Zdravotné poisťovne môžu žiadať od Slovákov peniaze. Zo špecifických prípadov vymohli takmer 10 miliónov
- Zdravotné poisťovne môžu žiadať úhradu za liečbu späť
- Vlani tak poisťovne vymohli dokopy takmer desať miliónov eur
- Zdravotné poisťovne môžu žiadať úhradu za liečbu späť
- Vlani tak poisťovne vymohli dokopy takmer desať miliónov eur
Zdravotné poisťovne (ZP) môžu v niektorých prípadoch žiadať úhradu za poskytnutú zdravotnú starostlivosť späť. Urobiť tak môžu, ak pacient užije návykovú látku, poruší liečebný režim alebo zranenie spôsobí protiprávne tretia osoba.
Vlani tak všetky tri zdravotné poisťovne vymohli dokopy takmer desať miliónov eur. Vyplýva to zo stanovísk, ktoré poskytli pre TASR.
„Zdravotná poisťovňa má právo žiadať úhradu za zdravotnú starostlivosť, ktorá bola poskytnutá a zaplatená z dôvodu, že bola poskytnutá v dôsledku užitia alkoholu alebo inej návykovej látky, z dôvodu porušenia liečebného režimu alebo v prípade, ak išlo o zavinené protiprávne konanie tretej osoby, ktorá zavinila zranenie nášmu poistencovi,“ priblížil pre TASR PR špecialista súkromnej zdravotnej poisťovne Dôvera Matej Štepianský.
Podľa hovorkyne súkromnej Union ZP Kristíny Baluchovej môže poisťovňa žiadať úhradu naspäť aj voči poistencovi, ktorý čerpal zdravotnú starostlivosť na Slovensku napriek tomu, že jeho poistný vzťah zanikol a zdravotná poisťovňa sa o tejto skutočnosti dozvedela neskoro.
Štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) eviduje za minulý rok 56 633 takýchto prípadov, pričom najčastejšie sa týkali dopravných nehôd alebo nesplnenia si oznamovacej povinnosti.
„Každý oznámený prípad v každom štádiu konania sa individuálne posudzuje po dôkladnom preverení skutkových a právnych okolností prípadu,“ ozrejmila manažérka oddelenia komunikácie poisťovne Eva Peterová.
Poisťovne vlani vymohli dokopy takmer 10 miliónov eur
Príjem VšZP z tzv. regresných náhrad bol vlani vyše 6,6 milióna eur. „Najvyššia suma, ktorá bola VšZP uhradená v regresnej agende, bola 307 576 eur,“ dodala Peterová.
Dôvere sa za rok 2022 podarilo vymôcť 2,1 milióna eur. „Za minulý rok evidujeme približne 6 200 prípadov, ktoré nám nahlásili zdravotnícke zariadenia, alebo o ktorých sa zdravotná poisťovňa dozvedela pri svojej činnosti. Úplne zo všetkých sa nepodarí získať peniaze späť, na niektoré máme dohodnuté splátkové kalendáre, niektoré ešte vymáhame prostredníctvom exekútora alebo mandatára,“ priblížil Štepianský.
Najčastejšie podľa neho išlo o prípady dopravných nehôd. Najvyššia suma, ktorú zdravotná poisťovňa vlani vymohla, je 104 493 eur.
Rovnako aj v Union zdravotnej poisťovni najčastejšie vymáhali peniaze od tretích osôb, ktoré zavinili poškodenie zdravia poistencom najmä pri dopravných nehodách. Časté boli aj regresné úhrady od poistencov z dôvodu užitia alkoholu.
„V minulom roku vymohla Union ZP sumu viac ako 800 000 eur, avšak je potrebné dodať, že ide aj o sumy za regresy evidované v predchádzajúcich rokoch,“ uviedla pre TASR Baluchová. Dodala, že Union ZP eviduje za minulý rok viac ako 800 takýchto prípadov.
Všeobecná zdravotná poisťovňa posiela ročné zúčtovanie
V posledných dňoch začala Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) posielať výsledky ročného zúčtovania za rok 2022 prvým klientom. Podľa zákona vykoná VšZP ročné zúčtovanie pre viac ako 490-tisíc poistencov.
Prostredníctvom Ústredného portálu verejnej správy dostanú fyzické osoby v najbližších dňoch prvých 100-tisíc výsledkov. Prioritne im budú doručené do elektronických schránok, ktoré už sú aktivované na doručovanie. Viac sme o tom písali v tomto článku.
V zasielaných dokumentoch je obsiahnutý kompletný výpočet ročného zúčtovania. V prípade nesúhlasu s výsledkom môže poistenec alebo platiteľ podať námietku v prípade nedoplatku alebo nesúhlasné stanovisko v prípade preplatku do 15 dní od doručenia.
Po uplynutí tohto termínu začína 45-dňová lehota, v ktorej vzniká poistencovi povinnosť uhradiť nedoplatok. Po zúčtovaní vzájomných pohľadávok a záväzkov je VšZP povinná vrátiť preplatok. Námietky možno podať aj cez Ústredný portál verejnej správy pomocou formulára alebo odpovede na správu od VšZP, prípadne cez Všeobecnú agendu.
Výsledky a výpočet ročného zúčtovania si platitelia poistného a poistenci vedia pozrieť aj v ePobočke a zároveň ju možno využiť na podanie námietky alebo nesúhlasného stanoviska. Poistenci s kontom v ePobočke, ktorým VšZP vykonala ročné zúčtovanie cez ich posledného zamestnávateľa alebo zamestnávateľov, si dokážu v elektronickej pobočke pozrieť aj výpočet svojho zamestnávateľa.
Nedoplatok sa dá uhradiť jednoducho prostredníctvom QR kódu, ktorý poistenci nájdu na odoslanom dokumente aj v ePobočke. Fyzické osoby môžu nedoplatok uhradiť aj pomocou mobilnej aplikácie VšZP alebo aktiváciou služby opakovaných platieb, ktorá je dostupná v mobilnej aplikácii VšZP. Aplikácia taktiež poskytuje informácie o preplatku.
Zdroje: TASR, Archív Startitup