Dohodnuté: Spaľovacím motorom zatiaľ v EÚ neodzvoní. Má to ale podmienku

  • Spaľovacie motory v EÚ nekončia
  • Musia však tankovať výlučne uhlíkovo neutrálne palivá
  • Rozhodli o tom predstavitelia Nemecka s EK
auto zápcha doprava diaľnica emisie
Ilustračný obrázok TASR/Monika Himpánová
  • Spaľovacie motory v EÚ nekončia
  • Musia však tankovať výlučne uhlíkovo neutrálne palivá
  • Rozhodli o tom predstavitelia Nemecka s EK

Nemecký minister dopravy Volker Wissing a podpredseda Európskej komisie Frans Timmermans informujú, že nemecká vláda dosiahla s Európskou komisiou dohodu v spore o zákaze automobilov so spaľovacími motormi. TASR správu prevzala z agentúry DPA.

„Európa zostáva neutrálna v oblasti technológií. Vozidlá so spaľovacími motormi budú môcť byť vyrábané aj po roku 2035, ak budú tankovať výlučne uhlíkovo neutrálne palivá,“ napísal Wissing na sociálnej sieti. Dodal, že záväzne bude dohodnutý konkrétny postup a časový plán.

„Chceme, aby bol proces uzavretý do jesene 2024,“ napísal Timmermans na Twitteri. EK sa podľa jeho vyjadrení s Nemeckom dohodla na budúcom používaní tzv. e-palív. Teraz budú obe strany pracovať na čo najskoršom zavedení CO2 štandardov pre automobily.

Členské krajiny EÚ a Európsky parlament sa už v októbri minulého roka dohodli na zákaze predaja nových áut so spaľovacími motormi od roku 2035. Konsenzus však narušili požiadavky vznesené predovšetkým nemeckou vládou, aby boli zo zákazu vyňaté vozidlá používajúce syntetické palivá.

Hovorí sa o syntetických palivách

Ako sme informovali, v súčasnosti sa vo svete často skloňuje pojem syntetické palivo. Ide pritom o pohonnú hmotu, ktorá poháňala nemeckú vojnovú mašinériu počas druhej svetovej vojny.

Dnes sa o nich už nehovorí v takom význame. Pod syntetickým palivom myslíme uhlíkovo neutrálne e-palivá, ktoré sa do povedomia ľudskej mysle dostali okolo roku 2000.

Myšlienkou e-palív je uzavrieť takzvaný uhlíkový kruh, aby sa na výrobu paliva použilo rovnaké množstvo uhlíka, aké sa vypustí pri jeho použití, a zároveň sa tým udrží úroveň atmosférického oxidu uhličitého.

S otázkou, či sú syntetické palivá výhodné a do budúcna pre podporu uhlíkovej neutrality vhodné, sa naskytá aj ďalšia otázka, a to, či to vôbec má zmysel, ak chce Európska komisia zakázať spaľovacie motory od roku 2035.

Pre redakciu Startitup sa k predmetnej téme vyjadril aj dopravný analytik Jozef Drahovský.

„Tento zákaz predstavuje zákaz všetkých motorov, kde dochádza k spaľovaniu. Spaľovanie je chemická reakcie paliva s kyslíkom, no a tých spaľovacích motorov je celá rada. Od klasických benzínových, naftových, turbínových. Používajú ju autá, elektrárne, lietadlá, lode.“

„Ak toto všetko chcete zakázať, tak to je nedomyslené. Ak zakážete spaľovacie motory, zakážete aj syntetické palivá.“

Slovenský postoj

Tajomník Ministerstva životného prostredia SR Michal Kiča hovorí, že Výbor NR SR pre európske záležitosti podporil tie štáty EÚ, ktoré úplný zákaz spaľovacích motorov od roku 2035 spochybňujú.

Na otázku TASR, či medzi krajinami EÚ cítiť istú rozpoltenosť názorov v tejto téme, Kiča uviedol, že kontraproduktívne je to, že uniká skutočná podstata problému. Pripomenul, že Slovensko sa už vo svojej pozícii z roku 2022 pokúšalo mať garantovanú možnosť používania aj syntetických ekologických palív pre spaľovacie motory.

 „Diskusia, ktorá prebieha, často smeruje skôr k nejakým politickým útokom a nie je o vecnej stránke, a to vo všetkých krajinách, ktoré to riešia. Zaniká hlavný problém, a to je nájdenie konečného kompromisu medzi eurokomisiou a skupinou týchto štátov.“

„My takýto kompromis hľadáme a ideálne by bolo, keby sa ho podarilo dosiahnuť v krátkom čase s dodatočnými uisteniami o používaní syntetických palív v budúcnosti,“ zhodnotil situáciu Kiča.

Spresnil, že tieto uistenia by sa mali dostať do konkrétneho legislatívneho textu na úrovni EÚ.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: TASR, archív SIU

Najnovšie videá

Trendové videá