Slováci za obleky platia tisíce: Takto rozoznáš lacný oblek, farebné kontrasty sú absolútny gýč (ROZHOVOR)
- Slováci si dnes nemajú problém obliecť aj farebný oblek. Sú otvorenejší aj uvoľnenejší
- Za oblek bez problémov zaplatia aj prémiové ceny. Podstatná je pre nich hlavne kvalita a dizajn
- V skrini im nestačí len jeden čierny či tmavomodrý. Koľko oblekov by mal mať úspešný podnikateľ?
- Slováci si dnes nemajú problém obliecť aj farebný oblek. Sú otvorenejší aj uvoľnenejší
- Za oblek bez problémov zaplatia aj prémiové ceny. Podstatná je pre nich hlavne kvalita a dizajn
- V skrini im nestačí len jeden čierny či tmavomodrý. Koľko oblekov by mal mať úspešný podnikateľ?
Na slovenskej scéne nenašiel oblek podľa svojich predstáv, tak si našiel vlastného dodávateľa. Dávid Paučin o podnikaní sníval dlhé roky, pri kúpe obleku na štátnice svoj sen pretavil do reality. Mladý podnikateľ dnes oblieka influencerov, manažérov aj politikov.
Dávid objavil dieru na trhu medzi prvými a prerazil oblekom v slim strihu. „Slováci pri kúpe oblekov už nie sú stará škola. Nemajú problém si obliecť aj farebný oblek a zaplatiť zaň aj prémiové ceny,“ vysvetľuje Dávid Paučin, CEO spoločnosti Justin Paukin, ktorá má svoju predajňu v Žiline aj v Bratislave.
Podľa Dávida Paučina pri lacnom obleku ľuďom udrú do očí farebné kontrasty. Gýč je aj, ak je na čiernom obleku červené štepovanie či rôzne ozdoby. Dnes sa nosí minimalizmus.
Mladý Slovák vedie viac než 10-členný tím ľudí a so svojou firmou plánuje preraziť aj za hranice Slovenska. Aké obleky sú dnes v móde a čo by si na obleku nemal nikdy mať?
- Rozhoduje pri kúpe oblekov u Slovákov cena či kvalita?
- Sú Slováci ochotní zaplatiť za oblek aj tisíc eur?
- Pri oblekoch už nie sme stará škola, tvrdí Dávid. Aké strihy oblekov sú dnes v móde?
- Je možné lacný oblek rozoznať už z diaľky? Na toto pri oblekoch zabudni.
Sú Slováci v kúpe oblekov stará škola? Postačí im jeden čierny zo supermarketu, či siahajú aj po iných farbách a strihoch?
Stále sa na Slovensku nájdu konzervatívni ľudia, ktorým stačí jeden čierny či tmavomodrý oblek. Značka Justin Paukin sa však prezentuje odvážnejšie. Medzi poslednou tisíckou predaných oblekov nebol ani jeden klasický, regular. Aj preto u nás čoraz viac ľudí hľadá pestrejšie a zaujímavejšie kúsky, ukazujú to aj samotné predaje.
Slováci si dnes nemajú problém kúpiť zelený či červený oblek. Sú otvorenejší a uvoľnenejší. V Česku sú naopak ľudia v tomto smere oveľa konzervatívnejší.
Je možné lacný oblek rozoznať už z diaľky?
Laik to nemá jednoduché odhadnúť, či ide o drahý alebo lacný oblek. Na prvý pohľad však ľuďom udrú do očí neforemnosť obleku či farebné kontrasty. Sú tam nejaké vlnky, ťahanice a na postave nesedí pekne. Gýč je aj, ak je na čiernom obleku červené štepovanie či rôzne ozdoby. Dnes sa nosí minimalizmus.
Ako teda rozoznať kvalitný oblek a čo na ňom nesmie chýbať?
V porovnaní s lacnými oblekmi je tam viacero aspektov. Sú to hlavne strih, kvalita a prevedenie šitia. Lacné obleky sa predávajú vo fashion reťazcoch, kde ich je možné kúpiť iba v základných veľkostiach – S, M, L, XL. Ak má však človek len trochu asymetrickú postavu, takýto oblek mu nesadne.
Pri lacných oblekoch sa tiež často stáva, že švy nie sú rovnomerne spracované. Môžu prasknúť či povoliť sa. Najdôležitejšia je predná časť saka, ktorá sa vystužuje rôznymi technikami. Pri lacných oblekoch sa používajú najlacnejšie lepidlá a výstuže, ktoré vôbec nefungujú.
Koľko oblekov by mal mať moderný Slovák? Napríklad podnikateľ.
Prednedávnom som videl video na TikToku, kde sa poukazovala na to, že podnikateľ by mal mať 5 oblekov, a to v tmavomodrej, čiernej, sivej, béžovej a hnedej farbe. Plne s tým súhlasím. Ide o farby, ktoré sú kombinovateľné a univerzálne.
Samozrejme, kúpa obleku závisí aj od toho, či ide o high level formát alebo voľnočasové stretnutie. Druhá vec je samotný zákazník – jeho vek, ako navonok pôsobí, či to je introvert alebo extrovert, aké ma vlasy, fúzy a podobne.
Oblekom na štátnice odštartoval vlastný biznis
Dávid Paučin vyštudoval odbor ekonomika a manažment podniku. Počas vysokej školy hľadal možnosti, ako by rozbehol vlastný biznis.
„Už ako malý chlapec som vedel, že jedného dňa chcem podnikať. Sen som pretavil do reality ako 23-ročný, keď som hľadal oblek na štátnice. Nič moderné a štýlové som nenašiel. Narazil som na zahraničného dodávateľa a objednal som na skúšku hneď niekoľko oblekov,“ opisuje mladý podnikateľ.
Dávid začínal so zahraničnými dodávateľmi. Po čase si však uvedomil, že ázijské krajiny nie sú také kvalitné, ako očakával. Po dvoch rokoch sa dostal k slovenskému výrobcovi, s ktorým spolupracuje dodnes. Vyvinula sa z toho prémiová značka Justin Paukin.
„Pri výrobe kladieme dôraz na pragmatizmus, komfort a silu osobnosti. Oblek pre nás nie je len kus oblečenia. Je to prezentácia osobnosti,“ tvrdí Paučin.
Po akých oblekoch by mali muži siahnuť, ak idú na obchodné stretnutie?
Do biznisu sa prehnane farebné obleky neodporúčajú, môžu narušiť dôveryhodnosť obchodného rokovania. Vyslovene sa odporúča tmavomodrá, ktorou človek nič nepokazí. Mladý človek to môže spestriť výraznejšou košeľou, kravatou alebo vreckovkou.
Pri príležitostiach, ako sú svadby, oslavy či firemné akcie, si chlap môže dovoliť pestrejšie aj svetlejšie farby. Čím je však človek starší, tak sa odporúčajú tmavšie a konzervatívnejšie farby.
Výnimka však potvrdzuje pravidlo. Veľakrát k nám príde starší pán s tým, že chce farebný oblek.
Čo sú základné prvky, na ktoré musí chlap dbať, aby s oblekom ladili?
Človek by to nemal prehnať so vzormi ani farbami v oblasti hrudníka. Viac ako tri výrazné prvky sú už cez hranu, jeden výrazný prvok úplne stačí. Napríklad, ak má človek kožené doplnky – topánky, opasok, hodinky či tašku, mal by ich ladiť v jednom odtieni. Manžety by zas mali ladiť s prackou.
S akými nevšednými požiadavkami za vami návštevníci prichádzajú?
Párkrát sa nám stalo, že prišli ženy, ktoré chceli pánsky oblek. Potom máme klientov, ktorí sú milovníci farieb a chcú mať všetko farebné, a to môže byť trošku nebezpečné. Vždy si však dajú poradiť, aby to neprehnali.
Čierny či tmavomodrý oblek sú dnes už evergreen. Aké sú trendy dnešnej doby?
Trendy sú vo farbách. Populárne sú dnes zemité farby. O béžovú je najväčší dopyt, obleky v tejto farbe sme dokonca nestíhali ani vyrábať a došívať. Obľúbená je aj hnedá, bordová, smaragdovozelená či olivová. Odvážnejší muži siahajú po pastelových farbách – svetlozelená, ružová či červená.
Rozdiely sú dnes aj v prevedení. Dnešným trendom sú voľnočasové prevedenia oblekov – tenšia plecná vložka alebo žiadna, nakladané vrecká a rôzne materiály, ktoré sú strečové a elastické, aby boli pre človeka čo najpohodlnejšie.
Ktoré druhy oblekov Slováci obľubujú najviac?
Stále je to klasika – dvojdielny oblek. Mnohí však siahnu aj po trojdielnom či smokingu. Fraky sú už dnes pasé a dvojradové sa nosia relatívne málo. Trendom do budúcna, ktorý ide čoraz viac do popredia sú oversize obleky. Je to populárne najmä u žien.
Aj my v Justin Paukin sa pripravujeme na novú éru oblekov. Vyvíjame strihy a sledujeme aktuálne trendy. Vyvinúť nový strih predstavuje dlhodobý proces, trvá to niekedy aj rok. Budúcoročnú kolekciu na február a marec 2023 sme vyvíjali takmer 8 mesiacov, aktuálne to uzatvárame. Obleky Justin Paukin →
Sú Slováci ochotní investovať do lokálnych výrobcov?
Slováci sú patrioti. Veľakrát sa rozhodnú pre našu značku preto, že obleky šijeme priamo na Slovensku. Ľudia na Slovensku si omnoho viac vážia lokálne značky, ako napríklad v Česku či v západnej Európe. Považujú ich za kvalitnejšie a okrem toho radi podporia lokálnu ekonomiku.
Slovensko má tiež dlhodobú históriu v šití oblekov, dlhé roky tu šili talianske aj francúzske značky. Postupne sa však presunuli na východ za lacnejšou pracovnou silou. Šikovné krajčírky tu však ostali.
Koľko sme ochotní zaplatiť za oblek?
V pracovnom svete je kúpa oblekov na ústupe. Chlap si dnes dá radšej nohavice, košeľu a voľnočasové sako. Smart casual sa dnes dostáva čoraz viac do popredia. Naopak, pri príležitostiach, akými sú napríklad svadby, evidujeme obrovský nárast po svadobných oblekoch aj vo vyšších cenových kategóriách.
Ceny oblekov sú na Slovensku rozdelené do troch kategórií. Prvá je low cost, kde sa nachádzajú obleky za 100 eur. Ide o obleky z fast fashion reťazcov. Do druhej kategórie, nazývanej ako prémiová konfekcia, patria obleky, pri ktorých sa cena pohybuje od 300 do 600 eur. V tejto kategórií sú aj prémiové obleky zo 100% vlny, ktoré sa v zahraničí predávajú aj za tisíc eur až 2-tisíc eur.
Poslednou kategóriou je vyššia trieda, a to obleky na mieru. Zákazník si vyberie látku, strih aj farbu. Cena sa pohybuje od 700 až 800 eur a viac.
Predaj v Justin Paukin tvorí 10 % šitie na mieru a 90 % prémiové konfekcie.
Rozhoduje pri kúpe obleku pri Slovákoch cena či kvalita?
Primárnym aspektom je cena – človek sa zatriedi do jednej z vyššie spomínaných kategórií. Potom je preňho podstatná hlavne kvalita a dizajn.
Kto si najviac kupuje obleky?
65 % zákazníkov tvoria ľudia, ktorí nakupujú obleky na rôzne príležitosti. Stálu klientelu však tvoria biznismeni, manažéri, právnici a finančníci, ktorí sa k nám vracajú už niekoľko rokov.
Je predaj mimo obchodných centier výhodou?
V Justin Paukin si potrpia aj na odlišný koncept predaja a do nákupných centier sa nehrnú
„Tým, že máme predajne mimo nákupných centier a fungujeme stále na objednávku, dokážeme ušetriť veľké množstvo režijných nákladov. To sa vie výrazne prejaviť aj v konečnej cene. To znamená, že oblek môže mať rovnakú kvalitu, rovnakého výrobcu ako konkurenčná značka, čo je v obchodnom centre, ale tým, že je ten biznis model inak nastavený, vieme dodať o niekoľko desiatok percent nižšiu cenu,“ vysvetľuje Paučin.
Ich víziou je pozmeniť spôsob nakupovania pánskych oblekov. Podľa Dávida je tradičný biznis model málo efektívny. Aj preto vo firme kladú dôraz práve na efektivitu, férovosť aj na maximálne proklientský prístup. Zistiť viac informácii o Justin Paukin →
„Výsledkom je osobný prístup, úpravy na mieru, vždy aktuálna ponuka dostupná online,“ dodáva.
Je zložité vybudovať si na Slovensku silnú módnu značku?
Určite áno. Dnes je to omnoho zložitejšie, ako keď som začínal. V čase, keď som prichádzal na trh s Justin Paukin, vypĺňal som dieru na trhu. Slim fit obleky ešte len začínali.
Okrem toho marketingové nástroje, ako sociálne siete, v tom čase boli 20-násobne lacnejšie ako teraz. Za málo peňazí sa človek vedel odprezentovať veľkému publiku.
Dnes je to zložité aj kvôli tomu, že je trh voľnejší a je jednoduchšie prísť k zahraničnej značke aj na Slovensku. Je tu veľká konkurencia a trh je čoraz silnejší, aj keď je relatívne malý.
Kde vidíte značku Justin Paukin o 5 rokov? Aké sú vaše ciele? Dočkáme sa prípadne aj nejakej kolaborácie?
O 5 rokov by sme chceli patriť medzi špičku na Slovensku, myslím si, že od toho vôbec nie sme ďaleko. Samozrejme, hľadáme aj rôzne cesty na expanziu.
Napriek tomu, že sú Slováci ochotní za svojím vysneným oblekom cestovať kdekoľvek, nerobil som to preto, aby som mal len 2 predajne.
Zatiaľ pôsobíme v Žiline a v Bratislave, otvárajú sa nám možnosti presunúť sa aj na stredné či východné Slovensko. Tiež by sme do budúcna radi prerazili v Českej republike, v Prahe.
Tiež je v našich najbližších cieľoch spustenie e-shopu aj v iných krajinách. Nápady máme aj na viaceré kolaborácie, keďže to považujeme za kreatívne a efektívne.