Slováci s pomocou AI vytvorili úplne nový koktailový nápoj. Využili na to štyri typy umelej inteligencie
- Umelá inteligencia je v súčasnosti mimoriadne populárna
- Uvedomili si to aj Slováci, ktorí ju využili na vytvorenie drinku
- Ten dostal názov Spring Fling
- Umelá inteligencia je v súčasnosti mimoriadne populárna
- Uvedomili si to aj Slováci, ktorí ju využili na vytvorenie drinku
- Ten dostal názov Spring Fling
Umelá inteligencia vo svete počas posledných mesiacov vyvolala značný rozruch. Na TikToku a ďalších sociálnych sieťach sa objavili tisíce videí, v ktorých sa používatelia rozhodli použiť populárneho chatbota Chat GPT na vytvorenie hudobných piesní, básní na akékoľvek témy, zoznamov nákupov, motivačných listov či slohových prác.
Skupina Slovákov to však posunula na novú úroveň a začala ho používať v gastronomickom priemysle, konkrétne na vytvorenie kombinácie drinkov a receptu na koktail. „Myslím si, že toto video zmení pravidlá hry,“ uvádza Jakub Romaňák z eshopu Svet Nápojov.
Štyri typy umelej inteligencie
Slováci sa postarali o originálne video, v ktorom miešajú drinky s pomocou umelej inteligencie. Do kreatívneho procesu pritom nezapojili iba jednu umelú inteligenciu, ale hneď štyri. Video otvorilo jedinečnú sériu s názvom CoctAil, ktorú plánujú vydávať na YouTube a TikToku.
Hlavnou úlohou Chatu GPT bolo podľa autorov vymyslieť názov série, recept na prvý koktail a aj jeho názov. S pomocou Midjourney, teda nástroja, ktorý prostredníctvom AI generuje obrázky na základe textu, vytvorili hlavnú tvár video série, magickú Emu.
„Stačilo už len rozpohybovať jej tvár a požiadať ju, aby narozprávala text, ktorý hovorí vo videu,“ píšu autori na portáli Svet Nápojov. S týmito aktivitami im po technickej stránke pomáhali aplikácie D-ID a Narakeet. Slováci sa teda prostredníctvom umelej inteligencie dostali k technológii, ktorá vie vymyslieť zaujímavé koktaily.
Spring Fling
Drink dostal názov Spring Fling a na jeho prípravu potrebovali niekoľko rozličných alkoholických nápojov. Rumy Santos Dumont XO Elixir a Black Tears, trstinový sirup Monin a tri šťavy: limetkovú, brusnicovú a ananásovú. Po príprave drinku prišiel rad aj na pár testovacích subjektov v podobe siedmich ľudí, ktorí mali za úlohu zhodnotiť chuťovú stránku nápoja.
Tí boli s koktailom spokojní. „Ako tak pozerám, emócie testovacích subjektov boli nadpriemerné,“ povedala Ema, hlavná tvár video série. Autori nazvali nápoj „drinkom, ktorý neexistuje“, pričom ho miešali podľa presného návodu od umelej inteligencie.
Ľudský cit a zmysel pre detail však nahradiť nedokáže, čo si samotní autori dobre uvedomovali. Do seriálu si preto pozvali barmana Milana Klokočku, ktorý Emine drinky pripravil a následne aj odprezentoval. Autori sa vyjadrili, že vytvorili niečo, čo vo svete ešte nemá obdoby.
„Pravdepodobne sme prvá firma, ktorá nielen u nás, ale aj vo svete v kreatívnom procese prakticky využila umelú inteligenciu a mimoriadne úspešný trend ChatGPT,“ vyjadril sa Romaňák. Séria videí, ktorá má za cieľ spojenie špičkovej technológie a vizuálne atraktívneho obsahu, tak bude v podobnom štýle pokračovať aj v budúcnosti.
Čítajte viac z kategórie: Inovácie a Eko
Zdroje: Svet Nápojov, YouTube/Svet nápojov