Slovenský eshop si nakúpil followerov. Toto ničí biznis, hovorí expert

  • Nákup followerov je pre tvoj biznis zlý nápad
  • Data on Steroids v spolupráci so Startitup vypracovali analýzu, ktorá ti ukáže, ako na úspech na sociálnych sieťach
eyerim
Startitup/Dávid Javorský
  • Nákup followerov je pre tvoj biznis zlý nápad
  • Data on Steroids v spolupráci so Startitup vypracovali analýzu, ktorá ti ukáže, ako na úspech na sociálnych sieťach

Úspech v biznise je dnes úzko prepojený aj s úspechom na sociálnych sieťach. Firmy sa tak snažia o čo najväčšie množstvo followerov. Malo by však ísť o reálnych ľudí, ktorí firmu naozaj sledujú a jej obsah ich baví. Existujú však také, ktoré sa uchýlia k nákupu followerov – ten však nemá dlhodobý zmysel a v konečnom dôsledku je to viac na škodu ako na úžitok. 

predchádzajúcom článku sme ti predstavili, ktorým slovenským eshopom pribudlo najviac followerov. Dnes sa pozrieme na to, čo stojí za ich úspechom a ktorá zo stratégií náboru followerov bola najefektívnejšia. Výsledky analýzy okomentoval pre Startitup Ján Stareček, Managing Director agentúry Data on Steroids, ktorá analýzu pripravila.

Nárast počtu followerov sme analyzovali pri módnych eshopoch počas 12 mesiacov, od septembra 2021 do augusta 2022. Najviac followerov získal Nemenovaný eshop s dámskou obuvou a kabelkami, 2 .miesto obsadil eshop slovenskej barefootovej značky Be lenka a 3. miesto progresívny eshop s okuliarmi eyerim. 

Za nárastom každého eshopu sme však identifikovali inú stratégiu budovania followerskej základne, ktorá do veľkej miery ovplyvňuje schopnosť eshopu generovať dodatočné tržby vďaka prírastku followerskej základne.

Nákup followerov v podaní Nemenovaného eshopu

  • Názov eshopu: Nemenovaný eshop
  • Veľkosť nárastu: plus 107 000 followerov za 12 mes.
  • Segment: dámska obuv a doplnky

Najviac sa podarilo narásť eshopu s dámskou obuvou a doplnkami. Jeho názov sme sa však rozhodli nepublikovať a označujeme ho ako Nemenovaný eshop. Naším cieľom nie je robiť policajta a ukazovať na profily, ktoré používajú nepovolené praktiky a zavádzajú zákazníka. Chceme ale poukázať na fakt, že ide o krátkozrakú cestu, ktorá nevedie k úspechu, ale práve naopak.

Data on steroids
zdroj: Data on steroids

Nákup followerov u Nemenovaného eshopu sme identifikovali na základe nasledovných znakov:

  • Obrovský jednorazový nárast počtu followerov – spomínaný eshop dokázal za 12 mesiacov zvýšiť počet svojich followerov až o 107-tis. Z krivky vývoja počtu followerov vidíme, že išlo o obrovský jednorazový nárast, ktorý sa udial prakticky zo dňa na deň, čo je typický priebeh krivky pri nákupe followerov.
  • Prepad lajkovanosti postov (engagement blízko nule) – v prípade Nemenovaného eshopu s obuvou vidíme po náraste počtu followerov prepad v lajkovanosti postov, čo potvrdzuje hypotézu o nákupe followerov. Kým pred výrazným nárastom počtu followerov získaval tento eshop od 20 do 40 lajkov na post, tak po náraste followerskej základne sa počet ich lajkov prepadol o polovicu.
  • Absencia zmienok z iných profilov – hypotézu o nákupe followerov podporuje aj absencia zmienok z iných instagramových profilov, ktoré by teoreticky mohli vysoký nárast vyvolať. V dátach však evidujeme len 2 zmienky od malých profilov, ktoré navyše neobsahujú žiadnu výzvu na sledovanie profilu.
  • Podozrivé profily followerov – pri hlbšom preskrollovaní followerov tohto profilu vidíme aj veľké množstvo profilov s podozrivými charakteristikami. Napríklad exotická alebo nič nehovoriaca profilová fotka a názov profilu. Profily tiež vykazujú nízky počet followerov, pričom sledujú enormne vysoký počet iných profilov a v ich feede nájdete len zopár nesúvisiacich postov.

Nákup followerov predstavuje najjednoduchší spôsob získania followerov, ktorý je stále veľmi populárny. Nepotrvá dlho a za pár minút máte cez Google nájdených hneď niekoľko stránok, cez ktoré môžete nakúpiť desiatky tisíc followerov za desiatky, maximálne stovky eur. Treba si však uvedomiť, že nakúpení followeri u vás nikdy nenakúpia. A preto aj v tomto prípade platí, že skratky nevedú k úspechu.

Reklamné kampane v podaní Be lenka

  • Názov profilu: @belenka_barefoot
  • Veľkosť nárastu: plus 57 000 followerov za 12 mes.
  • Segment: dámska a pánska barefoot obuv

Reklamnými kampaňami sa eshopy snažia zasiahnuť potenciálnych zákazníkov cez jeden, alebo viacero komunikačných kanálov. Vzorovým príkladom je v tomto smere slovenský eshop @belenka_barefoot, ktorý dokázal narásť o úctyhodných 57-tis. followerov za 12 mesiacov. Z vývojovej krivky followerov vidíme, že ide o kontinuálny nárast bez výraznejších skokov.

Data on steroids
zdroj: Data on steroids

Vývoj počtu followerov – Be lenka

Za nárastom počtu followerov vidíme okrem influencerských spoluprác na Instagrame aj celoročné PPC kampane, ktoré doplnila TV kampaň v Česku a na Slovensku, či letná outdoorová kampaň. Vplyv na nárast počtu followerov mohol mať aj sponzoring postov na Instagrame.

Výsledkom kampaní je okrem veľkého nárastu počtu followerov aj posilnenie imidžu značky a kontinuálny rast jej znalosti, ktorý možno pozorovať na raste hľadanosti kľúčových slov spojených s brandom Be Lenka.  

Multikanálové reklamné kampane predstavujú najnákladnejšiu formu budovania followerskej základne. Okrem nárastu počtu followerov to však posilní aj znalosť a imidž značky a vytvorí tak dobré predpoklady na dlhodobejší rast tržieb v budúcnosti.

Súťaže s influencermi v podaní eyerim

  • Názov profilu: @eyerim.eyewear
  • Veľkosť nárastu: plus 19 500 followerov za 12 mes.
  • Segment: okuliare

Instagram bez súťaží si už pomaly ani nevieme predstaviť. Tajomstvom úspechu spočíva v správne nastavených podmienkach súťaže, ktorá vyzýva užívateľov na follow profilu, ako aj označenie iných (kamarátskych) profilov v komentároch pod postami.

Tretí najrýchlejšie rastúci fashion eshop na Instagrame vsadil pri získavaní followerov aj na túto kartu. Je ním eyerim, progresívny, slovenský e-commerce startup s okuliarmi, ktorý narástol o takmer 20 000 followerov.

Data on steroids
zdroj: Data on steroids

Vývoj počtu followerov – eyerim

Na grafe vývoja počtu followerov sú znázornené „skoky“, pri ktorých došlo k najväčším nárastom v danom období v rozmedzí 3- až 4-tis. followerov. Za nárastami stojí infuencerka a spolumajiteľka eshopu Andrea Zahurancová s jej profilom @andreazahurancova a áčková slovenská influencerka Tatiana Žideková so svojím profilom @tatianazidekova. Aký profil alebo mediálna aktivita stojí za tretím nárastom počtu followerov, sa nám nepodarilo identifikovať.

Prostredníctvom správne nastavených súťaží sa dá v priebehu pár dní zvýšiť počet followerov profilu. Na druhej strane však treba počítať s rizikom, že časť novo získaných followerov odíde po skončení súťaže, akonáhle využijú jej benefity. Vidieť to aj na priebehu krivky vývoja počtu followerov, kde po prudkom raste nasleduje redukcia na úrovni okolo 20 – 30 % novo získaných followerov.

Napriek tomu, že eyerim sa z pohľadu počtu followerov prepracoval až na 11. miesto slovenských módnych eshopov, za viacerými zaostáva v počte lajkov, ktoré dokáže v priemere získavať na jeden svoj post. Za nižšou výkonnosťou jeho postov môže byť práve spôsob získavania nových followerov, ktorých primárnou motiváciou sledovania profilu je možnosť získať cenové zvýhodnenie a nie obsah samotného profilu.

Spolupráce s influencermi predstavujú efektívnu cestu na budovanie followerskej základne. Pri vhodne zvolenej mechanike súťaže je možné dosiahnuť pomerne nízke náklady na akvizíciu 1 000 followerov. Daňou za efektivitu bude pravdepodobne nižšia lojalita novo získaných followerov. Nezanedbateľnou výhodou tohto prístupu je aj vysoký počet zmienok od influencerkských profilov, ktoré zvyšujú relevantnosť značky v očiach instagramového publika, čo následne zvyšuje šancu, že nárast followerov sa pretaví aj do nárastu tržieb.

Vyhodnotenie úspešnosti náboru followerov

Be Lenka  (1. miesto)

Najefektívnejšiu stratégiu náboru followerov spomedzi prvej trojky má z nášho pohľadu eshop Be lenka, ktorý sa nielenže dokázal dostať do top 10 slovenských fashion eshopov podľa počtu followerov, ale ruka v ruke s obrovským nárastom followerov mu rástla aj výkonnosť postov. Relevantnosťou a znalosťou značky sa pritom doťahuje na eyerim, čo je predpokladom, že nárast followerov sa mu podarí úspešne premeniť na rast tržieb. 

Eyerim (2. miesto)

Veľmi dobre si viedol eshop eyerim, ktorému odhadujeme najvyššiu znalosť jeho značky (dosiahol najväčší objem hľadanosti brandových kľúčových slov v Googli) a tiež 2. najvyššiu relevantnosť jeho profilu na Instagrame (získal 2. najväčší počet zmienok od iných profilov na Instagrame). Napriek tomu, že sa mu s nárastom počtu followerov nepodarilo zvýšiť výkonnosť jeho postov, domnievame sa, že vysoká relevancia eshopu a znalosť značky dokážu dlhodobo prispievať k vyšším tržbám.

Nemenovaný eshop s obuvou (Posledné miesto)

Stratégiu Nemenovaného eshopu, ktorý dokázal skórovať len v obrovskom náraste followerov, hodnotíme ako neefektívnu. Z týchto followerov sa zákazníci nikdy nestanú, keďže s vysokou pravdepodobnosťou ide o nakúpených followerov. Rast followerov by preto nemal byť cieľom sám osebe, ale prostriedkom na zmysluplnú komunikáciu so zákazníkmi a následné zvyšovanie tržieb.

Ako uspieť na Instagrame?

Ak chceš uspieť na Instagrame aj ty, prečítaj si podrobnú analýzu najrýchlejšie rastúcich fashion eshopov na slovenskom Instagrame od agentúry Data on Steroids alebo získaj prístup k štatistikám 100 najvýkonnejších eshopov v nástroji Social builder.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá