Návrat Orient Expressu: Luxusné cestovanie ožíva. Stratené vozne spoja dve obľúbené metropoly
- Ikonický spoj sa vracia v novej podobe
- Legendárny vlak Orient Express znova spojí Paríž s Istanbulom
- Skladať sa bude zo zreštaurovaných pôvodných vozňov
- Ikonický spoj sa vracia v novej podobe
- Legendárny vlak Orient Express znova spojí Paríž s Istanbulom
- Skladať sa bude zo zreštaurovaných pôvodných vozňov
Na konci 19. storočia sa stal symbolom luxusného cestovania. Ikonický spoj sa opäť vracia v novšej podobe. Legendárny vlak Orient Express si však zachová niektoré zo svojich pôvodných kúskov, ktoré budú môcť vybraní cestujúci už čoskoro vidieť na vlastné oči.
Cestovanie vlakom sa stáva počas posledných rokov v rámci USA a Európy čoraz populárnejšie. Ako informuje portál Aktuality.sk, ľudia si začali postupne uvedomovať ekologickú stopu, ktorú po sebe zanechávajú lietadlá či automobily. Železničnú dopravu však vyhľadávajú aj tí, ktorí sú za menej komplikované presuny.
Portál TimeOut dokonca hovorí o „zlatom veku železníc“, ktorý ovplyvňuje ciele Európskej únie v rámci investícií do infraštruktúry. Do roku 2030 je jej cieľom zdvojnásobiť používanie vysokorýchlostných železníc a okrem iného aj strojnásobiť súčasné úrovne do roku 2050. Toto rozhodnutie môže byť kľúčové pre dosiahnutie uhlíkovej neutrality do polovice storočia v rámci EÚ.
Zrod luxusu
Zo sľubovaných cieľov spúšťa však najväčšiu pozornosť opätovné spustenie legendárneho vlaku Orient Express, ktorý pozná každý aj vďaka románu od Agathy Christe či mnohým jeho filmovým prevedeniam.
Svoju prevádzku započal ikonický vlak spoločnosti Wagons-Lits už pred takmer 140 rokmi. Už v tom čase bol známy ako ten najelegantnejší spôsob cestovania po Európe. Pre mnohých predstavoval symbol extravagancie a vrcholu bohatstva, ktorý si mohli dovoliť iba diplomati, šľachtici či zámožní obchodníci. Pasažieri mali k dispozícii spacie a reštauračné vozne s tou najkvalitnejšou kuchyňou.
Ako uvádza webová stránka Orient Express, jednou z najslávnejších liniek tohto luxusného vlaku bola cesta z francúzskeho Paríža (stanica Gare de l’Est) do tureckého Istanbulu. Prvýkrát sa vydal Orient Express na túto trasu dňa 1. júna 1889, pričom zastavoval v Štrasburgu, Mníchove, Viedni, Budapešti alebo Bukurešti. Cesta týmto vlakovým spojom trvala až 13 dní.
Jeho popularita v tom čase narastala, a tak v prvej polovici 20. storočia pridala spoločnosť Simplon Orient Express do prevádzky ďalšie dva paralelné spoje. Jeden z nich premával do Istanbulu cez Miláno a Benátky, pričom ďalší jazdil cez Zürich a Innsbruck až do Atén. Avšak v 60. rokoch tieto spoje zrušili a nahradila ich pomalšia linka Direct Orient Express.
Spoločnosť Wagon-Lits sa postupom času rozhodla, že vozne prestane prevádzkovať a prenajala ich alebo predala rôznym národným železničným spoločnostiam. V máji 1977 bola predaná úplne posledná linka Direct Orient Express na trase Paríž.
Po ukončení prevádzky pôvodných spojov však ostal názov Orient Express akýmsi synonymom pre luxusné cestovanie vlakom v retro štýle.
Návrat legendy
Aj keď v súčasnosti existuje mnoho spoločností, ktoré toto meno využívajú, Orient Express je len jeden. Jeho návrat plánuje známa francúzska skupina Accor, ktorá názov používa na základe získanej licencie od francúzskeho národného vlakového prepravcu SNCF.
Iba prednedávnom oznámila spoločnosť SNCF a Accor, že spoločne opäť spustia Orient Express na najikonickejšej trase Paríž – Istanbul. Linka ponesie príznačný názov „Nostalgie-Istanbul-Orient-Express“, ktorý odráža fakt, že vlak sa bude skladať aj zo zreštaurovaných pôvodných vozňov.
„Legenda je späť a s ňou aj nová definícia luxusného cestovania po železnici,“ povedal Guillaume de Saint Lager, ktorý je súčasným viceprezidentom značky Orient Express patriacej pod skupinu Accor.
Orient Express plánuje okrem iného spustiť aj spoj „La Dolce Vita“, ktorý bude inšpirovaný dizajnom a pôvabom 60. a 70. rokov. Tento vlak bude mať celkom šesť rôznych trás po celom Taliansku a zamerané budú najmä na preskúmanie kultúrneho dedičstva krajiny. Takmer všetky linky budú začínať v Ríme.
Stratený vlak
Spomínané pôvodné vozne, ktoré bude „Nostalgie-Istanbul-Orient-Express“ obsahovať, boli iba v roku 2015 objavené v Poľsku vďaka Arthurovi Mettetalovi, výskumníkovi priemyselnej histórie. Do celosvetového pátrania sa pustil kvôli francúzskemu národnému vlakovému prepravcovi SNCF.
Charakteristické vozne modrej farby sa stratili už v 90. rokoch po tom, čo sa podnikateľ Albert Glatt rozhodol začiatkom 80. rokov legendárny vlak vzkriesiť. Historické vozne zakúpil a otvoril linku Nostalgie- Istanbul-Orient-Express. Na istý čas dosiahol úspech, no v priebehu rokov vlak ukončil svoju prevádzku a jednoducho zmizol.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Metteal narazil na vozne Orient Expressu na YouTube, kde uvidel anonymne zverejnené video s vlakom, ktorý sa nenápadne podobal na ten pôvodný. Za pomoci použitia Google Maps a ďalších 3D nástrojov získal polohu miesta, kde sa vozne nachádzali.
„Čakali sme, že budú v hroznom stave, ale vnútri boli prekvapivo dobre zachované. Niektoré z nich mali ešte pôvodné sklenené panely značky Lalique, ktoré boli symbolické pre Orient Express,“ spomína de Saint Lager zo spoločnosti Accor.
Prezidentský apartmán
V roku 2018 sa po dlhom čase dostal vlak späť do Francúzska, kde začala jeho obnova. Na renovácii pracuje francúzsky architekt Maxim d’Angeac spoločne s najlepšími remeselníkmi a dekoratérmi.
„Znovuzrodenie Orient Expressu je technologickou výzvou, ktorá spĺňa vedecké, umelecké a technické kritériá, pričom celý projekt je koncipovaný ako umelecké dielo,“ tvrdí d’Angeac. „Bude to neporovnateľný zážitok z cestovania vlakom, predstavený prostredníctvom súčasnej vízie pohodlia a extrémneho luxusu.“
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Vylepšený Orient Express ponúkne pasažierom celkom 14 lôžkových vozňov, bar, reštauráciu alebo zážitkový salón. „Niektorí hostia si budú myslieť, že vlak bol postavený v 30. rokoch minulého storočia. Iní uvidia, že je to moderná interpretácia, ale my sa radi hráme s pojmom času a skutočne stierame hranicu medzi minulosťou a budúcnosťou,“ uviedol de Saint Lager.
Vo vlaku sa bude nachádzať dokonca aj prezidentský apartmán, v ktorom bude k dispozícii obývačka, kúpeľňa, kancelária, spálňa a nábytok vyrobený na mieru. Pre väčšie súkromie bude pasažierom v tejto časti vlaku sprístupnený aj vlastný vchod.
Do nového Orient Expressu sa vojde približne 60 cestujúcich, ktorí budú mať k dispozícii celkom 17 vozňov. Z Paríža bude odchádzať vlak jedenkrát týždenne a pasažieri si budú musieť zakúpiť lístok na celú jazdu, pričom v ňom musia stráviť minimálne dve noci.
Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality
Zdroje: Aktuality.sk, Orient Express, TimeOut