Stále viac Slovákov sa musí uchýliť k nezdravému jedlu, na zdravé nemajú. Lidl prichádza s pomocou

  • Veľa ľudí si stále nemôže dovoliť drahé a zdravé potraviny
  • Namiesto toho sú odkázaní na najlacnejšie a veľakrát vysoko kalorické a nezdravé jedlo
Na snímke je Lidl a peňaženka.
Unsplash/ru dur, Lidl
  • Veľa ľudí si stále nemôže dovoliť drahé a zdravé potraviny
  • Namiesto toho sú odkázaní na najlacnejšie a veľakrát vysoko kalorické a nezdravé jedlo

Lidl prichádza s projektom, ktorého cieľom je podať týmto ľuďom pomocnú ruku, pretože sa z rôznych, či už sociálnych alebo ekonomických, príčin dostali do existenčných problémov.

Podľa štatistík bol na Slovensku ohrozený príjmovou chudobou každý ôsmy obyvateľ. Preto vznikla na jeseň 2020 potravinová zbierka Podeľ sa a pomôž, ktorá je stále prítomná vo všetkých predajniach Lidl. Hodnota darovaných potravín dosiahla už 1 500 000 €.

Pomôcť môže naozaj každý a jednoducho – nakúpením a odovzdaním trvanlivých potravín alebo drogérie do špeciálne označených košov v 158 predajniach Lidl na Slovensku. Lidl sa následne postará o ich distribúciu medzi 94 organizácií, ktoré to potrebujú najviac.

„Samotnú pomoc od spoločnosti Lidl vnímame veľmi pozitívne najmä preto, že je pravidelná a dlhodobá. Klienti, ktorých takto podporujeme, si vedia vďaka tomu lepšie rozplánovať svoj rozpočet. Majú tak istotu, že potraviny prídu každý týždeň, a teda vedia financie použiť na iné potrebné veci. Za to patrí spoločnosti Lidl jedno veľké ďakujeme,“ hovorí Judita Majerová, riaditeľka OZ Brána do života.

Lidl na problém upozorňuje aj vďaka kampani nesúcej názov Centová diéta. Viac ako 600-tisíc Slovákov má Centovú diétu predpísanú nedobrovoľne a idú ruka v ruke s problémami, ktoré sa dotýkajú váhy či životosprávy. 

Pocítil si zdražovanie cien?

Ako nám prezradil Milan Kuruc z občianskeho združenia Pracujúca chudoba, už pred pandémiou žila na Slovensku asi tretina rodín systémom od výplaty k výplate.

„Terajšie zdražovanie spôsobuje, že takýchto rodín pribúda a, samozrejme, ak musia vyžiť z obmedzených zdrojov, tak volia rôzne stratégie, ako ušetriť. Tou najčastejšou je nakupovanie lacnejších potravín. A vo veľkej miere platí, že lacnejšie znamená aj menej zdravé.“

Táto taktika podľa jeho slov sčasti môže ľuďom pomôcť popasovať sa s infláciou, no z dlhodobého hľadiska to bude mať zásadne negatívny vplyv na zdravie členov takýchto rodín.

„Ak zo štatistík vieme, že Slovensko patrí k rekordérom v kardiovaskulárnych a onkologických ochoreniach, tak v najbližších rokoch zjavne nemožno očakávať žiadne zlepšenia. Toto celé zároveň spôsobí tlak na slovenské zdravotníctvo a jeho financovanie, keďže viac chorých znamená aj viac výdavkov.“

Priznáva, že k tejto problematike sa jednoducho nedá povedať nič pozitívne, lebo títo ľudia nemajú na výber.

Podľa sociológa Univerzity Komenského Daniela Gerberyho sa dá chudoba zachytiť aj inak ako na základe príjmu.

„Takmer 12 % obyvateľov Slovenska čelí pravidelne situácii, že si nemôže dovoliť mať jedlo s mäsom aspoň každý druhý deň. Ak sa pozrieme len na chudobnú populáciu (teda tých, ktorých príjem je pod hranicou chudoby), tak situácia je o poznanie horšia: viac než tretina chudobných ľudí na Slovensku si nemôže dovoliť pravidelne tento typ jedla,“ hovorí.

Ďalej dopĺňa, že problémy s uspokojením základných potrieb sa premietajú aj do iných oblastí. Každý štvrtý obyvateľ Slovenska žije v domácnosti, ktorá si nemôže dovoliť pokryť prípadné neočakávané výdavky.

Podľa jeho slov to znamená, že nemajú dostatočné finančné rezervy na to, aby sa vyrovnali so situáciami, ktoré neočakávali a ktoré znamenajú dodatočnú požiadavku na ich rozpočet.

Influencer Daniel Feranec, známy ako „Čoje“, odkazuje: „Projekt Podeľ sa a pomôž v predajniach Lidl pomáha ľuďom, pre ktorých sužujúca Centová diéta nie je žiaden influencerský výstrelok, ale každodenná realita.“

lk
zdroj: Lidl

Ľudí vyzýva, aby si pri najbližšom nákupe v Lidl prihodili do košíka pár trvanlivých potravín a po zaplatení ich za pokladňou venovali do zbierky pre ľudí, ktorí nemajú peniaze ani na to, aby si doma uvarili lákavý recept z exotických surovín.

Karin Haydu celkovo vníma kampaň ako dôležitý odkaz, že sú medzi nami aj takí, ktorí by bez našej pomoci doslova živorili. „Minimálne takýmto spôsobom by som chcela poukázať na to, aby sme boli voči sebe viac empatickí, prejavovali si viac spolupatričnosti a pomáhali tým, ktorí to potrebujú. Už len záujem sa cení. Najhoršie je neurobiť nič.“

Zdroj: Lidl

Najnovšie videá

Trendové videá