Tvrdý odkaz pre Oroscha od jeho „vlastných“: Po láske nie je v obežníku ani stopy
- Po kritike širokej verejnosti voči arcibiskupovi vystúpili aj kresťanské osobnosti
- Jeho „obežník" si v komentári podal šéf katolíckeho spolku
- Po kritike širokej verejnosti voči arcibiskupovi vystúpili aj kresťanské osobnosti
- Jeho „obežník" si v komentári podal šéf katolíckeho spolku
Len pred pár dňami zverejnil Denník N kontroverzný obežník, ktorý trnavský arcibiskup Ján Orosch rozposlal katolíckym funkcionárom. Hlavný predstaviteľ trnavskej arcidiecézy sa v ňom dehonestujúco vyjadruje smerom k obetiam teroristického útoku na Zámockej ulici.
Orosch spochybňuje nevinu zavraždeného Matúša a Juraja, dokonca polemizuje o tom, či obete nebrali drogy. Keďže je obežník neverejný dokument, zrejme sa vysokopostavený kresťanský funkcionár domnieval, že jeho slová na verejnosť nikdy nepreniknú. No jeden z kňazov, ktorý nesúhlasí s postojmi svojho nadriadeného, dokument zaslal redakcii Denníka N.
Voči bezohľadným riadkom, ktoré arcibiskup v správe napísal, sa rýchlo rozmohla vlna nevôle aj medzi kresťanmi. Niektorí katolíci a katolíčky sa preto rozhodli vytvoriť petíciu s názvom „Arcibiskup Orosch nehovorí v našom mene“, ktorá má v súčasnosti už viac ako 3 200 podpisov.
„Len deň potom, ako bratislavský arcibiskup Stanislav Zvolenský vzdal svätou omšou úctu obetiam teroristického činu na Zámockej ulici, sa na verejnosť dostal neverejný obežník trnavského arcibiskupa Jána Oroscha, v ktorom pamiatku Matúša Horvátha a Juraja Vankuliča sugestívnymi otázkami a nepodloženými obvineniami zneucťuje,“ uvádzajú veriaci na stránke Petície.
Tvrdé Oroschove slová na adresu obetí nenávistného atentátu nenechali chladných ani iných duchovných predstaviteľov. Voči svojmu „priamemu nadriadenému“ rázne vystúpil aj samotný riaditeľ spolku sv. Vojtecha v Trnave Ivan Šulík. Ten v katolíckych novinách publikoval komentár, v ktorom arcibiskupa rozhodne nešetril.
„Keď som si prečítal obežník Trnavskej arcidiecézy, v ktorom jej arcibiskup spochybnil nevinu obetí krutej a odsúdeniahodnej vraždy na Zámockej ulici v Bratislave, zostal som v nemom úžase,“ začal Šulík. „To hádam nemôže byť pravda, bola moja prvá reakcia,“ pokračuje s tým, že sa spytuje, či by niečo podobné vyslovil pápež František alebo niekto z Oroshových predchodcov. „Určite ani jeden!“ odpovedá si.
„Autor príhovoru evidentne svojim kňazom podsúva nepravdivé, vykonštruované informácie. A ako je to dnes medzi mnohými ‚správnymi a spravodlivými’ katolíkmi zaužívané, stavia sa do pozície sudcu v kauze, ktorú si on sám skonšpiroval. Kde však na to berie právo?“ Pritvrdzuje ďalej morálny teológ Šulík.
Katolícka cirkev má podľa jeho slov jasnú a presnú náuku o homosexuálnych aktoch, no rovnako ju má i o tých heterosexuálnych. „Mimo manželstva nie sú dovolené, tak ako ani homosexuálny akt. No vždy platí to augustínovské: Hriešnika miluj, hriech odmietaj. V úvode k spomínanému obežníku nie je po láske ani stopy,“ rozhorčuje sa autor komentára.
Na margo homosexuálnych, ako aj heterosexuálnych vzťahov mimo manželstva teológ prináša ďalšiu vsuvku. „Predstavme si, že by sa niečo podobné ako dvom obetiam na Zámockej ulici stalo niekomu, kto žije pred manželstvom či mimo neho sexuálnym životom. Bolo by prípustné, aby niekto prišiel s rovnakou konšpiráciou ako arcibiskup z Trnavy?“ spytuje sa Šulík.
Zároveň pred čitateľmi katolíckych novín jasne odpovedá na svoju vyššie položenú otázku. „Samozrejme, že nie. A preto je potrebné povedať otvorene, že jeho osobný názor nie je názorom Katolíckej cirkvi,“ hovorí šéf spolku sv. Vojtecha.
Konferencia biskupov Slovenska sa podľa jeho názoru k Oroschovi vyjadrila len diplomaticky. „No je potrebné povedať to i otvorene,“ uzavrel morálny teológ.
Ku komentáru redaktorka Startitup oslovila aj samotného Šulíka. Tému už však nechcel ďalej rozpitvávať. „Čo sa týka rozhovoru, k tejto téme sa už viac nechcem vyjadrovať, napísal som, čo som považoval za potrebné,“ reagoval.
Monsignor Orosch pošliapal po pamiatke zavraždených
Pripomeňme si však, čo známy arcibiskup vlastne v obežníku napísal. V liste, ktorý mal byť čisto súkromnou korešpondenciou pre katolíckych kňazov, podľa viacerých značne prestrelil. „Nie je to však iba COVID-19 a vojna na Ukrajine, ale naše rodiny ohrozuje morová rana ateistického liberalizmu, neomarxizmu, a čo je najsmutnejšie, aj kresťanského liberalizmu,“ píše na úvod Orosch.
„Zaiste nás všetkých zasiahla správa o vražde dvoch mladých ľudí z komunity LGBTIQ+. Vrah bol pravdepodobne plný nenávisti a odporu voči veciam, ktoré sa okolo neho diali a s ktorými nesúhlasil. Radikálne a odsúdeniahodné riešenie osobného problému je tragické. Už mnohí sa vyjadrili k tejto udalosti. Politici, najvyšší predstavitelia nášho štátu, s ktorými nemôžem súhlasiť,“ uvádza v jadre posolstva svojim podriadeným.
No a tu sa dostávame k vetám, ktoré pobúrili okrem samotnej LGBTIQ+ komunity aj ľudí z radov veriacich. „Ľudia, počnúc majiteľom klubu Tepláreň, návštevníci klubu, o ktorých sme sa nedozvedeli nič o ich veku, o ich možnej drogovej závislosti, pohoršlivom – a zo strany veriacich právom videnom – nemravnom konaní, až po poľutovaniahodné obete, sú naozaj všetci nevinní?“ pýta sa arcibiskup.
V ďalšom odstavci kontroverzného dokumentu sa duchovný predstaviteľ zamýšľa nad tým, či bola v podniku niekedy vykonaná drogová razia. „Zaujímalo by ma, koľkokrát bola v Teplárni protidrogová razia, ako často sa tam objavila kontrola osôb mladších ako 18 rokov, kto je vlastne majiteľom tohto zariadenia?“ spytuje sa.
„Viem si totiž predstaviť, že ani raz sa tam žiadna kontrola nekonala. Prečo? Lebo by sa to mohlo považovať za homofóbne konanie. Zatiaľ sme sa vlastne nedozvedeli nič podstatné o celej tragédii. Podobne, ako sa nič nedozvedáme o obetiach prenasledovaných kresťanov vo svete, z ktorých je denne zavraždených 11 až 20 obetí,“ odpovedá si a zároveň prirovnáva obete teroristického útoku k prenasledovaným kresťanom.
Vzhľadom na to, že na obežník arcibiskupa reagovali okrem prezidentky aj ďalší politici a iné slovenské osobnosti, Orosch sa neskôr rozhodol vyjadriť k mediálnej kauze. Na stránke Tlačovej kancelárie Konferencie biskupov Slovenska zverejnil 41-sekundovú nahrávku.
„Vzhľadom na reakcie, ktoré vyvolal môj dokument prísne interného charakteru určený kňazom Trnavskej arcidiecézy, chcem vyjadriť svoju blízkosť rodičom obetí na Zámockej ulici v Bratislave,“ povedal v zázname arcibiskup. Uvádza, že ho veľmi mrzí, keď neúmyselne spôsobil bolesť v dotknutých rodinách a častiach spoločnosti.
Obhajuje sa, že úvodník nepísal verejnosti ako pastiersky list. „Dotkol som sa, opakujem, nie verejne, ale interne, otázky vnútornej nevinnosti, keďže všetci sme hriešni,“ dodáva s tým, že úvodník v obežníku preformuluje. Dokument sa totiž uschováva aj niekoľko desaťročí po jeho zaslaní.
Nestalo sa to prvýkrát
Trnavský arcibiskup sa už v minulosti preslávil svojimi častokrát nepochopenými krokmi. O jeho otáznom počine svojho času informoval napríklad aj denník Nový Čas. Orosch sa v marci zúčastnil podujatia v Budapešti, kde si uctil pamiatku politika Jánosa Esterházyho.
Nebolo by na tom nič zlé, keby Esterházy nebol Hitlerovým kolaborantom, ktorého súd v roku 1947 odsúdil za vlastizradu. Bol mu udelený trest smrti. Ako sa však ďalej uvádza v článku, pamiatku Esterházyho si na pôde maďarského parlamentu uctievajú každoročne. Podujatia organizuje Rákocziho spolok od roku 1991.
Oficiálna stránka Trnavskej arcidiecézy však v tom čase Oroschove počiny bránila. „Ponúka sa nám tu priestor na to, aby sme uviedli aj iný pohľad na osobu Jánosa Esterházyho. Tento pohľad pochádza z pera bývalej veľvyslankyne SR pri Svätej stolici pani Dagmar Babčanovej,“ uvádzalo sa na stránke.
Arcibiskup v roku 2019 kritizoval aj vtedajšiu kandidátku na prezidentku Zuzanu Čaputovú. Oroschovi sa nepáčilo, že Čaputová ženám nechcela sťažiť prístup k interrupciám a podporovala adopcie detí, ktoré vyrastajú v detských domovoch, homosexuálnymi pármi. Jej voličom odkázal, že v prípade jej podpory budú mať ťažký hriech.
Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality
Zdroje: Denník N, Petícia , Katolícke noviny, tkkbs.sk, Nový Čas