Únava za volantom sa vyrovná 1 promile. Štúdia odhalila desivé fakty
- Šoférovať bez spánku je ako šoférovať opitý
- Riziko sa zvyšuje, aj keď v noci spíš 6 či 7 hodín
- Takmer žiadny spánok sa vyrovná promile alkoholu
- Šoférovať bez spánku je ako šoférovať opitý
- Riziko sa zvyšuje, aj keď v noci spíš 6 či 7 hodín
- Takmer žiadny spánok sa vyrovná promile alkoholu
V rámci Slovenska sa s dopravnými nehodami najčastejšie spája, bohužiaľ, alkohol. Počas prvých 11 mesiacov roka 2022 bolo evidovaných celkovo 11 015 dopravných nehôd, pričom alkohol figuroval až v 1 316 prípadoch, informovala TASR.
Nová štúdia však naznačuje, že nemusí ísť o jediný vysoko rizikový faktor. Zverejnená bola v časopise Nature and Science of Sleep a informuje o nej portál The Conversation.
Skoro ako alkohol
Podľa štúdie by si do auta nemal sadať, ani keď si unavený. Svoj život môžeš riskovať rovnako, ako keby si pred jazdou pil alkohol.
Za dopravné nehody je podľa vedcov zodpovedná únava vodiča až v 20 % všetkých prípadov. Zistenia prezentované v štúdii naznačujú, že unavený šofér je rovnakým nebezpečenstvom pre seba a svoje okolie ako opitý šofér. Rizikovosť sa pritom zvyšuje každou hodinou vynechaného nočného spánku.
Po zhrnutí zistení 61 unikátnych štúdií, z ktorých sa všetky venovali práve prepojeniu nedostatku spánku a bezpečného šoférovania, austrálski výskumníci zistili, že už zanedbanie jednej či dvoch hodín spánku z odporúčaných 8 môže zvýšiť riziko dopravnej nehody o 30 %.
Pravé nebezpečenstvo však nastáva, keď vodič sadne za volant po tom, čo v noci spal len 4 až 5 hodín. Riziko nehody sa v tomto prípade podľa vedcov vyrovná riziku počas vedenia vozidla s 0,5 promile alkoholu v krvi.
Všeobecne platí, že čím je nočný spánok vodiča kratší, tým viac sa zvýši šanca, že spôsobí dopravnú nehodu. Ak vodič vedie vozidlo po 3 až 0 hodinách spánku, riziko dopravnej nehody sa zvýši až 15-násobne. Vedenie vozidla pod vplyvom takejto únavy sa vyrovná šoférovaniu s 0,8 až 1 promile alkoholu v krvi.
Množstvo podobností
Ako ďalej vysvetľuje portál Sleep Foundation, šoférovanie pod vplyvom alkoholu a pod vplyvom únavy sa v mnohom podobá. Napríklad oba faktory spomaľujú reakčné časy a ovplyvňujú bdelosť a rozhodovanie.
Únava väčšinou ovplyvňuje schopnosť vodičov zostať ostražití na ceste a primerane reagovať. Tieto nedostatky môžu byť obzvlášť nebezpečné v situáciách, ktoré vyžadujú rýchle reflexy, aby sa predišlo zrážke.
Národný šport
Nie je zrejmé, koľko nehôd môže byť ročne na Slovensku spôsobených únavou vodiča. Nadmerne bežný je však druhý spomínaný faktor – alkohol.
Len počas veľkonočných sviatkov v rámci akcie Život policajný zbor zaznamenal stovky prípadov šoférovania pod vplyvom, informuje SITA.
Pod vplyvom alkoholu bolo 232 osôb, z nich 141 vodičov, jeden motorkár, 79 cyklistov a 11 kolobežkárov. Hodnota jedného promile a viac sa dychovou skúškou preukázala u 113 osôb – 58 vodičov áut, jeden motorkár, 47 cyklistov a sedem kolobežkárov. Dychovú skúšku odmietol vykonať jeden cyklista a lekárske vyšetrenie odmietol jeden motorkár.
Požitie inej návykovej látky zistili policajti u 35 osôb, z nich bolo 24 vodičov áut, jeden motorkár a 10 cyklistov. Polícia pripomína, že jazda pod vplyvom alkoholu nad jedno promile je považovaná za trestný čin, za ktorý hrozí až ročný pobyt za mrežami.
Zdroje: TASR, The Conversation, Nature and Science of Sleep, Sleep Foundation, SITA