Najšikovnejšie mozgy naspäť na Slovensko neprilákajú len pekné kancelárie, ale aj kvalitné gastro. Štát si to neuvedomuje

  • Hosťom relácie Adama Siposa Let’s Talk Business bol podnikateľ Oto Kóňa
  • Spoločne rozoberali najzásadnejšie témy, ktoré hýbu gastrosektorom nielen u nás
Bratislava, gastro
Freepik/@fxquadro, TASR/Michal Svítok
  • Hosťom relácie Adama Siposa Let’s Talk Business bol podnikateľ Oto Kóňa
  • Spoločne rozoberali najzásadnejšie témy, ktoré hýbu gastrosektorom nielen u nás

Aká nálada panuje v gastrosegmente? Pomôže podnikateľom zmenšená desaťpercentná daň? A ako sa spamätáva gastrosektor po koronakríze? O týchto témach, ale aj mnoho ďalšom, nám prišiel porozprávať do relácie Let’s Talk Business expert na gastro Oto Kóňa.

„Tu nie je stratégia. Nie je tu líder, ktorý by si povedal: Malých podnikateľov je 600 000 vrátane živnostníkov, zamestnávajú 75 % všetkých zamestnancov. Väčšinu HDP tvoria malí a strední podnikatelia a živnostníci. My ich musíme poznať.“

Štát by mal podľa Otta Kóňu najmä poznať svojich podnikateľov. V pandémii sa ukázalo, že gastropodnikatelia mali lepšie dáta než samotní zástupcovia štátu. Konštatuje tiež, že je potrebné si uvedomiť, že gastro zažíva razantný pokles zákazníkov. A to aj napriek tomu, že to na tržbách nie je až tak vidieť, čo spôsobila najmä inflácia.

Navyše, dostať aj samotných zamestnancov naspäť do gastrosegmentu je veľmi náročné. Mnohí si povedali, že v tomto segmente nebudú robiť už nikdy.

Pripomína tiež, že tu máme veľké gastrosiete, ktorých výhodou je, že majú kapitálovú rezervu.

„Majú dáta, vedia dopredu plánovať. Vedia predikovať. Majú oveľa viac analýz a celé to zdieľanie know-how v rámci tej siete je super. Vedia sa veľmi rýchlo adaptovať. Malý podnikateľ je zahltený dennodennou operatívou a nepozerá sa na to z nadhľadu. Nepozerá sa, kde by mohol ušetriť a robiť veci efektívnejšie.“

„Napríklad veľa podnikateľov má pomerne dlhé otváracie hodiny. Niektorí sú otvorení 7 dní v týždni. Ak vieš, že polovicu dňa ti tam nikto nepríde, a vieš, že každú hodinu máš fixné náklady 50 až 60 eur na zamestnancov, nájom, energie, polovicu dňa si v mínuse, tak je dobré rozhodnutie to zavrieť.“

„V zahraničí je to úplne bežné. Často dva aj tri dni je absolútne zatvorené. Podľa mňa na toto slovenskí gastropodnikatelia ešte nenabehli.“

Momentálne je na Slovensku priestor na nejaký nový vietor, čo sa týka otvárania gastroprojektov, a zároveň niečo cenovo dostupné. Ľudia si dávajú pozor a uvažujú, na čo minú svoje peniaze. Ak niekto prinesie niečo kvalitné, rýchle, svieže a aj v prijateľnej cene, tak to je ono. „Zvykli sme si, že tie nové koncepty boli v posledných rokoch prémiovejšie.“

Hovorí, že napríklad v španielskej Malage je kultúra v rámci gastra celkom iná.

„Ľudia idú do kaviarne aj dva či trikrát denne. No aj ceny sú tomu prispôsobené, sendvič si tam dáte pokojne aj za 2,30 eur. Tým, že je tam väčšia obrátka, je tam viac zákazníkov, tak aj tie prevádzky môžu fungovať a byť ziskové.“

„My chceme na Slovensko prilákať najšikovnejšie mozgy. Oni sem ale neprídu len preto, že tu budú mať pekné office budovy a byty, ale oni chcú niekde aj tráviť čas s kvalitnými službami, kam jednoznačne patrí aj gastro.“

Pre viac rozhovorov o biznise a podnikaní sleduj Let’s Talk Business.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroj: Let’s Talk Business

Najnovšie videá

Trendové videá