Letový režim si na mobile nezapíname len tak. Daj si pozor najmä ak máš 5G
- Telefónne zariadenia môžu vysielať signál na rovnakej frekvencii ako komunikačné a navigačné systémy v lietadle
- Amerika má vyššiu pravdepodobnosť problémov s 5G sieťou a lietadlom dokopy ako Európa
- Telefónne zariadenia môžu vysielať signál na rovnakej frekvencii ako komunikačné a navigačné systémy v lietadle
- Amerika má vyššiu pravdepodobnosť problémov s 5G sieťou a lietadlom dokopy ako Európa
Každý, kto letel akoukoľvek leteckou spoločnosťou, mal tú možnosť počuť naučené a stále rovnaké úvodné frázy letušiek ešte pred samotným odletom.
„Pred odletom sa uistite, že vaše sedadlá sú vo vzpriamenej polohe, podnosy pred vami sklopené, okenné clony vytiahnuté nahor, notebooky sú uložené v horných priehradkách a vaše mobilné telefóny v letovom režime.“ Takýto úvod čaká každého pasažiera lietadla pár minút pred odletom.
Všetko, čo letuška oznámila, je zrozumiteľné a jasné, až na posledný bod, a tým je „telefón v letovom režime“.
Sedadlá musia byť vzpriamené najmä preto, aby sme pri núdzových situáciách vedeli rýchlo vyjsť z radu. Clony na oknách musia byť vysunuté práve pre viditeľnosť prípadného vzniku požiaru a pre promptné zareagovanie na problém v núdzovej situácii.
Pri notebookoch je to najmä kvôli bezpečnosti, pretože sieťky či vrecká na operadlách sedadiel nie sú také pevné, aby pri núdzových pristátiach dokázali notebook udržať.
Čo sa však týka letového režimu, stretneme sa s viacerými vysvetleniami, prečo musia byť počas vzletu a pristávania zapnuté. Portál Science Alert uviedol, že zavádzanie vypínania mobilných telefónov tu bolo nastavené odjakživa, teda, odkedy datujeme vznik bezdrôtového telefónu.
Odborníci z Federálneho úradu pre letectvo z USA, ktorí skúmali používanie elektronických zariadení ako rušenie lietadiel, respektíve rušenie signálu, nakoniec na žiadne problémy s týmto spojené nenarazili. Tento výskum bol aplikovaný na používanie telefónu počas nekritickej fázy letu, za ktorú sa považuje čistý let, teda bez vzletu a pristátia.
Výskum, ktorý sprostredkoval Science Alert, však poukázal aj na to, že telefónne zariadenia môžu vysielať signál na rovnakej frekvencii ako komunikačné a navigačné systémy v lietadle, a teda to by mohlo vytvárať elektromagnetické ruchy.
Následne začali vládne úrady v Európe a Amerike vyvíjať odlišné frekvenčné pásma pre leteckú spoločnosť, navigáciu a radar ako pre mobilné zariadenia. Európa práve preto v roku 2014 zrušila povinné zapínanie lietadlového režimu na mobilných zariadeniach.
5G prináša obavy
Portál New Scientist uviedol, že Amerika má vyššiu pravdepodobnosť problémov s 5G sieťou a lietadlom dokopy ako Európa.
„Máme dočinenia s malou pravdepodobnosťou, ale mimoriadne zničujúcimi následkami,“ povedal George Holmes z americkej spoločnosti Resonant pri otázkach o možných rizikách spojených s 5G sieťou a lietadlami, ktoré by tak boli vystavené rádiovému rušeniu, teda vysokému riziku technického zlyhania.
Hlavný problém predstavovali 5G vysielače, ktoré mali byť v Amerike postavené blízko letovísk. Letiská na to striktne apelovali, práve pre možnosť vzniknutého rizika technického charakteru.
„Ich obava je opodstatnená a rovnako bola vznesená a riešená aj v Európskej únii,“ hovorí Theresa Paytonová, generálna riaditeľka poradenskej spoločnosti Fortalice Solutions v oblasti kybernetickej bezpečnosti. Taktiež uviedla, že Európa je ďaleko pred Amerikou, čo sa týka 5G siete.
„V Európe sme videli, že letecké spoločnosti a spoločnosti 5G pracovali prostredníctvom protokolov, v ktorých majú okolo letísk niečo, čo sa nazýva ,nárazníková zóna’, kde veže fungujú s nižším výkonom. Vytvárajú tiež ochranné frekvenčné pásmo pre 5G, šírku a výšku pásma, kde by 5G nemalo fungovať,“ udáva Paytonová pre portál Scientific American.
Dodala, že 5G veže v Európe majú antény smerujúce nadol, čo opäť vyváži akékoľvek rušenie signálu, ktoré by v spojení telefónu, siete a lietadla mohlo nastať. Preto sa Amerika snaží zaviesť a postupovať podľa podobných, ak nie úplne rovnakých protokolov, aké máme v Európe.
V Amerike je preto stále potrebné zapnutie lietadlového režimu v lietadlách. Je to pre bezpečnosť aerolinky, cestujúcich a samotný chod letu z technického hľadiska a elektromagnetického poľa bez ohrozenia. Avšak aj v lietadlách v Európe môžeme stále počuť požiadavku na zapnutie lietadlového režimu pri vzlietaní a pristávaní.
Nie je teda dôvod na obavy, ale prevencia pred rizikom ešte nikdy nikomu neublížila.
Čítajte viac z kategórie: Cestovanie
Zdroje: ScienceAlert , NewScientist, ScienceDirect, ScientificAmerican