Na nedostatok pracovnej sily v legendárnej automobilke reaguje Rusko svojsky: Vozidlá budú vyrábať väzni

  • Rusko momentálne musí bojovať s nedostatočnou pracovnou silou
  • Namiesto mladých mužov bojujúcich vo vojne budú pracovať väzni
lada, vaznica
Ilustračný obrázok Unsplash/Ivan Shemereko
  • Rusko momentálne musí bojovať s nedostatočnou pracovnou silou
  • Namiesto mladých mužov bojujúcich vo vojne budú pracovať väzni

Po tom, čo Rusko vo februári 2022 zaútočilo na Ukrajinu, z krajiny odišli viaceré svetové značky. Urobili tak aj mnohé automobilové značky, čo ovplyvnilo automobilový priemysel. Problémy sa však v súčasnosti zväčšujú. Poukazuje na to portál Autoviny, ktorý informuje o tom, že autá značky Lada budú po novom vyrábať väzni. Dôvodom je nedostatok ľudí. Tí boli odvedení do vojny, prípadne z krajiny ušli.

Rusko momentálne musí bojovať s nedostatočnou pracovnou silou. Vo vyhlásení síce Rusko uvádza, že miera nezamestnanosti dosiahla úroveň len 3,3 %, no aj napriek tomu majú továrne vrátane AvtoVAZ a jeho značkou Lada obrovské problémy spojené s konfliktom na Ukrajine. Mladí muži nemôžu pracovať v autopriemysle, pretože sú súčasťou mobilizácie.

Vzhľadom na to, že niekto však pracovať musí, AvtoVAZ sa dohodlo s Ruskou federálnou väzenskou službou na spolupráci. Namiesto mladých mužov, ktorí bojujú vo vojne, budú vo fabrikách pracovať ľudia vo výkone trestu.

AvtoVAZ verí, že tento krok pomôže navýšiť produkciu áut a tiež zlepšiť predaje. Od septembra 2023 by malo toto navýšenie produkcie predstavovať 28 %, v roku 2024 až 40 %.

To, či sa značke podarí splniť aj vidinu predajov, je otázne. EÚ totiž schválila ďalší balík sankcií, ktorý ruskú ekonomiku obmedzí ešte viac. 

Vzkriesenie legendy

Automobilka Renault oznámila odchod z ruského automobilového trhu a starosta Moskvy preto ihneď zareagoval a deklaroval, že táto továreň bude použitá na reštart zaniknutej značky áut Moskvič zo sovietskej éry, informuje CNN.

Moskvič, ktorý je mimo bývalého Sovietskeho zväzu a jeho satelitných krajín málo známy, bol založený okolo roku 1930 a fungoval až do roku 1991. Rovnako ako mnohé značky áut z krajín komunistického bloku, aj Moskvič zápasil s problémami s kvalitou, uvádza Moskvič klub.

Výroba sa skončila, keď sa Sovietsky zväz rozpadol a západné automobilky, ako Renault, sa presťahovali. Časť bývalej továrne Moskvič bola znovu otvorená v roku 2005 ako spoločný podnik medzi Renaultom a mestom Moskva.

Renault tiež vlastnil kontrolný podiel v Avtovaze, materskej spoločnosti populárnej ruskej automobilovej značky Lada. Renault si však naďalej nechal otvorenú možnosť neskoršieho návratu na ruský trh.

„Zahraničný vlastník sa rozhodol zatvoriť továreň moskovského Renaultu. Je to ich právo, nemôžeme však dovoliť, aby niekoľko tisíc ľudí zostalo nezamestnaných. Preto som sa rozhodol zaevidovať závod ako majetok mesta a obnoviť výrobu osobných automobilov pod historickou značkou Moskvič. V roku 2022 obraciame novú stránku v histórii Moskviča,“ napísal starosta Moskvy Sergej Sobyanin v blogovom príspevku.

Spoločnosť si chce dať tú námahu, aby v továrni pracovali všetci súčasní zamestnanci závodu. Továreň sa tiež pokúsi získať väčšinu automobilových dielov od ruských firiem.

Z Ruska odišlo množstvo značiek

K obrovskému protestu voči agresii, ktorú Európa nevidela od čias 2. svetovej vojny, sa pridali športové spoločnosti, odevné, automobilové, gastro, IT, krypto aj viacerí prevádzkovatelia platobných brán. Niet kam uhnúť a Rusko straty výrazne pocítilo.

O odchode značiek z trhu informovala aj facebooková stránka Nekŕmte nás odpadom. Poďme si vymenovať z každej spomenutej kategórie aspoň jedného giganta, ktorého pozná každý. Zo športu reagovala medzi mnohými FIFA – diskvalifikovala ruský národný tím zo Svetového pohára a zakázala organizovať medzinárodné turnaje pod svojou vlajkou v Rusku.

Z odevných sa akcie chopil Nike uzatvorením všetkých predajní a Adidas ukončením spolupráce s ruským národným futbalovým tímom. Automobiliek sa k sankciám nahrnulo neúrekom. Spadá medzi ne BMW, ktoré blokuje dodávky áut, náhradných dielov a zatvára fabriky, Audi opúšťa ruský trh, tiež Chevrolet či Jaguar. Za gastro sankcie uvalila na krajinu v podobe odchodu Coca-Cola aj Danone.

Poďme sa bližšie pozrieť na spoločnosti súvisiace priamo s financiami, ktoré na Rusko uvalili rôzne závažné sankcie, od blokovania účtov či výberov – Google Pay, Apple Pay, PayPal, Samsung Pay, MasterCard a mnohí ďalší.

Za technologické odvetvie za Ukrajinou stoja napríklad Dell, Lenovo a Sony. Sociálne siete reagovali tiež, LinkedIn sa pripravil na opustenie Ruskej federácie, Instagram a Facebook blokujú ruskú propagandu.

Zdroje: Autoviny, CNN, FB/Nekŕmte nás odpadom

Najnovšie videá

Trendové videá