Na Slovensko prichádza nový obchodný reťazec. Konkurovať bude „lacným“ obchodom

  • Spoločnosť Action sa rozrastá na Slovensko
  • Široký sortiment by mala ponúkať za dostupné ceny
  • Slováci sa v súčasnosti sústreďujú skôr na potraviny
obchod slovensko
Ilustračná fotografia TASR/Martin Baumman, Unsplash/Marie Michelle Bouchard
  • Spoločnosť Action sa rozrastá na Slovensko
  • Široký sortiment by mala ponúkať za dostupné ceny
  • Slováci sa v súčasnosti sústreďujú skôr na potraviny

Na Slovensko prichádza novinka v podobe nového obchodného reťazca. Holandská firma, ktorá sa už pýši viac ako 2 000 medzinárodnými pobočkami, by k nám mala doraziť už budúci rok.

Zaujímavá konkurencia

S informáciou o príchode firmy prišiel portál FinWeb. Konkrétne by malo ísť o holandský reťazec Action, ktorý sa svojím sortimentom najviac približuje Slovensku už známym reťazcom ako KiK či PEPCO.

Prvá pobočka by sa mala otvoriť už budúci rok v Bratislave. Samotná firma sa opisuje ako „najrýchlejšie rastúci nepotravinový diskont v Európe“. „Sme hrdí na to, že ponúkame dobré a prekvapivé produkty každodennej spotreby za veľmi nízke ceny,“ píše sa ďalej na oficiálnej stránke.

Action si podľa slov spoločnosti zakladá najmä na udržateľnosti svojich praktík a dostupnosti tovaru. Príchod tohto reťazca na Slovensko bude znamenať pre vyššie spomenuté obdobné obchody zvýšenú konkurenciu.

Ponúka mnoho

Okrem Slovenska Action pôsobí aj vo viacerých iných európskych krajinách, pričom sa postupne rozrastá. Minulý rok spoločnosť otvorila 267 nových predajní v troch krajinách sveta. V susednom Česku dokonca vytvorila 5 000 nových pracovných miest.

Stránka spoločnosti ďalej uvádza, že Action zákazníkom v súčasnosti ponúka až 6 000 rôznych produktov, pričom je väčšina z nich nepotravinových. Samotný reťazec však ponúka obsiahly sortiment, ktorý je rozdelený do 12 rôznych kategórií. 

Sú nimi: dekorácie, potreby pre domáce zvieratá, náradie do domácnosti, móda a bytový textil, zábava a multimédiá, výrobky pre domácnosť a čistiace potreby, hobby a kancelárske potreby, hračky, záhradkárske potreby, výrobky osobnej starostlivosti, sezónne výrobky, taktiež ale potraviny a nápoje.

zľavy
zdroj: Unsplash/Artiem Beliaikin

Reťazec Action bol založený v roku 1993 a dnes patrí do portfólia britskej nadnárodnej spoločnosti 3i Group plc. Investícia do pôvodne relatívne malého reťazca sa londýnskej spoločnosti údajne vrátila doposiaľ až 31-násobne. Presný dátum otvorenia bratislavskej pobočky nie je známy, no v súčasnosti sa v hlavnom meste už nachádza distribučné centrum spoločnosti.

Zložité obdobie

Príchod ďalšieho reťazca, ktorý sa zaraďuje do kategórie „cenovo dostupných“ by mohol poupraviť súčasné trendy v nakupovaní, ktoré sa prispôsobujú vysokej inflácii. O konkrétnych nákupných praktikách Slovákov informuje RTVS.

Väčšina odborníkov sa zhoduje, že Slováci vo všeobecnosti nenakupujú menej, no značne sa znížila hodnota singulárneho nákupu. Inými slovami sa zvýšila disciplína zákazníkov, čo pre RTVS potvrdila i sociologička Sylvia Porubänová. „Spotrebitelia zvažujú, čo kúpia, a sú nútení všímať si rôzne typy zliav či poskytovaných výhod,“ uviedla odborníčka.

Načasovanie reťazca, ktorý sa špecializuje na nepotravinové výrobky, však možno nebolo úplne šťastlivé. Dôvodom je súčasný stav priorít slovenských domácností, ktoré sa podľa predikcií nezmenia ani v najbližšom období.

Inflácia ničí Slovensko - pokles reálnej mzdy
zdroj: Unsplash/Sara Kurfeß

V nasledujúcich mesiacoch totiž budú tržby obchodníkov s nepotravinovým tovarom zrejme klesať. Analytička 365.bank Jana Glasová predpokladá, že domácnosti budú naďalej zmierňovať svoju spotrebu a k nákupom budú pristupovať opatrne.

Bude to mať na svedomí podľa nej vysoká inflácia, ktorá bude počas tohto aj budúceho roka ukrajovať nemalú časť z príjmov. Výraznému cenovému rastu čelia podľa Glasovej základné tovary, ako sú potraviny, energie či benzín.

Slováci teda budú väčšiu časť zo svojho rodinného rozpočtu vynakladať práve na tieto položky a budú sa zrejme snažiť niečo ušetriť na ostatných výdavkoch.

Už v dnešnej dobe vidíme u predajcov s ostatným tovarom pre domácnosť značný pokles. „Brzdiaco na rast tržieb pôsobí vysoká inflácia, ktorá okresáva naše reálne príjmy a znižuje našu spotrebu. Najvýraznejší prepad nastal v stánkoch a na trhoch a v e-shopoch, zhodne o 12,5 %, a v predajniach s ostatným tovarom pre domácnosť, kde tržby klesli zhruba o 11 %,“ dodala analytička. 

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: FinWeb, Action, RTVS, SITA

Najnovšie videá

Trendové videá