Slováci si už odopierajú úplne základné veci. Čísla z obchodov hovoria za všetko

  • Vysoká inflácia spôsobila to, že si Slováci čoraz viac uťahujú opasky
  • Zatiaľ čo tržby v cestovnom ruchu narástli, maloobchodné končia v mínusových cifrách
Slováci sa museli poslednú dobu poriadne uskromniť
Ilustračný obrázok Unsplash/Martijn Baudoin
  • Vysoká inflácia spôsobila to, že si Slováci čoraz viac uťahujú opasky
  • Zatiaľ čo tržby v cestovnom ruchu narástli, maloobchodné končia v mínusových cifrách

Hoci najmä pred sviatkami sú supermarkety plné, ako keby ani žiadna kríza nebola, tvrdé dáta hovoria niečo iné. Štatistický úrad zverejnil hrozivé čísla, ktoré ukazujú, že Slováci sú na tom čoraz horšie a dokonca si musia odopierať základné veci, ako sú potraviny. 

Negatívny vplyv vysokej inflácie sa začína čoraz výraznejšie podpisovať na spotrebné správanie slovenských domácností, povedal Ľubomír Koršňák, analytik UniCredit Bank, v komentári k údajom o februárových tržbách maloobchodu, ktoré zverejnil Štatistický úrad (ŠÚ) SR, informuje TASR.

Inflácia mení obsah nákupných vozíkov

„Mierne prekvapivým je zloženie poklesu, ktorý ťahá predovšetkým zvyčajne stabilnejší predaj potravín. Vysvetlením tohto relatívne netypického javu by mohla byť štruktúra inflácie, ktorú ťahajú nahor práve potraviny. To negatívne zasahuje najmä nízkopríjmové domácnosti, ktoré sú tak nútené upravovať aj spotrebu základných položiek spotrebného koša, akými potraviny bezpochyby sú. Nemusí sa pritom jednať len o priame zníženie spotreby, ale aj o preskupenie nákupov potravín smerom k lacnejším a zvyčajne menej kvalitným alternatívam,“ spresnil.

Na rozdiel od maloobchodu, tržby v hoteloch a reštauráciách a pohostinstvách boli vo februári medziročne vyššie o takmer štvrtinu a tržby v ubytovaní prekonali minuloročnú úroveň rovnakého mesiaca o 70 %. Ich nárast mal podľa analytika však prevažne technický charakter a bol len prirodzenou korekciou extrémne slabého januára, ktorého čísla ovplyvnil rekordne teplý prelom rokov.

Vyššie tržby vo februári zaznamenal aj predaj a oprava áut. Tržby v predaji a oprave motorových vozidiel a motocyklov vzrástli o 18,7 %, pričom vyššie tempo rastu mal predaj motorových vozidiel. Vo veľkoobchode sa tržby v bežných cenách zvýšili o 2,7 %.

Spotreba podľa Koršňáka aj v nasledujúcich mesiacoch bude narážať na svoje limity plynúce najmä z rekordne vysokej inflácie. „Po vyčerpaní finančných vankúšov nižšej strednej a nízkopríjmovej skupiny domácností a odznení vianočného efektu – vyššia motivácia siahať na úspory – očakávame ďalšie utlmovanie spotreby domácností na Slovensku,“ dodal Koršňák.

Slováci sa budú musieť uskromniť

„Do nasledujúcich mesiacov očakávame postupné klesanie spotreby domácností, a to najmä v niektorých druhoch maloobchodu, ale aj v službách. V prostredí vysokej inflácie, klesajúcich reálnych miezd a stenčujúcich sa úspor budú domácnosti pristupovať k určitému škrtaniu svojich reálnych nákupov. To znamená, že nominálne pokles nemusí byť zaznamenaný, najmä pri potrebách, ktoré nie sú esenciálne pre každodenné fungovanie. Na základe toho predpokladáme pokles reálnej spotreby domácností v tomto roku, čím bude podľa odhadov pôsobiť na rast HDP smerom nadol,“ doplnil Matej Horňák, analytik Slovenskej sporiteľne.

Tržby v maloobchode vo februári medziročne zaostávali o 2,5 %, píše SITA. Poklesli až v šiestich z deviatich zložiek maloobchodu. Negatívnu bilanciu najviac ovplyvnila podielovo najvýznamnejšia zložka maloobchodu, a to hyper- a supermarkety. Nominálna hodnota tržieb bola síce podľa Štatistického úradu SR vyššia ako pred rokom, ale v stálych cenách sa znížila o 4,3 %.

K celkovému poklesu tržieb významne prispeli aj hobymarkety či predajne nábytku a spotrebnej elektroniky, ktorým sa tržby v stálych cenách prepadli o takmer 20 % a aj v bežných cenách zaostávali za tržbami z februára minulého roka.

Celkový pokles v maloobchode zmierňoval rast tržieb o 43 % v predajniach pohonných látok. No na tento výsledok významne vplývalo rozšírenie počtu spravodajských jednotiek od začiatku roka 2023. Dôvodom bolo preklasifikovanie ich hlavnej činnosti do maloobchodu.

Tržby sa zvýšili aj v predaji s počítačmi a komunikačnou technikou, a to takmer o pätinu a menej výrazne v predajniach s tovarom pre kultúru a rekreáciu, kam patria kníhkupectvá, hračkárstva či predajne s tovarom určeným na šport. Rast tržieb počas februára vykázali všetky oblasti vnútorného obchodu s výnimkou maloobchodu.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: TASR, SITA

Najnovšie videá

Trendové videá