Čo sa stane, ak Mark Zuckerberg naplno využije svoju moc
- Hrozí, že Mark Zuckerberg by sa mohol stať najvplyvnejšou osobou, aká kedy žila.
- Hrozí, že Mark Zuckerberg by sa mohol stať najvplyvnejšou osobou, aká kedy žila.
,,S veľkou mocou prichádza aj veľká zodpovednosť.“
Za najvplyvnejšieho muža planéty bol vždy tradične považovaný prezident USA. Obama má k dispozícii najsilnejšiu armádu na svete a značný vplyv na viac ako osemnásť triliónov americkej ekonomiky. Prezidenta Obamu však viaže systém, ktorý jeho moc drží v šachu: kongres, najvyšší súd, obmedzené funkčné obdobie (v januári bude musieť odísť do dôchodku), či vôľa amerického ľudu.
Zato 32-ročný Zuckerberg, ktorý je momentálne považovaný za najvplyvnejšieho človeka na Zemi, by mohol ostať na čele Facebooku pokojne aj ďalších 50 rokov.
zdroj: blogs-images.forbes.com
Existuje viacero dôvodov, prečo je spoločnosť Facebook tak vplyvná, a nie sú to len financie:
1. Facebook každý deň aktívne používa viac ako 1 miliarda ľudí.
2. Ľudia trávia na Facebooku až 1/4 všetkého svojho času stráveného na internete.
3. Pre mnoho ľudí predstavuje Facebook celý internet. Je to prvé miesto, kde mnoho z nás oznamuje svadby, narodenia, úmrtia a ďalšie významné životné udalosti.
4. Facebook je taktiež miestom, kde sa ľudia dostávajú do kontaktu aj s inými formami médií. Navyše, prostredníctvom svojej služby Free Basics, sa stal Facebook pre mnohých ľudí z chudobných častí sveta jediným bezplatným miestom na internete, keďže za to, aby mali prístup na iné webové stránky, si musia zaplatiť.
5. Treba spomenúť aj to, že Facebook vie o nás viac, než hociktorá iná spoločnosť alebo vláda na svete. Facebookom sa každý deň šíri až 500 terabajtov našich osobných dát.
Až doteraz však Zuckerberg používal silu Facebooku najmä na rast svojej spoločnosti. Preto kúpil aj svojich najväčších konkurentov – Instagram a WhatsApp.
Hoci Zuckerberg sľúbil, že sa vzdá až 99% svojich podielu vo Facebooku, stále bude môcť ovplyvňovať, čo sa vo Facebooku deje. Jeho úloha pri formovaní ľudstva je taká veľká, že existuje dokonca aj tím univerzitných profesorov, ktorí analyzujú doslova každé jeho slovo v nádeji, že pochopia jeho motiváciu a plány do budúcnosti.
Mark Zuckerberg má v rukách neuveriteľnú silu Facebooku, ktorú môže kedykoľvek použiť na dosiahnutie čohokoľvek, po čom zatúži.
Za čo všetko je Zuckerberg zodpovedný?
Zuckerberg vo svojom nedávnom príspevku o šírení falošných správ na Facebooku uviedol: Dezinformácie berieme vážne. A následne dodal, že na tomto probléme vo Facebooku intenzívne pracujú.
A paradoxne, hneď vedľa Zuckerbergového príspevku sa nachádzali dve reklamy na články plné falošných správ.
zdroj: medium.freecodecamp.com
Práve takéto „novinárske kačice“ plné klamstiev a poloprávd mohli zohrať veľkú rolu aj v prípade amerických prezidentských volieb. Dokonca aj falošné titulky, ktoré novinári tak často používajú, aby ľudí donútili kliknúť na reklamu plnú nesúvisiacich produktov, môžu napáchať väčšie škody, než si v skutočnosti myslíš. Titulky sú jedinou časťou článku, ktorú sú ľudia donútení prečítať, čiže samy o sebe sú schopné ovplyvniť verejnú mienku.
Falošné články však v prípade Facebooku nie sú jedinou kontroverznosťou. Nedávno totiž z Facebooku unikli informácie o tom, že spoločnosť pracuje na sofistikovanom cenzúrovom nástroji. Zuckerberg má tak zrejme ambíciu vstúpiť na čínsky trh, kde je Facebook blokovaný už od roku 2009. Ide o zodpovedné využitie Zuckerbergovho vplyvu, ak svoje obrovské bohatstvo a armádu softvérových inžinierov používa na to, aby prispel k represií svetovo najľudnatejšej krajiny iba, aby získal väčší podiel na trhu?
Facebook je všade
Facebook je v súčasnosti dostupný nielen na počítačoch, ale aj mobilných telefónoch, kde nás neustále otravuje svojimi notifikáciami. Nech robíš čokoľvek, Facebook Messenger ti vyskočí vždy, keď ti niekto pošle správu.
zdroj: medium.freecodecamp.com
A ak sa vo Facebook Messengeri pokúsiš vypnúť notifikácie, dá ti tieto možnosti:
Zuckerberg jednoducho chce, aby bol s nami facebook na každom kroku.
Tu je demo sociálnej virtuálnej reality od Facebooku, vyrobenej pre spoločnosť Oculus ktorú Zuckenberg kúpil v roku 2014:
Ako vidíš, je až zarážajúce, ako realisticky všetko vyzerá. Môžeš ísť kamkoľvek a robiť čokoľvek, Zuckerberg sám tvrdí, že si predstavuje budúcnosť, v ktorej si budeš môcť zaplatiť a pomocou virtuálnej reality sa dostať napríklad aj na futbalový zápas.
K tejto skutočnosti si pridaj to, že vo virtuálnej realite môže byť reklama – od ktorej nebudeš môcť odvrátiť zrak – takmer všade. A keďže facebook má o tebe kopec údajov, reklamy budú čoraz prešibanejšie.
Facebook – hrozba pre otvorený web
Facebook sa systematicky snaží zničiť otvorený web, čiže prostredie, ktoré ho doviedlo ku vlastnej existencií. Spoluzakladateľ Google Sergey Brin za toto Facebook odsúdil a zároveň uznal, že Google by nikdy nemal šancu uspieť v „nástenkovom“ webe, ktorý si Facebook vytvára: ,,Musíte hrať podľa ich pravidiel, ktoré sú dosť obmedzujúce. Prostredie, v ktorom sme vytvorili Google, a teda aj dôvod, že sme vôbec boli schopní vytvoriť taký prehliadač, je práve otvorený web. Akonáhle máte príliš veľa pravidiel, potláča to inovácie.“
Organizácie, ktoré by v budúcnosti chceli bojovať proti dominancií Facebooku, teda nebudú nikdy schopné nájsť úrodnú pôdu, v ktorej by mohli vyrásť.
zdroj: latimesblogs.latimes.com
Čo pre to môžeš urobiť?
Reakciou mnohých ľudí, ktorí sa proti praktikám Facebooku búria je, že si jednoducho vymažú účet. To však nepomôže, pretože to povedie iba k tomu, že na Facebooku zostane ešte menej rozumných ľudí.
Či sa ti to páči alebo nie, veľa ľudí, ktorí potrebujú počuť tvoj názor, je práve tam – na Facebooku. Hoci existuje niekoľko spôsobov, ako sa dezinformáciám a reklamám na Facebooku brániť – napríklad Facebook Purity Chrome – veľa ľudí takýto krok nepodnikne. Celá tvoja rodina, bývalí spolužiaci a kamaráti sa tak celý deň doslova kúpu v množstve dezinformácií, ktoré im Facebook dávkuje. A práve všetci títo ľudia potrebujú vidieť tvoje rozumné názory a premyslené odpovede na ich veľakrát nezmyselné komentáre. Preto momentálne nemám úmysel opustiť Facebook. Chystám sa vydržať a pokračovať v boji s takýmito dezinformáciami a verím, že s rozumom a vtipom to pôjde. Dúfam, že mi pomôžeš.
zdroj: medium.freecodecamp.com zdroj titulnej fotografie: rb.ru
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy