je Kristína veľmi vďačná.

IMG_7525
zdroj: Kristína Nováková - Začínajúci športovci to na Slovensku nemajú jednoduché. Musí ich podporovať rodina a veľkým benefitom sú pre nich sponzori.

Zahraničné tréningy či preteky nie sú lacná záležitosť

Začínajúca jazdkyňa na začiatku investovala približne 1 500 eur na bicykel, chrániče, prilbu a športové oblečenie – dres, nohavice, rukavice a obuv. To sú iba vstupné náklady. Počas sezóny vzniknú iné náklady, napríklad na servis bicykla, výmena rôznych komponentov z dôvodu opotrebovania či doplnenie výstroje.

Ako ďalej mladá Slovenka uvádza, na cestovanie spojené s tréningami a pretekmi po Slovensku minie nemalú čiastku. Kristína taktiež musí niekoľkokrát do roka cestovať do zahraničia nielen v rámci zimnej prípravy pred sezónou, ale aj počas sezóny, kedy jazdí na preteky napríklad do Talianska, Španielska, Rakúska, českej republiky či Poľska, čo ju stojí podstatne viac ako na Slovensku.

Kristína počas roka cestuje v rámci zimnej prípravy pred sezónou a počas sezóny na preteky do Talianska, Španielska, Rakúska či Poľska. Samozrejme nie je to lacná záležitosť. Ubytovanie, doprava, strava ju stoja okolo 1000 eur, záleží od krajiny a či cestuje letecky alebo autom.

„Len za víkend, keď cestujem na tréning či preteky do iného mesta na Slovensku, miniem 300 eur. Ak však cestujem do zahraničia, cena sa vyšplhá aj na viac ako 2 000 eur, keďže vždy so mnou cestujú aj moji rodičia,“ konštatuje mladá športovkyňa.

Ide sponzorom len o vizibilitu?

Mladé vychádzajúce talenty zachraňujú zväčša rodičia. Väčšina sponzorov mnohokrát sponzoruje len už známe mená a prakticky využíva ich vizibilitu – nejde teda o podporu, ale o štandardnú reklamnú spoluprácu.

Existujú však firmy, ktoré idú príkladom a podporujú vychádzajúcich a nádejných začínajúcich športovcov.  

Kristína jazdí súťažne Pump Track a BMX tento rok s podporou spoločnosti AJ Produkty. Vďaka tomu si mohla nastaviť intenzívnejší tréningový proces doma i v zahraničí a zúčastniť sa viacerých medzinárodných súťaží, čo sa odrazilo aj na jej lepších výsledkoch. Bez tejto podpory by musela kalkulovať a určite by mnohé dôležité činnosti z procesu vypadli.

„Som veľmi rada, že som zaujala spoločnosť AJ Produkty a dali mi príležitosť napredovať,“ teší sa z nevšednej spolupráce Kristína.

Ako sme zistili, spoločnosť AJ Produkty verí v Kristínin talent. Získala si ich svojou húževnatosťou a profesionálnym prístupom k športu, vďaka čomu chce AJ stáť po jej boku a podporovať ju v jej snoch.

IM5_5847
zdroj: Kristína Nováková - Ak má športovec svoju komunitu na Instagrame, je to preňho jednoduchšie v komunikácii so sponzormi, tvrdí mladá Slovenka.

Ako Kristína uvádza, ak má športovec dostatočnú podporu od sponzorov, môže sa zúčastňovať na viacerých medzinárodných pretekoch, získať tak skúsenosti v medzinárodnej konkurencii a zostať aktívny počas celej sezóny. V opačnom prípade musí kalkulovať, na úkor svojich schopností a potrieb.

„Bez podpory sponzorov, ku ktorým pribudla tento rok aj spoločnosť AJ Produkty, by som sa nemohla do takej miery zúčastňovať všetkých doterajších sústredení a pretekov, najmä v zahraničí,“ dodala s tým, že pri tréningovom procese jej pomáha aj športový klub CK Twister, ktorého je členkou od začiatku jazdenia.

Sociálne siete ako prostriedok na získanie podpory 

Podľa mladej športovkyne, pokiaľ má športovec na to podmienky, dosahuje výsledky postupne. Nejde to zo dňa na deň, úspech sa odvíja od prípravy, tréningu a následnej regenerácie – tú zatiaľ Kristína zanedbáva najviac.

„Zároveň je príprava časovo náročná pre celú rodinu. Voľný čas treba využiť čo najefektívnejšie a zosúladiť so školou, zamestnaním rodičov a inými povinnosťami,“ doplnila.

Celkovo je ťažké uživiť sa na Slovensku ako športovec, bez  sponzorov to  a tých si niektorí dokážu  získať aj vďaka aktivite na sociálnych sieťach, prípadne influencerstvu.

„Dostať sa do povedomia aj cez sociálne siete je dôležité. Aj ja sama sa o to začínam zaujímať. Ak má športovec svoju komunitu na Instagrame, je to preňho jednoduchšie v komunikácii so sponzormi. Je škoda, že firmy nepodporia začínajúcich, zatiaľ neznámych športovcov ako napríklad AJ Produkty. Práve začínajúci športovci potrebujú podporu najviac, aby mohli rozvíjať svoj talent,“ vysvetľuje mladá športovkyňa.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Kristína Nováková (@novakova_k_)

Tieto športy majú Slováci v obľube

Na Slovensku sú najsledovanejšími športmi ľadový hokej, futbal a lyžovanie. Šport, ktorý je sledovaný s najväčšou intenzitou, je však futbal.

Slováci sa najčastejšie venujú cyklistike, ktorú vykonávajú takmer identicky muži aj ženy, vyplýva to z výsledkov prieskumu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.

Z výsledkov prieskumu vyplýva, že pri výbere najpreferovanejšieho športu dominujú oproti ostatným športom predovšetkým ľadový hokej a futbal. Celkovo športy sledujú viac muži ako ženy.

Obyvatelia Slovenska sa najčastejšie venujú cyklistike, nasledujú futbal, plavecké športy a lyžovanie. Ľudia sa cyklistike zároveň venujú s najväčšou frekvenciou spomedzi desiatich najobľúbenejších športov.

Najnovšie videá

Trendové videá