Topánky šijú na starých baťovských strojoch. Otec a syn vdýchli život zabudnutej obuvníckej tradícii
- Jancarik je rodinná značka
- Jej zakladatelia pokračujú vo vzácnej obuvníckej tradícii
- Jancarik je rodinná značka
- Jej zakladatelia pokračujú vo vzácnej obuvníckej tradícii
Miroslav Jančařík starší je obuvnícky odborník na slovo vzatý. Za svoju kariéru vystriedal rad obuvníckych profesií a nazrel pod pokrievku návrhárstva a výroby snáď všetkých typov topánok – od vojenských cez barefootové až po luxusnú dámsku obuv.
Nakoniec sa rozhodol svoje bohaté skúsenosti zúročiť vo vlastnej značke. Zo začiatku topánky iba navrhoval a nechával si ich vyrábať v zavedených obuvníckych závodoch, dnes už má aj vlastnú dielňu a celý výrobný proces pevne pod palcom.
Nie je na to ale sám, veľký podiel na súčasnej podobe rodinného biznisu má aj jeho syn Tomáš. Ten stojí za e-shopom a celým marketingom. Okrem toho sa od malička prirodzene okolo výroby topánok pohyboval, a tak má všetko zmáknuté aj po technickej stránke.
Bol to práve Tomášom postavený e-shop, ktorý rodinnej firme pomohol prečkať ťažké koronavírusové časy, pretože predtým fungovala primárne na dizajnérskych trhoch, ktoré zo dňa na deň skončili. Myšlienka vzniku novej obuvníckej dielne vznikala pomaly a prirodzene niekedy v roku 2014.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Miroslav Jančařík zhodnotil všetky nadobudnuté skúsenosti – štyri mesiace so skromnými remeselníkmi v Indii, dlhoročnú pracovnú skúsenosť vo Francúzsku alebo nespočetné množstvo projektov v obuvníckom priemysle. Následne sa spoločne s rodinou vydal po vlastnej osi. Zo Slavičína sa snaží oživiť a udržať očarujúce obuvnícke remeslo, ktoré v posledných rokoch zažilo značný pád.
Obuvníctvo a strojárstvo sú jednoznačne najrozšírenejšími priemyselnými odvetviami mesta Slavičín, ktoré sa nachádza na úpätí Bielych Karpát. Práve tu nájdeš aj obuvnícku výrobu Jancarik.
Tradícia garbiarskeho priemyslu v Slavičíne pritom siaha až k roku 1861, kedy sa tu začali vyrábať a spracovávať usne – upravená koža. Krátko po prvej svetovej vojne zahájil zakladateľ spoločnosti Jan Pivečka výrobu obuvi. Pôvodný názov firmy bol JAPIS, čo bol v skratke názov Ján Pivečka – Slavičín. Po druhej svetovej vojne obuvnícky rodinný podnik JAPIS pána Pivečku prešiel pod národnú správu Baťa. Pracovalo tu v priemere 1 200 pracovníkov, bolo vyrobených cca. 1 milión párov topánok za rok.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Pôvodné postupy
Tím značky Jancarik verí najmä v individuálny prístup ku každému zákazníkovi a návrat k tradičným výrobným postupom. Všetko vkladajú do svojich výrobkov a veria, že práve to ich robí unikátnymi. Ceny ich výrobkov sa pohybujú okolo 125 eur za jeden pár topánok.
To šijete ručne? Je jedna z najčastejších otázok, na ktorú pravidelne odpovedajú. „Naše topánky šijeme a vyrábame na starých svitovských strojoch v sprievode veľkého podielu ručnej práce, ktorá je pre celý proces výroby úplne kľúčová.“
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
To z nich ale nerobí „ručne šité“. Objasňujú, že by neradi znehodnocovali prácu majstrov obuvníckeho remesla, ktorí nad jedným párom topánok strávia aj mesiace a topánky šijú skutočne s ihlou v ruke.
„Ušiť tisíce párov ročne jednoducho nie je možné. Poslednou dobou sa k nám tento pojem dostáva pomerne často, a preto považujeme za správne tento termín vysvetliť. Nepleťme si dojmy s pojmami. Nechceme preberať kredit tým, ktorí pod týmto heslom skrývajú skutočné umenie výroby topánok bez pomoci strojov. Sme radi, že okrem nás sa k tejto osvete hlásia aj iní výrobcovia, ktorí sa rovnako ako my rozhodli byť transparentní.“
Remeslo ako vyšité…
Pravá koža spracovaná tradičnými výrobnými postupmi taktiež podčiarkuje poctivosť všetkých výrobkov, ktoré dostávajú svoju konečnú podobu v ich dielni. Každý pár topánok prechádza rukami skúsených šičiek a obuvníkov.
„Všetky topánky, ktoré ponúkame, sú vyrobené z prírodnej kože. Na kvalite materiálov nám záleží, preto vyberáme tie najlepšie. Najčastejšie ide o hovädzinové usne, ktoré nakupujeme z Talianska – lokálne garbiarne už, bohužiaľ, nefungujú.“
Záujem o výrobky z ich dielne neustále rastie. Aby sa mohli naplno držať tých najdôležitejších hodnôt, je potrebné priebežne posilňovať aj ich tím. Hľadajú preto pracovníkov do šijacej dielne, brigádnikov, no aj vedúcich ich show roomov.
„Aj keď nenájdete pozíciu, ktorá by zodpovedala vašim predstavám, ale vaša chuť pracovať s nami bude veľká, tak sa nám určite ozvite. Možno sa k vám nedostaneme ihneď, ale aspoň o vás budeme vedieť a v budúcnosti sa vám napríklad ozveme. Pre žiadnu z pozícií nie je potrebné mať predchádzajúce skúsenosti – všetko vás radi naučíme,“ dodávajú.