Slovákov čakajú veľké zmeny: 30-dňová lehota na vrátenie však tovaru nebude platiť vždy

  • Ministerstvo hospodárstva navrhuje nový zákon o ochrane spotrebiteľa
  • Mal by priniesť viacero zmien
  • Je založený na smerniciach EÚ
hirman online nákup
Ilustračná snímka Unsplash/CardMapr.nl, TASR/Jakub Kotian
  • Ministerstvo hospodárstva navrhuje nový zákon o ochrane spotrebiteľa
  • Mal by priniesť viacero zmien
  • Je založený na smerniciach EÚ

Zákon o ochrane spotrebiteľov dostane upgrade. Návrh novej legislatívy predložený rezortom hospodárstva prináša niekoľko podstatných zmien, ktoré sa týkajú uzatvárania zmlúv na diaľku, nových informačných povinností online trhov či dokonca zavedenie novej regulácie označovania cien pri ich znižovaní. Slováci by sa taktiež dočkali predĺženia podstatnej lehoty v špecifických prípadoch.

Európsky štandard

Vyplýva to z materiálu, ktorý v piatok schválila vláda. Návrh, ktorý má po schválení Národnou radou (NR) SR od 1. augusta nahradiť aktuálne platný zákon o ochrane spotrebiteľa, má podľa rezortu hospodárstva zjednotiť a modernizovať právnu úpravu v oblasti ochrany spotrebiteľa a transponovať viaceré smernice Európskeho parlamentu a Rady EÚ.

Okrem zavedenia nových povinností mnohé vypúšťa. Ide najmä o povinnosti, ktoré nemajú základ v práve EÚ. Upúšťa napríklad od povinnosti vypracovať odborné posúdenia pri reklamáciách výrobkov, poskytovať potvrdenie o vybavení reklamácie či ohlasovať zrušenie prevádzkarne obci.

Cieľom návrhu zákona je tiež vytvoriť predpoklady pre efektívny výkon dohľadu účinný aj v digitálnom prostredí, čo by podľa rezortu hospodárstva nebolo možné dosiahnuť bez vymedzenia pôsobnosti orgánov dohľadu v oblasti ochrany spotrebiteľa, odstránenia kompetenčných konfliktov.

Zákon súčasne posilňuje preventívne a výchovné pôsobenie, keď zavádza nové inštitúty umožňujúce zníženie alebo odpustenie sankcie, ak obchodník prijme zodpovednosť za svoje protiprávne konanie, ukončí porušovanie právnych predpisov, odstráni následky svojho konania a odškodní spotrebiteľov, ktorých práva boli porušené.

Súčasne sa v základných predpisoch z oblasti ochrany spotrebiteľa revidujú sankčné ustanovenia tak, aby sa pri ukladaní pokuty zohľadňoval obrat obchodníka, a ukladané sankcie tak mohli byť spravodlivejšie a proporcionálnejšie s pozitívnym vplyvom predovšetkým na malé a stredné podniky,“ dodal rezort hospodárstva v predkladacej správe.

Predĺženie lehoty aj transparentnejšie akcie

K najvýznamnejším zmenám v oblasti práv spotrebiteľa zaradil rezort hospodárstva predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu pri zmluvách uzavretých pri predaji v rámci predajnej akcie alebo nevyžiadanej návšteve obchodníka v domácnosti.

Ako upozornil Fontech, navrhovaná zmena sa nevzťahuje na každý jeden predaj, ako prezentuje množstvo slovenských webov. V skutočnosti upravuje pravidlá len pri niektorých špecifických prípadoch.

platba kartou
zdroj: Unsplash/rupixen.com

Úprava sa na predaj v „rámci predajnej akcie alebo nevyžiadanej návštevy“, čiže napríklad od tzv. podomového predajcu.

Pri nákupe z e-shopu ostáva zákonná lehota na odstúpenie od zmluvy aj bez uvedenia dôvodu 14 dní, ako je to platné a zaužívané už dnes. E-shopy však môžu svojim zákazníkom v rámci proklientskeho prístupu naďalej poskytnúť aj dlhšiu lehotu,“ potvrdzuje Mária Pavlusík z tlačového odboru Ministerstva hospodárstva pre portál.

Smernica, ktorá zlepšuje práva spotrebiteľa a ktorá je súčasťou návrhu ministerstva hospodárstva, bola však Európskym parlamentom prijatá ešte v roku 2019. Krajiny EÚ mali následne dva roky na to, aby ju zapracovali do svojej legislatívy.

Na Slovensku sa tak v roku 2021 nestalo, o čom v tom čase informoval takisto FonTech. V rámci Únie smernica platí už od 28. mája 2022. Okrem z vyššie spomenutých užitočných zmien z nej vyplýva aj povinnosť obchodníkov uvádzať reálne zľavy vypočítané podľa najnižších cien za posledných 30 dní pred uvedením akciovej ceny. Zamedzí sa tak počítaniu zľavy z umelo navýšených cien.

Zdroje: TASR, Fontech

Najnovšie videá

Trendové videá