Kodaň má oficiálne viac bicyklov ako áut. Dočkáme sa toho niekedy aj v Bratislave?
- Dánska metropola je bez debaty jedným z miest, z ktorých by si Bratislava mala brať príklad.
- Dánska metropola je bez debaty jedným z miest, z ktorých by si Bratislava mala brať príklad.
Počítadlá bicyklov v dánskej Kodani dosiahli neslýchaný rekord. V centre mesta napočítali 265 700 bicyklov a iba 252 600 áut. Silná pro-cyklistická politika sa dánskej metropole vyplatila. Za posledných 20 rokov sa cyklo-premávka zväčšila o 68%.
Od roku 2005 do cyklistickej infraštruktúry investovali miliardu dánskych korún (asi 135 miliónov eur). Podľa predstaviteľov mesta sa cyklistika vyvinula z normálnej súčasti života na kľúčovú identitu mesta.
foto: commons.wikimedia.org
Súčasné vedenie mesta chce dosiahnuť, aby 50% všetkého dochádzania bolo do roku 2025 vykonávané na bicykloch. Zdá sa ti to ako nereálny cieľ? V súčasnosti je to 41%.
„Nie je to o našich génoch. Ani nič nepridávame do vody. Jednoducho sme ukázali celému svetu, že ak postavíte chránenú infraštruktúru, ľudia začnú hromadne jazdiť na bicykloch,“ povedal súčasný starosta pre technické a environmentálne záležitosti Morten Kabell.
foto: Angel Villalba/Getty Images
Z príkladu Kodane sa určite môže poučiť aj Bratislava. Naše mestá z veľkej časti stavajú na infraštruktúre vytvorenej ešte za socializmu. Bratislava ako ju poznáme bola naplánovaná pre autá. Teraz je čas sa zamerať na cyklistov a peších.
No magistrát sa k tomu veľmi nemá. Najsilnejším hlasom za podporu cyklistiky v Bratislave je bezpochyby združenie Cyklokoalícia. To okrem prevádzkovania bikesharingu WhiteBikes aj pravidelne kontroluje a pripomienkuje riešenia navrhované mestom. Zároveň navrhuje aj vlastné riešenia systému cyklotrás.
Súčasný primátor vo svojej volebnej kampani prisľúbil „zrýchliť budovanie cyklotrás – vybudovať bezpečné a priame radiály z mestských častí.“ No podľa Cyklokoalície to ešte minulý rok vyzeralo tak, že aj táto pekne znejúca veta sa zaradí ku miliardám nesplnených volebných sľubov.
foto: cyklokoalicia.sk
V rámci riešenia dopravnej situácie sa magistrát najnovšie rozhodol spoplatniť parkovanie v celom meste. No ako som už písal tu, bez kvalitných alternatív v podobe MHD a cyklotrás to veľa nevyrieši. A vyzerá to tak, že Morten Kabell má na vec podobný názor:
„Nemôžete jednoducho zakázať autá a čakať čo sa stane. Preto v Kodani expandujeme verejnú dopravu a investujeme do cyklistickej infraštruktúry. Dajte ľuďom možnosti a až potom pomaly ukrajujte miesto autám a pridávajte ho bicyklom.“
foto: cyklokoalicia.sk
Kodaň ukazuje, že kvalitná cyklistická infraštruktúra v mestách nie je nedosiahnuteľnou utópiou. Samozrejme, Bratislava je na celkom inej úrovni a nemôžeme čakať, že zásadné zmeny sa udejú cez noc. No pomohlo by, ak by magistrát začal viac počúvať odborníkov a nadšencov a konečne sa namiesto povrchových riešení riadne a koncepčne postavil ku problému cyklistiky v hlavnom meste.
zdroj titulnej fotografie: commons.wikimedia.com / cyklokoalicia.sk
Čítajte viac z kategórie: Inovácie a Eko