Tisícke ľudí doslova daroval zrak. Najsledovanejší youtuber čelí vlne nenávisti za „charitatívne p*rno“

  • Najsledovanejší youtuber sveta má video, kde zaplatil operáciu zraku 1 000 ľuďom
  • Kritici sa doňho obuli, nepáči sa im, že to zverejnil
  • Odborníci sú však iného názoru
YouTuber MrBeast zaplatil operáciu očí pre tisíc ľudí. Daroval zrak 1000 ľuďom
YouTube/MrBeast/Reprofoto
  • Najsledovanejší youtuber sveta má video, kde zaplatil operáciu zraku 1 000 ľuďom
  • Kritici sa doňho obuli, nepáči sa im, že to zverejnil
  • Odborníci sú však iného názoru

Mladík z amerického Kansasu menom Jimmy Donaldson sa dá opísať rôznymi prívlastkami. Youtuber, podnikateľ, influencer či filantrop. Nemožno mu odoprieť fakt, že jeho videá na kanáli MrBeast dobyli celú platformu.

MrBeast je totiž považovaný za najúspešnejšieho youtubera sveta a jeho kanál dosahuje neuveriteľnú popularitu. Ako informuje BBC, v novembri 2022 sa mu podarilo získať 112 miliónov „subscriberov“, čím predbehol kanál Felixa Kjellberga s názvom Pewdiepie. 

Zaujímavosťou je, že za svoj kanál nedávno odmietol ponuku 1 miliardy dolárov a oznámil, že by predaj možno zvážil pri ponuke 10 miliárd, uvádza Dexerto. Následne, podľa Unilad, dosiahol významnú štatistiku. „Náš kanál na YouTube za posledných 90 dní sledovalo 616 miliónov rôznych ľudí,“ napísal 24-ročný Donaldson s tým, že ide o takmer 10 percent svetovej populácie.

Dobré činy a uzdravenie slepoty

MrBeast sa preslávil videami typu „Daroval som 10-tisíc dolárov bezdomovcovi“ alebo súťažnými sériami, v ktorých víťazi získavajú priam šialené ceny. Mnohým kamarátom, ale aj neznámym ľuďom, daroval drahé autá, domy a dokonca aj ostrovy. Charitatívna práca ho vyšvihla na najvyššie priečky a svet si ho preto skutočne obľúbil. 

Kanál taktiež stojí za bizarnejšími rekordmi ako napríklad najväčšia pizza sveta

V jednom zo svojich posledných videí však doslova daroval zrak slepcom. Jimmy Donaldson našiel tisíc slepých ľudí, ktorým sa rozhodol zaplatiť operáciu šedého zákalu, čím obnovil ich zrak. Na jeho kanáli nájdeš množstvo videí takéhoto typu, avšak práve toto konkrétne s názvom „1 000 Blind People See For The First Time“ si vo svete vyslúžilo kritiku.

Charitatívne p*rno

Ako informuje BBC, klip má už okolo 100 miliónov vzhliadnutí a názory ľudí rozdelil na dve skupiny. Niektorí najnovšiu prácu Jimmyho Donaldsona nazývajú charitatívnym p*rnom a tvrdia, že video natočil za účelom finančného zisku.

Donaldson však reagoval s tým, že počas minulého roka bolo priemerné video na jeho kanáli v strate 1,5 milióna dolárov.

Keď si video pozrelo viac ľudí, objavili sa otázky týkajúce sa nákladov a nedostupnosti očných operácií v niektorých častiach sveta. Podľa viacerých kritikov by sa bohatí influenceri nemali šprtať v problémoch v spoločnosti a zdravotníctve.

S tým však rozhodne nesúhlasí každý a dokonca ani Andrew Hodgson, prezident Národnej federácie nevidiacich Spojeného kráľovstva, ktorý prácu Jimmyho Donaldsona ocenil. 

„Všetko, čo kladie dôraz na také liečiteľné očné stavy, ako je šedý zákal, a poskytuje finančné prostriedky pre ľudí na podstúpenie operácie, by malo byť vítané,“ uviedol.

Ľudia na sociálnych sieťach kritizujú Donaldsona najmä za to, že svoju prácu uverejňuje online. Inými slovami, nepáči sa im, že „Zaplatiť 1 000 nevidiacim operáciu očí je pekná vec, ale použitie tohto aktu štedrosti na video z toho urobí nevkusné charitatívne p*rno,“ reagovali ľudia v komentároch.

„Prečo by niekto kritizoval takúto prácu či medializovanie problému na sociálnych médiách?“ pýta sa riaditeľ. Hodgson vyzdvihol, že ľudia spoznávajú problémy týkajúce sa zraku s tým, že v spoločnosti sa o nich hovorí príliš málo.

Pre BBC sa rovnako pozitívne vyjadrila aj charitatívna organizácia „Sightsavers“. Podľa ich hovorkyne „boli povzbudení tým, ako sa téma globálnej záťaže pre zdravie očí predkladá širokej verejnosti“.

Zisk či strata

Jimmy sa teda preslávil mimoriadne veľkorysými charitatívnymi skutkami, napĺňal fantázie mladistvých a jeho práca pravidelne vyvoláva zvedavosť miliónov ľudí. Za jeho charitu ho však má časť spoločnosti „v zuboch“.

Donaldson rozhodne patrí medzi svetových boháčov, no veľká časť jeho zisku pochádza z biznisov a spoluprác, ktoré riadi popri svojom kanáli. Ako informuje Boss Hunting, MrBeast na tvorbu videí ročne minie približne 48 miliónov dolárov. 

On sám priznáva, že na viacerých videách je stratový, a preto musí robiť aj taký obsah, ktorý mu peniaze vráti. To sú však prevažne videá počítačových hier či rôznych aktivít s priateľmi. 

„Chcem peniaze len na to, aby som mohol robiť lepšie videá a rozširovať svoj kanál. Nestarám sa o zarábanie, nezaujíma ma čas, chcem len robiť tie najlepšie videá na planéte,“ tvrdí Donaldson.

Zdroje: BBC, Dexerto, Unilad, YouTube/MrBeast, BBC, Boss Hunting, Twitter/MrBeast

Najnovšie videá

Trendové videá