Namiesto rodičovského dôchodku dostali šok: Slovákom v rozhodnutiach „zmizli“ ich deti

  • Rodičovské dôchodky sú na scéne len niekoľko dní
  • Aj tak musia mnohí Slováci riešiť nepríjemnosti
  • Sociálna poisťovňa vysvetľuje, ako chyby napraviť
peniaze, sociálna poisťovňa
Ilustračný obrázok TASR/Jaroslav Novák, Unsplash/Sara Kurfeß
  • Rodičovské dôchodky sú na scéne len niekoľko dní
  • Aj tak musia mnohí Slováci riešiť nepríjemnosti
  • Sociálna poisťovňa vysvetľuje, ako chyby napraviť

Ubehlo iba niekoľko dní, odkedy Sociálna poisťovňa začala vyplácať rodičovské dôchodky, a už teraz musia mnohí Slováci riešiť nepríjemné problémy.

Iba nedávno sme ťa informovali o tom, že v obálkach s rozhodnutím o výške rodičovského dôchodku sa nachádzajú aj citlivé informácie o platoch detí. Najnovšie však z rozhodnutí deti „miznú“.

Reaguje už aj samotná Sociálna poisťovňa, ktorá na svojom webe informuje o tom, že klienti prichádzajú s otázkami, ako postupovať v prípade, že im v Rozhodnutí o priznaní rodičovského dôchodku chýbajú údaje o dieťati alebo o viacerých deťoch.

Podľa Sociálnej poisťovne tento nesúlad mohol vzniknúť na základe nesprávnych údajov v Registri fyzických osôb Ministerstva vnútra SR, z ktorého SP čerpá a overuje údaje o rodinných vzťahoch.

Rodičovi tak stačí predložiť rodný list dieťaťa alebo hodnoverný doklad, SP sa pustí do preverovania situácie. Po preverení situácie SP nárok opätovne preskúma a chýbajúce peniaze dôchodcovi vyplatí v čo najskoršom termíne.

Nie vo všetkých Rozhodnutiach o priznaní rodičovského dôchodku sú uvedené všetky deti, prípadne rodič nemá nárok na rodičovský dôchodok od všetkých svojich detí vo viacerých prípadoch.

Ak dieťa v roku 2021 nebolo dôchodkovo poistené, čiže nepracovalo alebo nebolo poistencom štátu, a teda nemalo vymeriavací základ, od ktorého sa odvíja zákonný nárok na dávku, v rozhodnutí nie je uvedené.

V druhom prípade ide o možnosť, keď ide o vyššie uvedený nesúlad údajov v registri fyzických osôb Ministerstva vnútra SR. Sociálna poisťovňa upozorňuje na to, že ide o externú databázu, z ktorej nečerpá potrebné údaje len ona, ale aj iné orgány štátnej a verejnej správy.

Pomoc je už na ceste

Keďže na Sociálnu poisťovňu v prípade chýbajúcich údajov o deťoch obracia čoraz viac Slovákov, zamestnanci pobočiek, no aj Informačno-poradenského centra, majú viac práce ako obvykle. 

V prípade, že sa ukáže, že za údajmi o dieťati stojí nesúlad údajov v Registri fyzických osôb, Sociálna poisťovňa môže pomôcť iba individuálnym posúdením jeho nárokov a rodinných vzťahov. Urobí tak prostredníctvom rodného listu dieťaťa alebo iného hodnoverného dokladu. 

Ak teda rovnakú situáciu rieši aj tvoj blízky, Sociálna poisťovňa odporúča, aby prišiel s rodným listom dieťaťa priamo na pobočku, ktorá tieto údaje zaznamená do svojich systémov. Keď už budú údaje kompletné, bude možné opätovne posúdiť nárok na rodičovský dôchodok a aj jeho sumu. V prípade vyhovenia žiadosti bude rodičovský dôchodok vyplatený čo najskôr.

„Na preskúmanie má Sociálna poisťovňa 60 dní, v mimoriadne zložitých konaniach 120 dní. Ak rodný list klient nemá, môže požiadať matriku o vydanie jeho kópie. Overenú kópiu rodného listu môže zaslať aj poštou. Ak má dôchodca nejaký iný úradný doklad preukazujúci, že je rodičom dieťaťa, môže predložiť aj ten,“ dodáva Sociálna poisťovňa.

Seniori si prilepšia aj na dôchodkoch

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane.

Zdroje: Sociálna poisťovňa, Štatistický úrad, Finsider

Najnovšie videá

Trendové videá