Zo západu Slovenska na východ by si sa dostal do 2 hodín. Miliardár buduje ekologické „ultraželeznice“
- Miliardár Wesley Edens sa pustil do vskutku odvážneho plánu
- Stavia jednu z najrýchlejších železničných tratí v USA
- Aké je jeho „know-how“?
- Miliardár Wesley Edens sa pustil do vskutku odvážneho plánu
- Stavia jednu z najrýchlejších železničných tratí v USA
- Aké je jeho „know-how“?
Dočká sa svet rýchleho a šetrného cestovania? Odpoveď na túto otázku by mohol priniesť práve Wesley Edens. Americký miliardár sa totiž pustil do odvážneho plánu. V prípade jeho úspešného zakončenia naberie premiestňovanie sa z bodu A do bodu B úplne inú úroveň.
Edens verí, že objavil dieru na trhu v USA. Ako píše magazín Forbes, ak sa mu podarí preraziť, je veľmi pravdepodobné, že nadobudne prívlastok „barón“ vysokorýchlostných železníc.
„Deväť veľkých miest v Japonsku je prepojených skutočnou vysokorýchlostnou železnicou. Čína má 26 000 míľ vysokorýchlostných vlakových trás. My máme nulu.“ Tento fakt by sa však mohol zmeniť pred letnými olympijskými hrami v Los Angeles v roku 2028.
Bude to tak, ak Brightline – jediná súkromná osobná železničná doprava v USA – uspeje pri zriadení samostatnej železnice ďaleko od Floridy s elektrickými vlakmi premávajúcimi medzi Las Vegas a Los Angeles rýchlosťou až 186 míľ za hodinu (cca. 300 km/h).
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Edens si myslí, že vytvorenie jeho 218-míľového systému Brightline West bude podľa odhadov stáť 12 miliárd dolárov. Navyše, celý projekt Brightline West bude elektrifikovaný a na báze obnoviteľnej energie.
Pre porovnanie – cena za budovanie štátneho vlakového systému medzi Los Angeles a San Franciscom (ktoré od seba delí približne 560 km vzdušnou čiarou) sa za posledných 15 rokov vyšplhala k 108 miliardám.
Najzelenší vlak na svete
„Gro“ celého projektu spočíva v takzvanom investovaní zameraného na životné prostredie, no aj sociálne a vládne (ESG) investície. „Pri hľadaní ESG sa zameriavam na veci, ktoré sú sociálne zodpovedné a skutočne pomáhajú riešiť klimatické zmeny. Teraz mám niečo, čo to robí, je aj ekonomicky životaschopné a vytvára cashflow na pomerne krátkodobom základe,“ vysvetľuje miliardár.
Brightline chce projekt financovať z takmer štvormiliardovej grantovej podpory pre rýchlovlaky od Federálneho železničného úradu. Edens však plánuje získať ďalších 8 miliárd dolárov od súkromných investorov na výstavbu tratí, elektrických vedení a staníc a na nákup vlakov od dodávateľa s výrobnými prevádzkami v USA.
Energiu pre linku na západnom pobreží budú dodávať obrovské solárne farmy, ktoré sa rozprestierajú naprieč Kaliforniou a Nevadskou púšťou, no využije sa aj geotermálna energia z oblasti Saltonského mora. Brightline v súčasnosti rokuje o dohodách o nákupe energie s nezávislými výrobcami a regionálnymi spoločnosťami.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Najväčším problémom, na ktorý doteraz narazili, je potenciálne riziko, ktoré predstavuje pre púštnu zver. Environmentalisti sa obávajú, že betónové bariéry pri koľajniciach znemožnia ovciam, púštnym korytnačkám, pumám a rysom voľný pohyb cez cestu. Samozrejme, za predpokladu, že ich nezrazia osobné alebo nákladné vozidlá.
Ušľachtilý projekt je svetovým unikátom
„Presunieme z cesty asi 3 milióny áut. To je 20 % súčasnej automobilovej dopravy medzi Vegas a Los Angeles,“ vysvetľuje Edens. Zároveň sa črtá aj niekoľko ďalších atraktívnych príležitostí na uskutočnenie podobných železničných tratí priľahlých k diaľnici, ktoré spájajú iné veľké mestá vzdialené od seba 200 až 300 míľ.
Konkrétne môžeme hovoriť o lokalitách, ktorých vzdialenosť je krátka pre leteckú dopravu a pridlhá na šoférovanie (napríklad Dallas a Houston, Chicago a Minneapolis, Seattle a Portland).
Aby sme ťa uviedli do reálnych hodnôt, železničná trať bude schopná prevádzkovať vlaky s rýchlosťou 300 kilometrov za hodinu. Týmto raketovým tempom sa cestujúci dostanú z Los Angeles do Las Vegas za 2 hodiny.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Brightline stále čaká na schválenie federálneho grantového príspevku. Mike Reinigner, generálny riaditeľ spoločnosti, vie, že po začatí výstavby západného pobrežia pravdepodobne nastanú nepredvídané problémy, najmä preto, že ide o prvý projekt svojho druhu. Podľa jeho slov je na ne dostatočne pripravený.
Edens toho má na konte naozaj veľa. Miliardár spoluzakladal Fortress Investment Group, je spoluvlastníkom klubu NBA Milwaukee Bucks a taktiež futbalového klubu Aston Villa z anglickej Premier League.
Má tiež rastúci energetický biznis, ktorý sa rozširuje z exportu skvapalneného zemného plynu na výrobu zeleného vodíka. Odhadovaná hodnota majetku Edensa je 3,4 miliardy amerických dolárov, ukazujú to dáta Forbes.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Forbes, Brightline, Forbes, CNBC TV