Bratislavčanov rozdeľujú kolobežky: Pravidlá sú jednoznačné, tvrdí Bolt, realita ale vyzerá inak

  • Vodiči kolobežiek by mali využívať na parkovanie predurčené parkovacie zóny alebo dostupné stojany na bicykle
  • Je dobré kolobežku podoprieť pomocou stojančeka
muž ide na elektrokolobezke
TASR/Dano Veselský
  • Vodiči kolobežiek by mali využívať na parkovanie predurčené parkovacie zóny alebo dostupné stojany na bicykle
  • Je dobré kolobežku podoprieť pomocou stojančeka

Fenomén Bolt kolobežiek je stále viac obľúbeným novým dopravným prostriedkom nielen v hlavnom meste Slovenska. Mnohí však s nimi nezaobchádzajú príliš „zdvorilo“, a tak sa často stane, že sú kolobežky voľne hodené na zemi a zavadzajú na chodníkoch či pri vstupoch do budov.

Obyvatelia hlavného mesta tak čelia množstvu problémov, keď musia obchádzať voľne pohodené kolobežky. Prekážajú mamičkám s kočíkmi a bezohľadní vodiči zas ohrozujú chodcov. 

Aké sú v skutočnosti pravidlá? Množstvo používateľov ich zjavne nepozná, práve preto počas niekoľkých rokov došlo k množstvu kurióznych situácií. Portál Bratislava Deň napríklad opísali situáciu, kedy istý odvážlivec s kolobežkou dokonca skončil na diaľnici. 

Objavujú sa tiež nehody, v ktorých tieto dopravné prostriedky hrajú hlavnú úlohu. 

Pýtali sme sa Samuela Kmeca, manažéra pre kolobežky Bolt na Slovensku, aké opatrenia zavádzajú pre tých „vodičov“ kolobežiek, ktorí parkujú svoje kolobežky bezohľadne k ostatnému svetu. 

„V Bolte nám záleží ako na dodržiavaní pravidiel cestnej premávky, tak aj na dodržiavaní pravidiel správneho parkovania. Oboje používateľom neustále pripomíname, či už na našich kanáloch, alebo aj v samotnej aplikácii, kde našich používateľov aj pravidelne vzdelávame. Konkrétne pravidlá správneho parkovania sú súčasťou procesu odomykania kolobežky, bez ich prečítania sa stroj nepohne,“ vysvetľuje Kmec. 

Taktiež odporúča, aby vodiči kolobežiek využívali na parkovanie predurčené parkovacie zóny alebo dostupné stojany na bicykle. „Je dobré kolobežku podoprieť pomocou stojančeka v jej dolnej časti, aby sa znížila pravdepodobnosť jej pádu. Kolobežka by mala ostať prístupná pre ostatných cestujúcich, ideálne odstavená na rovnom povrchu a tak, aby nikomu nestála v ceste. Určite teda nie pred únikovými vchodmi, na zastávkach MHD, ani na súkromných pozemkoch,“ vysvetľuje Kmec.

Ako eliminovať neporiadnych parkovačov?

Množstvo ľudí si myslí, že by proti bezohľadným vodičom mala zasahovať polícia. Tá však nemá v prípade zle odparkovanej kolobežky či bicykla právomoc zasiahnuť. Polícia môže zasiahnuť v prípade, ak kolobežkár vedie svoj stroj po chodníku.

Pravidlá sú v tomto prípade jasné – zatiaľ čo klasická kolobežka na chodník patrí, tá elektrická naopak patrí na cestu. Výnimkou je prípad, kedy chodec kráča a kolobežku len tlačí, uviedla polícia pre Bratislavské noviny

Zákaznícka podpora spoločnosti Bolt monitoruje podnety od verejnosti, rovnako ako fotografie kolobežiek, ktoré užívatelia musia vyhotoviť pred ukončením jazdy.

„V prípade bezohľadného parkovania užívateľov upozorňujeme. V horších prípadoch keby sa daná situácia opakovala, udeľujeme im pokutu alebo ich účet permanentne blokujeme. Vieme konať aj na základe sťažností na konkrétne kolobežky, ktoré zase vieme spárovať s jednotlivými používateľmi.“

Ak by kolobežka prekážala niekomu v ceste alebo by verejnosť videla iné nevhodné správanie jazdca, môže pokojne upozorniť Bolt cez formulár na webe spoločnosti. Tento web je dostupný aj pomocou QR kódu, ktorý je umiestnený na boku kolobežky.

V minulosti a ešte pred pár rokmi bolo nepredstaviteľné, aby sa dalo po meste pohybovať pomocou kolobežky, ktorá nemá jedného majiteľa. Kolobežkou, ktorú si po našom zaparkovaní vezme niekto iný. Vyzerá to však, že práve takto by mohla vyzerať doprava budúcnosti. 

„Naprieč Európou už vidíme, že niektoré mestá, ako napríklad Paríž a Londýn, smerujú k mestským centrám bez áut a ku koncepcii 15 minút. Tá spočíva v tom, že mestá sú navrhnuté tak, aby boli všetky každodenné potreby ľudí od nich vzdialené na pešo, prípadne len pár autobusových zastávok či vo vzdialenosti ľahko dostupnej na kolobežke či elektrickom bicykli,“ uzatvára Kmec. 

Stále však platí, že vodiči všetkých dopravných prostriedkov sa musia k sebe naučiť správať ohľaduplne. Netýka sa to len parkovania zdieľaných bicyklov či kolobežiek, ale aj ich šoférovania.

Vodiči v meste zas často prichádzajú do konfliktu s cyklistami, ktorí sa sťažujú na nedostatok cyklotrás po meste. Práve súčasný primátor hlavného mesta Matúš Vallo pred poslednými voľbami prezentoval cyklotrasy ako jednu zo svojich priorít.

Vzhľadom na to, že sa mu sľuby podľa kritikov nepodarilo tak úplne splniť, je možné, že sa téma opäť otvorí pred jesennými komunálnymi voľbami. 

Zdroje: Tlačová správa Bolt, Bratislava Deň, Bratislavské noviny, Program Matúša Valla

Najnovšie videá

Trendové videá