Dovolenkový raj Slovákov zaviedol bič na pomalých vodičov. Ak nemáš určitú rýchlosť, ani nemysli na diaľnicu
- Spojené arabské emiráty zaviedli na úseku diaľnice minimálnu rýchlosť 120 km/h
- Má donútiť pomalých vodičov držať sa v správnom pruhu
- Spojené arabské emiráty zaviedli na úseku diaľnice minimálnu rýchlosť 120 km/h
- Má donútiť pomalých vodičov držať sa v správnom pruhu
Ak si zodpovedný vodič, mal by si aj o polnoci vedieť, aká je maximálna a minimálna rýchlosť v rámci slovenských diaľnic. Od júla minulého roka je podľa novely zákona o cestnej premávke č. 8/2009 najvyššia stanovená rýchlosť 130 km/h. Naopak, na diaľnici podľa zákona nemôžeš jazdiť s vozidlom, ktoré má konštrukčnú rýchlosť pod 80 km/h.
Slovenským vodičom možno pripadá jazda po našich diaľniciach ako naozaj rýchla, no nie je ničím v porovnaní so Spojenými arabskými emirátmi. Úsek miestnej rýchlostnej komunikácie valcuje rekordy.
S vetrom o preteky
Ako informuje portál Drive, na štvorprúdovej diaľnici Mohameda bin Rašída je rýchlostný limit po novom stanovený na 140 km/h, pričom bola zavedená aj nová minimálna povolená rýchlosť. Tá je pritom len o čosi nižšia ako naša najvyššia, a teda 120 km/h. Rýchlostná komunikácia je dlhá 62 kilometrov a prepája Abú Dhabí a Dubaj.
Aj napriek tomu, že toto rozhodnutie môže byť na prvý pohľad riskantné, miestne úrady vysvetľujú, že krok by mal zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. Maximálna rýchlosť 140 km/h úseku je totiž povolená len v troch pruhoch na ľavej strane cesty. Dolná hranica 120 km/h zase platí len v dvoch z nich.
Po prenesení do praxe by mala zmena spôsobiť, že najpomalšie autá, resp. najpomalší vodiči sa budú držať v pravom pruhu a nebudú tak obmedzovať rýchlejšie idúce autá. „Cieľom zavedenia minimálnej rýchlosti je zvýšiť bezpečnosť na cestách. Vyzve pomalé vozidlá, aby používali vhodné jazdné pruhy,“ uviedol generál policajného zboru Abú Dhabí Al Muhairi.
Zmenu podľa online prieskumu zverejneného políciou vítajú aj samotní vodiči. Schvaľuje ju až 78 % respondentov, pričom v prieskume hlasovalo dokopy 3 400 ľudí.
Svetový trend je znižovanie
Kým Spojené arabské emiráty plánujú chrániť vodičov zvyšovaním maximálnej povolenej rýchlosti, náš sused sa chce vybrať úplne opačnou cestou a rýchlostný limit znížiť.
Ako sme ťa už predošle informovali, zavedenie tejto zmeny žiadajú dopravní experti z troch univerzít v Rakúsku. O udalosti informoval rakúsky denník Der Standard.
Túto zmenu požadujú prostredníctvom otvoreného listu vláde, pričom by sa zmena mala podľa nich týkať ako miest, tak aj diaľnic. V mestách ide o 30 kilometrov za hodinu a na diaľniciach 100 kilometrov za hodinu. Táto zmena by podľa nich viedla k výraznému poklesu množstva škodlivých emisií i záchrane ľudských životov.
Požiadavka však nemá medzi poslancami rakúskej národnej rady podporu. Experti argumentujú tým, že majú na zníženie rýchlostných limitov „dobré vedecké dôvody“. Malo by ísť totiž o najefektívnejšiu možnú cestu, ako obmedziť emisie skleníkových plynov v doprave a závislosť na fosílnych pohonných hmotách.
Navrhované rýchlostné limity by podľa nich mali potenciál viesť k zníženiu emisií o 2,4 milióna ton oxidu uhličitého ročne. Zmeny by podľa nich taktiež zachránili život 116 ľuďom ročne a ďalších 7-tisíc by vďaka nim bolo ušetrených od zranení spojených s dopravnými nehodami.
Zdroje: Drive, Der Standard