Po 2035 si auto so „spaľovákom“ nekúpiš. Čerpacie stanice však nemusí nevyhnutne čakať krach
- V prípade „dopredaja“ áut so spaľovacím motorom sa naskytá otázka, čo s čerpacími stanicami
- Len 20 % z tržieb tvoria pohonné látky
- V prípade „dopredaja“ áut so spaľovacím motorom sa naskytá otázka, čo s čerpacími stanicami
- Len 20 % z tržieb tvoria pohonné látky
Ako sme ťa informovali, Európsky parlament (EP) v utorok definitívne schválil zákaz predaja nových áut s benzínovým a naftovým motorom od roku 2035 s úmyslom dostať ich z ciest do polovice storočia.
To znamená, že nové autá so spaľovacím motorom by sa v Európskej únii mohli predávať už len 12 rokov. Ak sa však prestanú autá so spaľovacím motorom, ktoré sú poháňané na benzín či naftu predávať úplne, aký osud čaká čerpacie stanice?
Pre portál nemecký Focus Herbet Rabl, hovorca Záujmového združenia čerpacích staníc (TIV), uviedol, že o budúcnosť čerpacích staníc sa neboja. „Čerpacia stanica žije z toho, že predáva mobilitu,“ hovorí Rabl s dodatkom, že „mobilita bude aj naďalej potrebná“.
Napriek tomu pripustil, že určite dôjde k zmenám, no existencia nie je ohrozená. Portál Topspeed ďalej uvádza, že čerpacie stanice majú z predaja pohonných látok len 20 percent z tržieb, ostatok tvoria nápoje, jedlá, cigarety či noviny. Ten zvyšok približne 10 percent tvoria doplnkové služby, akými je napríklad umývanie áut.
Európa nie je pripravená
Oponenti zákazu však tvrdia, že ani európsky priemysel, ani mnohí motoristi nie sú pripravení na také dramatické prerušenie výroby vozidiel so spaľovacím motorom, ktoré ohrozuje tiež státisíce pracovných miest.
Varovali tiež pred „efektom Havany“, teda predlžovaním využívania starších áut so spaľovacími motormi s vyššími emisiami po zákaze predaja nových vozidiel, pretože si spotrebitelia nebudú môcť dovoliť kúpu drahého elektromobilu.
Dopravný analytik Ján Bazovský pre redakciu Startitup povedal: „Úmysel je síce pekný, len vzhľadom na rozdielnu úroveň ekonomík Európskej únie, realizácia nemusí byť taká jednoduchá. Ťažko povedať, čo bude o 12 rokov. Možno sa podarí objaviť nejaký kombinovaný pohon, ktorý urýchli tento proces a hlavne posunie vozidlá na alternatívny alebo elektrický pohon, na úroveň súčasných vozidiel so spaľovacím motorom, čo sa týka výkonu, rýchlosti, dojazdu.“
„Krach“ nečaká ani automobilky
Bazovský v súvislosti s touto témou a dopadom na automobilky tvrdí, že auto je spotrebný tovar, a preto ho treba po určitej dobe vymeniť a keďže na planéte pribúda stále viac ľudí, „tá výroba vozidiel bude pokračovať, tak či tak bude počet vyrobených vozidiel každoročne rásť“.
„Je predpoklad, že tie automobilky budú vo výrobe pokračovať, akurát že sa budú musieť postupne preorientovávať na výrobu iných vozidiel ako spaľovacie motory,“ tvrdí Bazovský.
„Snaha je to pekná,“ konštatuje Bazovský s tým, že takýchto rozhodnutí bolo viac „a potom museli nasledovať výnimky“. „Za ideálneho stavu, kedy by to fungovalo tak, ako by malo, by to mohol byť reálny termín, ale nevieme, čo tu bude. Či bude svet v takom stave, či vôbec budú mať záujem vyrábať elektromobily a či sa nebudú snažiť len o prežitie,“ dodáva.