Takto sa robí biznis: Najrýchlejšie rastúce módne e-shopy na Slovensku (ne)vedia, ako na sociálne siete

  • Na úspešný biznis ti dnes nestačí len dobrý produkt
  • Sociálne siete sú dôležitou súčasťou marketingu, musíš však vedieť, ako na to
Najrýchlejšie rastúce eshopy
Startitup
  • Na úspešný biznis ti dnes nestačí len dobrý produkt
  • Sociálne siete sú dôležitou súčasťou marketingu, musíš však vedieť, ako na to

Bez sociálnych sietí sa dnes úspešný biznis viesť nedá. V posledných rokoch sa vytvorilo samostatné odvetvie plné šikovných marketérov, ktorých úlohou je práve starostlivosť o sociálne siete. Svoj obor povýšili takmer na umenie a vďaka nim sa množstvu firiem podarilo preraziť a uspieť na slovenskom trhu. 

Instagram je inkubátorom pre mnohé slovenské eshopy, ktorým sa tu podarilo vyrásť a zaradiť sa do prvej ligy slovenského e-commerce. Dvojnásobne to platí pre módne eshopy, pre ktoré je Instagram prirodzeným ihriskom. V spolupráci s agentúrou Data on Steroids sme identifikovali tie, ktorým najrýchlejšie pribudli followeri, a pozreli sme sa, čo stojí za ich úspechom. Výsledky analýzy okomentoval pre Startitup Ján Stareček, Managing Director agentúry.

Najrýchlejšie rastúce eshopy sme identifikovali na základe zmeny ich followerskej základne, ktorú sme hodnotili počas 12 mesiacov, od septembra 2021 do augusta 2022. Počet followerov hovorí o tom, aká veľká je primárna cieľová skupina eshopu a je tak dôležitou metrikou, ktorá indikuje aj obchodnú výkonnosť a dôveryhodnosť eshopu. „Rovnica je jednoduchá, ak chcete, aby vám na Instagrame rástli tržby, je potrebné rozšíriť počet sympatizantov, ktorí vás sledujú,“ vysvetľuje Stareček. Na to, ako sa to darilo najrýchlejšie rastúcim eshopom a či dokázali byť úspešné aj v iných ohľadoch, sme sa pozreli nižšie.

Kto patrí medzi slovenskú špičku? 

Zhodnotiť, kto patrí medzi slovenskú špičku, nie je jednoduché. Sledovali sme teda viacero faktorov: prírastok followerov, interakciu sledovateľov s profilom, zmienky, engagement, ale aj brandové kľúčové slová. 

Najrýchlejšie rastúce eshopy
zdroj: Data on Steroids

„Najvyšší prírastok 107-tisíc followerov v sledovanom období dosiahol eshop, ktorého názov sme sa rozhodli nepublikovať, pretože jeho rast vykazuje všetky príznaky nákupu followerov a ďalej ho budeme označovať ako Nemenovaný eshop. Pre lepšiu predstavu uvedieme, že predáva dámske topánky a kabelky,“ vysvetľuje Stareček. 

Druhé miesto obsadil slovenský výrobca a predajca barefoot obuvy Be Lenka, ktorého profil @belenka_barefoot narástol o 57-tisíc followerov, a tretie miesto patrí slovenskému progresívnemu eshopu s okuliarmi eyerim, ktorého profil @eyerim.eyewear narástol skoro o 19-tisíc followerov. 

Z prírastkov followerov je zjavné, že eshopy dokážu na Instagrame dosahovať v rámci jedného roka nárasty v rádoch tisícov až desaťtisícov followerov. Z tohto pohľadu sa Instagram javí ako ideálne miesto na štart nového biznisu, na ktorom dokážete v relatívne krátkej nadviazať kontakt s množstvom nových, potenciálnych zákazníkov.

Najrýchlejšie rastúce eshopy
zdroj: Data on Steroids

Prvá trojka najrýchlejšie rastúcich eshopov sa podľa dát z februára 2023 dostala do celkového rebríčka top 10 slovenských módnych eshopov podľa počtu followerov a zaradili sa medzi gigantov typu Footshop, Nebbia, About you či THE STREETS.

Eshopu Be Lenka aktuálne patrí aktuálne 4. miesto a Nemenovaný eshop to nákupom followerov dotiahol až na 8. miesto. Do TOP 10 sa prepracoval aj eyerim, ktorý sa skoro s 90-tis. followermi umiestnil na 10. mieste.

„Samotný počet followerov je však iba predpoklad úspechu. Nemenej dôležité je, či sú followeri aktívni a interagujú s obsahom eshopu (dajú lajk alebo komentár),“ objasňuje Stareček z Data on Steroids. 

Ktoré eshopy majú najlakovanejšie posty?

2 z 3 najrýchlejšie rastúcich eshopov však zaostávajú za svojou konkurenciou, ktorá má výrazne lajkovanejšie posty a to napriek porovnateľnému či nižšiemu počtu followerov.

Medzi top 10 najvýkonnejších eshopov z pohľadu priemerného počtu lajkov na jeden post sa tak zaradil len eshop Be Lenka, ktorý v priemere získava 385 lajkov na jeden post a prepracoval sa tak na 8. miesto.

Za zmienku však stojí aj eshop so ženskou módou GREEN APPLE, ktorého profil @greenapple.sk zaznamenal 7. najväčší prírastok followerov, a patrí mu 3. miesto z hľadiska výkonnosti postov.

Najrýchlejšie rastúce eshopy
zdroj: Data on Steroids

Počet lajkov slúži podobne ako počet followerov ako indikatívny ukazovateľ obchodnej úspešnosti eshopu. Ak sa eshopu darí získavať vysoký počet lajkov na jeden post, znamená to, že má aktívnejších followerov, ktorí na eshope nakúpia s vyššou pravdepodobnosťou.  

Ako sa im darilo v ďalších oblastiach?

Engagement

Aby sme vedeli objektívne zhodnotiť aktivitu followerov, je potrebné sa okrem lajkovanosti postov pozrieť aj na engagement followerov. Ten vyjadruje, aké % followerov v priemere interaguje s postami daného profilu (dá lajk, alebo uverejní komentár).

Nakúpení followeri Nemenovaného eshopu napríklad vykazujú nulový engagement, takže je jasné, že ich pravdepodobnosť nákupu v eshope sa bude tiež blížiť k nule. Naopak, GREEN APPLE shop dosahuje engagement na úrovni 1,66 %, ktorý je v segmente módnych eshopov výnimočný.

Zmienky

Na posúdenie výkonnosti eshopu slúži aj počet unikátnych zmienok, ktoré eshopy získavajú na Instagrame od iných profilov. Zmienku na Instagrame predstavuje otagovanie profilu formou „@nazovprofilu“ v texte postu. Zmienky štandardne uvádzajú vo svojich postoch influenceri, keď propagujú vybraný produkt, značku či eshop. Všeobecne platí, že čím vyšší počet zmienok, tým vyššia je relevantnosť daného eshopu pre zákazníka. Z pohľadu počtu zmienok je výnimočný napríklad eyerim, ktorý v priebehu 1 roka získal až 296 zmienok a predbehol aj viaceré eshopy s vyšším počtom followerov.

Hľadanosť brandových kľúčových slov 

Hľadanosť brandových kľúčových slov udáva, aký je objem vyhľadávaných kľúčových slov spojených so značkou eshopu cez Google. Hľadanosť brandových slov úzko súvisí s postavením značky na trhu. Vyhľadávania, a špeciálne pri eshopoch, vyjadrujú dopyt po predávaných produktoch. Ak rastie objem hľadaní, je vysoko pravdepodobné, že bude rásť aj objem tržieb daného eshopu. Spomedzi najrýchlejšie rastúcich eshopov najviac vyhľadávaní získal eyerim, ktorého značka bola na Slovensku hľadaná cez Google až 230-tisíckrát počas 12 mesiacov. 

Čo stojí za úspechom najrýchlejšie rastúcich e-shopov? 

Ak ťa zaujíma, akým spôsobom sa podarilo prvej trojke najrýchlejšie rastúcich eshopov získať za pár mesiacov desaťtisíce followerov, prečítaj si pokračovanie našej analýzy módnych eshopov, ktorá ti odpovie, ktorá z rastových stratégií je najefektívnejšia.  

Najrýchlejšie rastúce eshopy
zdroj: Data on Steroids

Ako uspieť na Instagrame?

Ak chceš uspieť na Instagrame aj ty, prečítaj si podrobnú analýzu najrýchlejšie rastúcich fashion eshopov na slovenskom Instagrame od agentúry Data on Steroids, alebo získaj prístup k štatistikám 100 najvýkonnejších eshopov v nástroji Social builder.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroj: Data on Steroids

Najnovšie videá

Trendové videá