Na slovenských šoférov bude čakať v Chorvátsku „pasca“. Môže ťa stáť zbytočne veľa peňazí
- Slováci musia počítať so zmenou pri kúpe chorvátskeho mýta
- Nový systém má byť nainštalovaný na 1 312 kilometroch diaľnic v Chorvátsku
- Slováci musia počítať so zmenou pri kúpe chorvátskeho mýta
- Nový systém má byť nainštalovaný na 1 312 kilometroch diaľnic v Chorvátsku
Chorvátsko je dovolenkovou destináciou, ktorú ročne navštívia tisícky turistov a dovolenkárov vrátane Slovákov. Pomer dĺžky cesty a cien v krajine je veľmi prijateľný pre bežného Slováka, a tak sa Chorvátsko stalo našou obľúbenou destináciou. Väčšina cestuje na letnú dovolenku do krajiny vlastným autom, čiže musí počítať aj s kúpou chorvátskeho mýta.
Ako uviedol portál Jutarnji, Chorvátsko po siedmich rokoch špekulovania a vytvárania analýz začalo začiatkom apríla realizovať jeden z najväčších štrukturálnych dopravných projektov krajiny. Chorvátska diaľničná firma HAC vyhlásila medzinárodnú súťaž na výber dodávateľa pre nový systém elektronického výberu mýta.
Nový systém má byť nainštalovaný na 1 312 kilometroch diaľnic v Chorvátsku. Zavedenie a vybudovanie nového systému by malo stáť 100 miliónov eur, pričom 65,9 milióna eur je garantovaných z Európskej únie.
Systém výberu mýta však nebude funkčný ešte túto letnú sezónu a zrejme ani tú ďalšiu. Zmeny čakajú Chorvátov a návštevníkov krajiny až v roku 2025, pretože lehota na vybudovanie nového systému je 24 mesiacov od podpísania zmluvy.
Ako bude fungovať nový systém?
Nový systém by mal podľa portálu fungovať na základe dvoch metód. A to buď prostredníctvom ENC zariadení – touto skratkou bývajú označené aj mýtne brány, cez ktoré prechádzajú tie vozidlá, ktoré už majú mýtnu jednotku –, alebo čítaním tabuliek EČV systémom ALPR.
ENC zariadenia sú mechanizmy vo vozidle a komunikujú s mýtnou bránou. Túto možnosť budú zrejme využívať najmä domáci, pretože ENC zariadenia sú prepojené s EČV a jedno takéto zariadenie dokáže komunikovať, respektíve dá sa použiť až pre tri vozidlá.
Všetci, bez ohľadu na to, či budú využívať ENC zariadenie alebo im systém ALPR odčíta tabuľky s EČV, sa budú musieť zaregistrovať do mýtneho systému, kde musia uviesť údaje o evidenčnom čísle vozidla, krajinu, v ktorej bolo vozidlo registrované, ale aj emisnú triedu a taktiež udajú spôsob platby.
Na chorvátskych diaľniciach budú musieť vybudovať 100 vyhradených pruhov a tie sa majú zriadiť aj na hraničných priechodoch pri vstupe do krajiny. Vodiči sa budú môcť registrovať aj v aplikáciách na to určených či na webovej stránke.
Neplatiči budú pykať
Medzi navrhovateľmi elektronického mýta prebiehalo niekoľko diskusií práve o tom, kto a ako bude zastavovať vodičov, ktorí budú chcieť prejsť po diaľnici bez mýta. Táto práca by mala byť v správe chorvátskych diaľnic, no zriadiť všetky prostriedky potrebné na túto kontrolu musí záujemca o výstavbu celého projektu.
Zriadiť by sa malo 74 mobilných jednotiek, ktoré budú vybavené systémom „núteného“ výberu mýta a možného pokutovania vozidiel bez mýta. Tieto vozidlá by taktiež mali disponovať čítacími zariadeniami a kamerami ALPR.
Mobilné jednotky budú môcť kontrolovať vozidlá aj na parkoviskách, čerpacích staniciach či odpočívadlách v blízkosti diaľnic.
Keďže systém výberu mýta by mal byť prepojený so systémom hraničnej polície a európskym informačným systémom dopravných alebo vodičských preukazov, mobilné jednotky budú mať k dispozícii celý rad informácií o vozidle, ktoré aktuálne „sledujú“, a rovnako aj o jeho majiteľovi a o tom, či chorvátske mýto zaplatil alebo nie.
Ako uviedol portál Topspeed, pri nezaplatení chorvátskeho mýta by pokuty mohli byť pekne vysoké, keďže najnižšia sankcia za prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti na diaľnici v Chorvátsku začína na približne 65 eurách, práve preto by mohla byť pokuta za nezakúpenie mýta vyššia.
Cena závisí od sezóny
Ceny by podľa portálu mohli byť odlišné od letnej sezóny a taktiež iné cez víkendy. Vodičovi bude vyúčtované mýto v závislosti od toho, koľko odjazdí a rovnako od toho, akú má vozidlo emisnú triedu.
Pre zhotoviteľa elektronického mýta je stanovená lehota na výstavbu 24 mesiacov, no takmer šesť mesiacov sa na chorvátskych diaľniciach pracovať nesmie, a to práve počas turistickej sezóny od 15. júna do 15. septembra a od 1. novembra do 15. marca.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Jutarnji, Topspeed