Vysoký poplatok za registráciu áut bude, rozhodol parlament. Pozor, nezaplatí ho však kupec
- Poplatok za zápis držiteľa vozidla už onedlho nebude ovplyvňovať vek auta
- Startitup ti prináša veľký prehľad zmien

- Poplatok za zápis držiteľa vozidla už onedlho nebude ovplyvňovať vek auta
- Startitup ti prináša veľký prehľad zmien
Rok 2023 sa nesie v znamení veľkých zmien pre motoristov. Nedávno sme ťa informovali, že registračný poplatok za motorové vozidlo sa od apríla 2023 bude meniť. V rámci novely to poslanci odsúhlasili ešte počas decembrovej schôdze vo štvrtok (22. 12. 2022). Má ale zohľadniť ekologický aspekt, vek vozidla sa zohľadňovať nebude.
Správny poplatok uhradí žiadateľ
Podľa nového výpočtu sa registračný poplatok určí ako súčin výkonu a ekologického koeficientu vozidla. Ďalšou zmenou je napríklad akčný plán pre rozvoj elektromobility v Slovenskej republike (2022), v rámci ktorého sa pripravujú zmeny pre majiteľov elektrických vozidiel.
Od januára tohto roka sa na Slovensku tiež zmenil dizajn aj charakter evidenčných čísel (EČV). Po starom si na EČV mohol vidieť skratku okresu, v ktorom je auto zaregistrované, trojčíslie a dve písmená abecedy. Na nových evidenčných číslach už názov okresu nenájdeš.
Zrušil sa tak aj dvojkrokový prepis vozidla. Kompletný prepis aj s vydaním nových dokladov je možné urobiť na ktoromkoľvek dopravnom inšpektoráte, pričom v prípade potreby sa doklady aj tabuľky zasielajú kuriérom.
Oproti predošlému spôsobu vyberania správnych poplatkov je zásadný rozdiel v tom, že pri zápise zmeny držiteľa vozidla bude správny poplatok uhrádzať žiadateľ o evidenčný úkon a nie nový vlastník vozidla, ako tomu bolo doteraz, informuje na svojom webe Ministerstvo vnútra SR.
To však nie je všetko. Ďalšie novinky vstúpia do platnosti už 1. 4. 2023.
Ako sme spomínali vyššie, podľa nového výpočtu sa registračný poplatok určí ako súčin výkonu a ekologického koeficientu vozidla. Týkať sa bude všetkých motoristov vrátane tých, ktorí si chcú kúpiť nové auto, ale aj tých, ktorí si zakúpia staršie auto.
Práve ich bude za registračný poplatok čakať výrazne vyššia suma. Zo vzorca sa vylúči faktor, ktorým sa zohľadňuje vek vozidla.
Výšku poplatkov a ďalšie informácie sa dozvieš na druhej strane >>>
Ceny registračných poplatkov
Vo vzorci ho nahradí ekologický koeficient vozidla (EKV) a bude vyzerať nasledovne: RP = Pkw x EKV.
Podľa novej úpravy bude teda záležať aj na dátume prvej registrácie, pričom kritériá časového rozmedzia dátumu prvej registrácie sa použijú len v prípade, že motorové vozidlo nemá pridelenú emisnú normu Euro, ktorá určuje hraničné hodnoty škodlivín z motorov áut.
Po novom sa budú navyše vozidlá a príslušné ekologické koeficienty rozdeľovať podľa toho, o aký druh paliva ide, píše web Podnikajte.sk.
Napríklad pokiaľ bude zapisované auto „veteránom“, ktorý je viac ako 40 rokov bez rozdielu paliva, s dátumom prvej registrácie do 31. 12. 1982, jeho ekologický koeficient bude 0,10. V prípade, že výkon jeho motora je do 80 kW, bol by žiadateľovi o zápis vyúčtovaný registračný poplatok vo výške 3,30 eur (33 eur x 0,10). Avšak v novej úprave je uvedené, že poplatok sa môže znížiť maximálne na 33 eur, aj v tomto prípade teda žiadateľ zaplatí túto sumu.
Ako ďalej píše web, separátnou skupinou sú vozidlá, ktorých druh paliva/zdroj energie je nafta alebo kombinácia nafta + hybrid (HEV). Najvyšší EKV majú vozidlá s emisnou normou Euro 1 alebo dátumom prvej registrácie od 1. 1. 1983 do 31. 12. 1996, a to 1,00. V prípade, že ide o automobil napríklad s výkonom od 98 do 104 kW, poplatok za zápis držiteľa bude žiadateľa stáť 210 eur.
Naopak, najnižší koeficient (0,30) majú stanovené vozidlá s normou Euro 6d-Temp a 6d alebo s dátumom prvej registrácie od 1. 9. 2019. Zápis držiteľa takého auta v prípade spomínaného výkonu od 98 do 104 kW bude stáť 63 eur.
Treťou skupinou sú vozidlá na benzín, benzín + HEV, benzín + LPG (skvapalnený ropný plyn), CNG (stlačený zemný plyn) v kombinácii s iným palivom, LPG v kombinácii s iným palivom, LNG (skvapalnený zemný plyn) v kombinácii s iným palivom. Aj tu platí najvyšší ekologický koeficient vozidla pri norme Euro 1.
Štvrtou kategóriou sú elektromobily, plug-in hybridy či vodíkové vozidlá. Aj tých sa totiž nové zmeny dotýkajú. Všetkých emisných noriem sa týka EKV 0,20. Pri výkone napr. 98 až 104 kW sa tak týchto vozidiel bude týkať registračný poplatok 42 eur.
Čítajte viac z kategórie: Auto
Zdroje: Podnikajte.sk, Ministerstvo vnútra SR, Archív Startitup