Po najviac nehodových úsekoch na Slovensku jazdíš aj ty. Otestuj sa, kde treba dávať najväčší pozor
- Na Slovensku sa v minulom roku udialo vyše 12-tisíc dopravných nehôd
- V medziročných štatistikách sa zhoršujeme
- Strečno či Donovaly. Poznáš nehodové úseky na Slovensku?
- Na Slovensku sa v minulom roku udialo vyše 12-tisíc dopravných nehôd
- V medziročných štatistikách sa zhoršujeme
- Strečno či Donovaly. Poznáš nehodové úseky na Slovensku?
Na Slovensku sa v roku 2022 udialo až 12 032 dopravných nehôd, teda takmer 33 nehôd denne.
Dopravná nehoda sa môže prihodiť komukoľvek a kdekoľvek, no platí, že je na Slovensku niekoľko rizikových úsekov, ktoré sú natoľko problematické, že sa na nich dopravné nehody dejú niekoľkokrát do roka – a niektoré z nich už skúsení vodiči notoricky poznajú.
Otestuj sa v kvíze, či poznáš rizikové úseky na Slovensku.
Ako sa volá tunel na obrázku na diaľnici D2?
Tunel Sitina patrí medzi najrizikovejšie diaľničné úseky v Bratislave. Počas dopravnej špičky je plný zápch, v noci je notoricky známy prekračovaním rýchlosti a nehodami.
Práve na nebezpečných a rizikových úsekoch zaváži poistenie auta, ak už sa naozaj staneš účastníkom dopravnej nehody. Dnes je možné uzatvoriť havarijné poistenie spolu s povinným zmluvným poistením ako jeden balík.
Komplexné poistenie AutoMat totiž v jednom balíku zahŕňa PZP aj havarijné poistenie. Poisťovňa Kooperativa má navyše pripravených hneď niekoľko balíkov, ktoré okrem základných poistení zahŕňajú aj užitočné pripoistenia.
Medzi akými mestami leží táto cesta I. triedy, mnohými považovaná za najnebezpečnejšiu cestu na Slovensku?
Cesta I/65 medzi Nitrou a Zlatými Moravcami je posiata pietnymi krížmi a vencami. Nehodu tu mal školský autobus aj desiatky vodičov, ktorí často netrpezlivo predbiehali v neprehľadných kopcoch v okolí Nitry.
Cesta bola v minulosti ešte frekventovanejšia, pred otvorením úsekov R1 a obchvatu Nitry.
Na tomto úseku cesty I/9 (Trenčín – Žiar n/H.) sa v minulom roku stalo až 6 evidovaných nehôd. Pri akom veľkom meste to je?
Príčinami nehôd sú v tomto prípade najčastejšie prekročenia rýchlosti alebo nepozornosť vodiča. Kameňom úrazu je tu ľavotočivý oblúk bez krajnice.
Na 400-metrovom úseku za priecestím až po križovatku sa vlani udialo až 14 dopravných nehôd. V akej sme obci?
Kysucká obec Svrčinovec je medzi vodičmi notoricky známa nielen kvôli hraničnému priechodu s Českom, ale aj nehodovému úseku.
Asi 420-metrový úsek medzi železničným priecestím a križovatkou s výpadovkou do Poľska je najnehodovejším v celom Žilinskom kraji.
V úzkych, neprehľadných a mimoriadne frekventovaných úsekoch, akým je aj cesta do Česka cez kysucký Svrčinovec, sa ľahko môže stať chyba, ktorá skončí nehodou. Práve na takéto momenty sa hodí komplexné poistenie auta.
Miesto rozdeleného nákupu havarijného poistenia a PZP je možné ich spojiť za jednu cenu. Populárnym komplexným poistením auta na Slovensku je napríklad AutoMat od poisťovne Kooperativa.
Horské priechody sú častým dejiskom dopravných nehôd. Na ceste z Banskej Bystrice počujeme každý rok o autách mimo cesty či skrížených kamiónoch. Reč je o…
Snaha vodičov prejsť cez neprehľadné Donovaly čo najrýchlejšie často končí ťukancami alebo vážnymi nehodami.
Úsek sťažuje aj časté sneženie. Donovaly sú počas sneženia také náročné, že sa vo februári v jeden deň v rovnaký čas udiali rovno 2 nesúvisiace dopravné nehody. Dodávka sa skrížila s vlečkou a o pár kilometrov ďalej sa zrazili tri autá.
Táto prešovská výpadovka je úzka a v zastavanej štvrti. Smerom do ktorého mesta vedie?
Sabinovská je dlhodobo nehodový úsek a vodiči ju poznajú aj z dopravného servisu kvôli pravidelným zápcham.
Okrem toho, že Sabinovská ulica slúži každému, kto do Prešova prichádza zo Sabinova, Starej Ľubovne, Veľkého Šariša a Poľska, je plná odbočiek, bráničiek a parkovísk pred domom, kvôli čomu sa tu o plynulej premávke nedá hovoriť.
Veľmi nebezpečná je aj križovatka s Björnsonovou ulicou, kde autá vychádzajú zo strmého zrázu a nie vždy je situácia prehľadná. Ulica na mnohých miestach nemá ani ostrovčeky pre zastávky hromadnej dopravy.
Asi najznámejší nehodový úsek na Slovensku, pod horským bralom, známy neustálymi zápchami. Ako sa prezýva?
Na Strečne sme už videli všetko. Šmyky, nákladiak vo Váhu, 4 zrazené kamióny, zrážky s vtáctvom alebo nehody autobusov s niekoľkými autami.
Cesta I/18 medzi Žilinou a Vrútkami, ktorá prechádza popod hrad Strečno, trpí kvôli chýbajúcemu úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Kamióny z D1 teda smerujú priamo sem.
Úsek je plný stúpaní, zákrut a jazdu po ňom často sprevádza sneženie a mráz, kde majú mnohí problém s dobrzďovaním.
Ak sa aj vodiči chcú vyhnúť Strečnu (napríklad pri ceste zo západu na východ Slovenska), hory obísť nevedia a prekonať ich budú musieť napríklad na Donovaloch či Čertovici, kde sú nehody pomerne bežné.
Pre dlhšie cesty po Slovensku je teda ideálne mať aj havarijné poistenie, ktoré dnes spolu s PZP ponúka komplexné poistenie AutoMat.
„Križovatka pri Metre“ na predmestí Bratislavy kedysi kombinovala len 3 smery jazdy, teraz sa k nej pridávajú ešte nájazdy a pripájače k D4. Ktorým smerom je?
Križovatka pri hypermarkete Metro medzi Bratislavou a Ivankou pri Dunaji je každodenným chlebom tisícov obyvateľov bratislavských satelitov.
Tesne vedľa nej sa teraz pridala ďalšia križovatka, ktorá cestu I/61 prepája s obchvatom Bratislavy D4. Najmä v smere Senec je situácia nebezpečná kvôli rozbehnutým kamiónom z diaľnice, ktoré sa z pripájača okamžite radia do ľavého pruhu, aby mohli pokračovať v smere na Senec.
Križovatka je v zlom technickom stave, plná výmoľov a predovšetkým hlbokých žľabov. Na semaforoch vidno preliačiny, v trávniku častokrát pohodené odtrhnuté časti blatníka či nárazníkov.
Horský priechod známy legálnymi pretekmi, no preteky si tu vodiči robia na dennej báze, čo najmä za zlého počasia končí zle. Pozeráš sa na?
Dobšinský kopec je súčasťou cesty I. triedy I/67 a akokoľvek je kľukatá, je súčasťou hlavného ťahu, ktorý pretína Slovensko a pokračuje až do Maďarska.
Zároveň však ide o „hecovačku“ miestnych vodičov – do kontaktu tu tak prichádzajú skúsení miestni šoféri a ničnetušiaci vodiči zďaleka, ktorí musia zvládnuť náročný kľukatý úsek za sprievodu netrpezlivých domácich.
Nehody tu často mávajú autá, motorky a nešťastia sprevádzajú aj legálne automobilové preteky, ktoré tu občas prebiehajú.
Bratislavská ulica s maximálnou rýchlosťou len 40 km/h, no aj tak časté dejisko nehôd. O akej ulici hovoríme?
2,5 kilometra dlhá Ružinovská ulica v Bratislave je obklopená parkami, no zároveň je to 5-pruhová magistrála, ktorá z centra mesta pretína celý Ružinov až na hranicu Vrakune.
Vodiči tu musia dávať pozor na pripájač z rušnej Bajkalskej ulice, množstvo prechodov a odbočiek – a predovšetkým na električkovú trať v stredovom ostrovčeku.
Nehody sú tu bežné, väčšinou však končia ľahko, vzhľadom na zníženú rýchlosť. Okrem Ružinovskej je v Bratislave problematická aj Gagarinova ulica, kde dochádza k stretom s chodcami.
Nebezpečných úsekov na svojich cestách prejdeš viacero, na Slovensku aj v zahraničí sa nehody stávajú pomaly na každom kroku.
Aj najzodpovednejší vodič dokáže urobiť chybu alebo ho zmätie neprehľadný úsek – preto je kľúčové predvídať, jazdiť zodpovedne a naplno sa sústrediť na cestu. Podľa štatistík ministerstva vnútra totiž väčšinu nehôd spôsobujú nepozornosť vodiča a prekročená rýchlosť.
Okrem povinného zmluvného poistenia by mal mať takmer každý vodič uzatvorené aj havarijné poistenie, ktoré kryje škody na aute. Z minulosti sme zvyknutí, že havarijné poistenie je akýsi produkt navyše, avšak poistenie AutoMat spája havarijné poistenie a PZP do jedného produktu.
Komplexné poistenie auta prichádza s doplnkovými službami navyše úplne zadarmo – zdravotná asistencia eDoctor a služba Kooperativa Meteo, ktorá stráži auto pred náhlymi zmenami počasia.
AutoMat dokonca ponúka aj doplnkové pripoistenia – napríklad na čelné sklo, batožinu, asistenčné služby, predĺženú záruku či pripoistenie osôb.
Aké sú najčastejšie príčiny dopravných nehôd na Slovensku?
Dáta Ministerstva vnútra sú v tomto prípade podrobné, no nie konkrétne – dôvody sú označené príčinami ako „nepozornosť vodiča“, z čoho už nie je možné vyčítať, či išlo o mikrospánok, telefonovanie alebo napríklad venovanie pozornosti inej aktivite.
Smartfóny: Mobilné telefóny sú jednou z hlavných príčin dopravných nehôd. Odpisovanie v chate alebo telefonovanie obmedzuje reakčný čas a aj celkovú pozornosť venovanú premávke.
Vysoká rýchlosť: Vyššia rýchlosť predlžuje brzdnú dráhu a zvyšuje riziko nehody.
Jazda pod vplyvom alkoholu: Alkohol otupuje zmysly a kognitívne funkcie, čo predstavuje nebezpečenstvo pre vodiča i ostatných účastníkov premávky.
Zlé počasie: Prívalový dážď alebo klzké cesty v zime sú častou príčinou nehôd.
Jazda na červenú: Snaha stihnúť oranžovú vo vysokej rýchlosti môže dopadnúť zle, auto pri odbočovaní môže vyletieť napríklad na ostrovček pre chodcov či do nesprávneho pruhu.
Nočná jazda: Šoférovanie v noci je spravidla nebezpečnejšie. Odporúča sa jazdiť pomaly, a to najmä v zastavaných, zle osvetlených úsekoch.
Noční aj denní šoféri sa môžu spoľahnúť napríklad na komplexné poistenie AutoMat, pretože rešpektuje všetky typy vodičov. Vyskladať sa dá presne na mieru a v jednej zmluve spája PZP aj havarijné poistenie. S komplexným poistením navyše prichádza balík služieb eDoctor a s ním aj prístup k domácim a zahraničným špecialistom. Doplnková služba Kooperativa Meteo zase posiela varovania pred nepriaznivým počasím.
Zdroj: Foto vo vyhodnotení – TASR/Erika Ďurčová